Kända problem med Suzuki SX4 2011 med 2-hjuls drift, manuell 5-väx ???

pitehasse
28 februari 2021 · 5 Inlägg

Jag har för avsikt att köpa en begagnad Suzuki SX4 som återfinns inom intervallet
Suzuki SX4 1st Generation Facelift 2010 - 2014
Så svaret på min fråga bör återfinnas bland bilar som finns mellan 2010 till 2014
Bilen som jag tittar på är tillverkad 2011 1,6 L med 2-hjuls drift, manuell 5-växlad.
Jag skulle vilja veta om ni känner till om ovanstående modell har kända problem
som ex. dåliga växellådor, dålig koppling,  problem med nyckelfri start eller
något annat som är vanligt.
Jag har försökt hitta forum där man pratar kända problem.
Jag har läst lite om vissa som skriver att man har problem med backväxeln och
dom som har problem med det nyckelfria start systemet.
MEN jag vet inte om detta gäller denna modell ’2011’  Facelift ( 2010-2014 ).
Jag tillhör gruppen som skruvar mycket själv så små problem är inte hela världen.

Jag hoppas på ett mycket snart svar eftersom jag avser att lägga ett bud på bilen.

Bassiehof
28 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Anledningen att köpa en Suzuki är att de har billig fyrhjulsdrift. Förbered er på stopp i backen!

pitehasse
28 februari 2021 · 5 Inlägg

Bilen som jag titta på har endast tvåhjulsdrift. Back problemet är det i samtliga lådor?
Bilen som avses i min fråga är från 2011. Den ingår i Facelift serien som fanns 2010-2014.
Kan det vara så att problemet finns i 'alla' Suzuki lådor oavsett ålder.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2021 · 17 466 Inlägg

SX4 är en rätt udda fågel i Sverige. Men det enda jag vet om är att de kan vara lite känsliga mot dålig batterispänning då startspärren löser ut. Så ett nytt batteri kan vara en god investering.

Pålitliga bilar men högt buller inuti.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
28 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag hade en suzuki swift -10 som jag köpte ny och hade några år. Det enda som egentligen krånglade på den var växellådan, den var klen. Vet inte om det är samma som på tvåhjulsdrivna SX4 men det är ju inte omöjligt. De nyckelfria låsen är garanterat samma system i alla fall och det fungerade helt perfekt.

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2021 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag hade en suzuki swift -10 som jag köpte ny och hade några år. Det enda som egentligen krånglade på den var växellådan, den var klen. Vet inte om det är samma som på tvåhjulsdrivna SX4 men det är ju inte omöjligt. De nyckelfria låsen är garanterat samma system i alla fall och det fungerade helt perfekt.

Nu svävar vi kanske lite från ämnet, men vad, lite mer exakt, var det som strulade med växellådan på den? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pitehasse
28 februari 2021 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag hade en suzuki swift -10 som jag köpte ny och hade några år. Det enda som egentligen krånglade på den var växellådan, den var klen. Vet inte om det är samma som på tvåhjulsdrivna SX4 men det är ju inte omöjligt. De nyckelfria låsen är garanterat samma system i alla fall och det fungerade helt perfekt.

Nu svävar vi kanske lite från ämnet, men vad, lite mer exakt, var det som strulade med växellådan på den? smile

Då undrar jag vad du menade med 'klen'. Var det lådans hållbarhet eller
utväxling som gör att man får jobba med att växla ner för minsta motlut.
Vilket ju då bör vara orsakat av en klen motor.

Utmarks-Loke
1 mars 2021 · 5 833 Inlägg

pitehasse skrev:
Då undrar jag vad du menade med 'klen'. Var det lådans hållbarhet eller
utväxling som gör att man får jobba med att växla ner för minsta motlut.
Vilket ju då bör vara orsakat av en klen motor.

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag hade en suzuki swift -10 som jag köpte ny och hade några år. Det enda som egentligen krånglade på den var växellådan, den var klen. Vet inte om det är samma som på tvåhjulsdrivna SX4 men det är ju inte omöjligt. De nyckelfria låsen är garanterat samma system i alla fall och det fungerade helt perfekt.

Nu svävar vi kanske lite från ämnet, men vad, lite mer exakt, var det som strulade med växellådan på den? smile

Jag fick lagerljud efter att ha dragit släpkärra. Fattade inte att det var därför lådan havererade för det dröjde lite innan det kom. Men så bytte jag låda, till en begagnad, körde ett tag och så fick jag lagerljud igen, i samband med att jag drog släpkärra. Då sålde jag bilen, med lagerljudet kvar.

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

pitehasse skrev:
Då undrar jag vad du menade med 'klen'. Var det lådans hållbarhet eller
utväxling som gör att man får jobba med att växla ner för minsta motlut.
Vilket ju då bör vara orsakat av en klen motor.

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag hade en suzuki swift -10 som jag köpte ny och hade några år. Det enda som egentligen krånglade på den var växellådan, den var klen. Vet inte om det är samma som på tvåhjulsdrivna SX4 men det är ju inte omöjligt. De nyckelfria låsen är garanterat samma system i alla fall och det fungerade helt perfekt.

Nu svävar vi kanske lite från ämnet, men vad, lite mer exakt, var det som strulade med växellådan på den? smile

Jag fick lagerljud efter att ha dragit släpkärra. Fattade inte att det var därför lådan havererade för det dröjde lite innan det kom. Men så bytte jag låda, till en begagnad, körde ett tag och så fick jag lagerljud igen, i samband med att jag drog släpkärra. Då sålde jag bilen, med lagerljudet kvar.

Aha! Intressant! Tack för svar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pitehasse
1 mars 2021 · 5 Inlägg

Tack för intressanta uppgifter.

För den som inte redan använt nedanstående länk för bilinformation så kan jag rekommendera
den som den bästa platsen för att få information inför ett begagnat bilköp.
Skapa ett konto (gratis) för att slippa få upp kaffekoppen som gör att du bara kan söka
ett antal objekt med registrerings nummer. Annars får du vänta xx minuter för nästa sök.
Man har gjort det för att undvika att det används i affärs syfte. Bara som ’privat’.
Testa och utforska siten den har ’allt’.

- Den ger information över vilka år som en viss modell återfinns.
- Den ger varning om bilens vägmätare ser ut att vara ’skruvad’ mellan besiktningarna.
- Historiken över bilens livscykel med ägarbyten säger också en hel del.
- Samt alla tekniska data angående bilens bestyckning.

https://www.car.info/sv-se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang