Elbilars minskade miljöpåverkan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2021 · 13 734 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:

För att stötta miljön så bör alla använda vanlig sopskyffel wink

Jag kan gärna göra det om elbilsnissarna övergår till trampbilar.

/Benny

tycker ALLA i hela Sverige ska dammsuga en viss tidpunkt,, så får dem se hur bra det funkar smile

får göra en sorts movment typ gamestop stuk fast alla starta alla elgrunkor.. för att visa politikerna vad fan dom ställer till med..    för det är ett problem att ligga så nära gränsen att vi inte klarar att stänga ner något mer utan att skiten brakar åt helvete...

för så är det nu.   när det är så kallt dessutom går det ju åt sjukt mycket mer ström och det blåser inget och ingen vidare sol..
det påverkar allt ganska mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
13 februari 2021 · 7 286 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:

Jag kan gärna göra det om elbilsnissarna övergår till trampbilar.

/Benny

tycker ALLA i hela Sverige ska dammsuga en viss tidpunkt,, så får dem se hur bra det funkar smile

får göra en sorts movment typ gamestop stuk fast alla starta alla elgrunkor.. för att visa politikerna vad fan dom ställer till med..    för det är ett problem att ligga så nära gränsen att vi inte klarar att stänga ner något mer utan att skiten brakar åt helvete...

för så är det nu.   när det är så kallt dessutom går det ju åt sjukt mycket mer ström och det blåser inget och ingen vidare sol..
det påverkar allt ganska mycket

är lätt på,, å går elen har då jag kamin smile.. men man får göra det en DAG så alla gamla får en chans att få det fixat,, snabbt

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Low
26 februari 2021 · 3 306 Inlägg

Någon som har koll hur mycket utsläpp det är totalt med en elbil på 20.000 mil och vätgas på 20.000mil? Från tillverkning till skrotning?
Svårt söka mig fram till något🤔

Får massa länkar allmänt om bilarnas livs längd snitt mellan 16.000-20.000mil😅
Hur räknar man här när man säger att en elbil tjänar in efter tex: 15-18k mil?

Hjälp en nöt...🙈

Bassiehof
26 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Low skrev:
Någon som har koll hur mycket utsläpp det är totalt med en elbil på 20.000 mil och vätgas på 20.000mil? Från tillverkning till skrotning?
Svårt söka mig fram till något🤔

Får massa länkar allmänt om bilarnas livs längd snitt mellan 16.000-20.000mil😅
Hur räknar man här när man säger att en elbil tjänar in efter tex: 15-18k mil?

Hjälp en nöt...🙈

Det blir säkert nåt liknande i utsläpp, beroende på vilka utsläpp du menar, för att båda två har en kaross av stål (kol), elmotor osv. Det som skiljer är bränslecell kontra batteri. Och då ska man titta på saker som att batterier kräver kobolt osv, medan bränsleceller kan tillverkas av återvunnet aluminium, som det redan finns mängder av. Det går åt kemikalier vid utvinning av litium. Det går åt stora mängder vatten vid tillverkning av batterier, som kräver vattenrening. Såna skillnader ska jämföras för att förstå vad som är minst miljöskadligt i längden, och gärna börja granska lite tidigare i processen än när plåten bockas och svetsas ihop till en bil i en fabrik.

Senast redigerat av Bassiehof (26 februari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2021 · 13 734 Inlägg

kör på åren dom är mer relevanta.. en bil med 10k kan vara sämre än en som gått 50k beronde på hur snabbt den gått dom milen..  medel livslängden på en bil i sverige är 17år

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang