BMW: uppdaterar Mekonomen den elektroniska serviceboken i bilen?

Lars2
23 februari 2021 · 67 Inlägg

Min BMW årsmodell 2013 har elektronisk servicebok. Om jag inte servar i tid tänds en varning på instrumentbrädan tror jag. (Har alltid servat i tid) Jag har servat på märkesverkstad men funderar nu om inte Mekonomen är billigare. Uppdaterar de den elektroniska serviceboken så att det inte tänds någon varningstriangel på instrumentbrädan? Jag kan ju ringa och fråga. Jag har kollat lite på nätet och Mekonomen verkar vilja formulera sig kryptiskt. I övrigt verkar det finnas olika bud. Är det någon av er som vet?

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2021 · 17 380 Inlägg

De nollställer säkert bilen så den vet om att den är servad den dagen men om servicen syns i "rätt" register vågar jag inte svara på.

Gå in på car.info och skriv in ditt regnummer. Ser du när bilen varit servad då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Du kan serva precis vart du vill och ja tror att dom flesta kan *nolla* datorn sen men du kan ju få kvitto på arbetet gjort så inget försvinner. Kvittot som du får på servicen är ett slags servicebok kan man säga. Sen skulle ja aldrig lämna in nånting hos mekonomen, hoppas ingen tar illa upp men både jag och flera kollegor har bara haft bekymmer med dom. Välj nån annan^^

granadadr
23 februari 2021 · 7 268 Inlägg

panda666 skrev:
Du kan serva precis vart du vill och ja tror att dom flesta kan *nolla* datorn sen men du kan ju få kvitto på arbetet gjort så inget försvinner. Kvittot som du får på servicen är ett slags servicebok kan man säga. Sen skulle ja aldrig lämna in nånting hos mekonomen, hoppas ingen tar illa upp men både jag och flera kollegor har bara haft bekymmer med dom. Välj nån annan^^

har hört dem har ocertificerad personal, folk som kommer från arbetsförmedlingen,,  kan absolut ej verifiera detta ,, är mer en fråga faktiskt

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
panda666
23 februari 2021 · 4 228 Inlägg

granadadr skrev:

panda666 skrev:
Du kan serva precis vart du vill och ja tror att dom flesta kan *nolla* datorn sen men du kan ju få kvitto på arbetet gjort så inget försvinner. Kvittot som du får på servicen är ett slags servicebok kan man säga. Sen skulle ja aldrig lämna in nånting hos mekonomen, hoppas ingen tar illa upp men både jag och flera kollegor har bara haft bekymmer med dom. Välj nån annan^^

har hört dem har ocertificerad personal, folk som kommer från arbetsförmedlingen,,  kan absolut ej verifiera detta ,, är mer en fråga faktiskt

Jag kan säga att det stämmer, personal med dålig koll samt billig arbetskraft från arbetsförmedlingen och folk som inte bryr sig om bilarna. Dyrt som fan är det också, vet inte vart ts fick det ifrån att det skulle vara billigare att serva hos mekonomen, tom deras reservdels butik är ofta nån dryg jävel som sitter där bakom disken som vill få bort dig därifrån så fort som möjligt. Åk och serva nån annanstans tycker jag, oftast dom mindre verkstäderna kan vara bättre pga att dom behöver kunder för att överleva och på så sätt gör mycket bättre jobb. Dessa *märkesverkstäder* har så mycket kunder endå att dom bryr sig inte längre^^

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Lars2 skrev:
Min BMW årsmodell 2013 har elektronisk servicebok. Om jag inte servar i tid tänds en varning på instrumentbrädan tror jag. (Har alltid servat i tid) Jag har servat på märkesverkstad men funderar nu om inte Mekonomen är billigare. Uppdaterar de den elektroniska serviceboken så att det inte tänds någon varningstriangel på instrumentbrädan? Jag kan ju ringa och fråga. Jag har kollat lite på nätet och Mekonomen verkar vilja formulera sig kryptiskt. I övrigt verkar det finnas olika bud. Är det någon av er som vet?

Den här frågan är lite luddigt ställd...

Menar du om dom återställer bilens serviceräknare eller om dom lägger in infon i den digitala serviceboken (som jag antar att din bil har eftersom frågan ställs?) på "nätet"?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
24 februari 2021 · 7 198 Inlägg

En Mekonomen-ansluten, men inte "riktig" Mekonomen-verkstad, jag känner till kan inte uppdatera den elektroniska serviceboken.

2 bekanta har lämnat in sina BMW till Mekonomen-verkstad för åtgärd.
I det ena fallet, byte startmotor, resulterade i att Mekonomen-ingreppet fick bärgas till aukt BMW-verkstad för att bl a åtgärda vad Mekonomen "ställt till" med.
Det andra BMW-fallet minns jag inte vad felet var, men det resulterade även det i bärgning till "riktig" bilverkstad.

Jag själv råkade för några år sedan ut för maskinskada, sluväxelhaveri, på en drygt 2 år gammal och mer än 2.000 mil körd bil.(fabriksgarantin utgången)
Försäkringsbolaget hänvisade bärgaren, enligt vad han uppgav till mig, till Mekonomenverkstaden i Eskilstuna.
Där fanns 2 personer, varav en MENA som inte kunde svenska, som fått sina "provanställningar" av arbetsförmedlingen, enligt den svensktalande.
Mekonomenverkstaden förstörde i stället bilen så pass mycket att den efter flera försök fick bärgas till annan verkstad.
Under tiden min bil befann sig i "Mekonomens trygga omvårdnad" plundrades den på nästan allt löst i bilen.
Kvar lämnades tomma CD-fodral.
Anmälan till ARN resulterade, trots bevisning från min sida, i att Mekonomen inte gjort något fel.

Så, för allt smör i Småland, undvik Mekonomen.

Nödgades för en kort tid sedan köpa nytt batteri till en av mina bilar.
Lite ovanligt batteri, men Autoexperten kunde på några timmar leverera nytt batteri.
Mekonomen behövde "några dagar" på sig.
Dessutom var Mekonomen 43% dyrare på samma batteri - ett Bosch-batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang