Volvo V50 2.4i, 2005 - Fjärrnyckel startar ej bilen

Moz123
25 februari 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Vi har två fjärrnycklar till bilen, varav den ena fungerar utan problem än så länge, medan den andra nyckeln endast öppnar och stänger dörrarna, men den startar inte själva bilen.  Vi har testat byta batteri på den flera gånger, men funkar fortfarande inte.

Någon som vart med om något liknande?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvvBg4p24qnoJQUMmFOZXDCg4bVcgHqZwEXUpdnmFsW0DUq9U4lOQ_oW8klSSZn0-x8g1mnP4&usqp=CAc

Mossan1
26 februari 2021 · 2 752 Inlägg

Tappat nyckeln i marken?
Det sitter ett glaschipp i den, som antenringen runt tändlåset läser av.
Utan den, är den bara fjärrkontroll för dörrlås, mm.
Batteriet i nyckeln har inget med startspärr att göra. Bara för fjärrkontroll.

I ovanliga fall, kan en nyckel glömmas av styrdonen. Men absolut vanligast är trasigt chip.

Tyvärr är en ny nyckel svindyrt.
Räkna med åtskilliga tusen.

Begagnad nyckel från skroten där man flyttar över själva tändlåsnyckeln i metall vete katten om dom kan lägga in.
Kolla upp det, innan du skaffar något.
Jag tvivlar.

Nyckelämne från Internet hjälper dig inte heller, för där ska chippet flyttas från gamla till nya nyckeln.

kkinggkkongg
26 februari 2021 · 56 Inlägg

när det gäller volvo så kan man inte omkoda begagnad nyckel
antagligen är det som ovan person skrev, att transpondern(chippet) fått sig en smäll och spruckit och funkar ej längre
ny nyckel går nog på ca 2000-3000 kr

husseman
26 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ta med båda nycklarna o bilen till närmaste köpcenter med en nyckelsnubbe butik. Brukar stå nån Muhammed som ser rätt trött ut i disken- men kan byta ut ditt chip o koda in det. Tror inte det kostar så mkt. som om du går den riktiga vägen. Vet många som blivit mkt. glada att denna möjlighet finns..

mvh/husse

granadadr
27 februari 2021 · 7 270 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ta med båda nycklarna o bilen till närmaste köpcenter med en nyckelsnubbe butik. Brukar stå nån Muhammed som ser rätt trött ut i disken- men kan byta ut ditt chip o koda in det. Tror inte det kostar så mkt. som om du går den riktiga vägen. Vet många som blivit mkt. glada att denna möjlighet finns..

mvh/husse

ursäkta men jag tvivlar starkt på att vanliga nyckeltjommar har tillgång till kodning av olika bilar,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Brådhis * Voff voff *
27 februari 2021 · 10 245 Inlägg

granadadr skrev:

husseman skrev:
Hmm, ta med båda nycklarna o bilen till närmaste köpcenter med en nyckelsnubbe butik. Brukar stå nån Muhammed som ser rätt trött ut i disken- men kan byta ut ditt chip o koda in det. Tror inte det kostar så mkt. som om du går den riktiga vägen. Vet många som blivit mkt. glada att denna möjlighet finns..

mvh/husse

ursäkta men jag tvivlar starkt på att vanliga nyckeltjommar har tillgång till kodning av olika bilar,

Oavsett om du tvivlar så vet jag att det finns. En släkting till mig fixade ny nyckel till sin Seat på lokala nyckelfirman för nå´t år sedan. Inkl. chip och allt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kkinggkkongg
27 februari 2021 · 56 Inlägg

vilken ort befinner du dig på trådskaparen?

Moz123
28 februari 2021 · 58 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tappat nyckeln i marken?
Det sitter ett glaschipp i den, som antenringen runt tändlåset läser av.
Utan den, är den bara fjärrkontroll för dörrlås, mm.
Batteriet i nyckeln har inget med startspärr att göra. Bara för fjärrkontroll.

I ovanliga fall, kan en nyckel glömmas av styrdonen. Men absolut vanligast är trasigt chip.

Tyvärr är en ny nyckel svindyrt.
Räkna med åtskilliga tusen.

Begagnad nyckel från skroten där man flyttar över själva tändlåsnyckeln i metall vete katten om dom kan lägga in.
Kolla upp det, innan du skaffar något.
Jag tvivlar.

Nyckelämne från Internet hjälper dig inte heller, för där ska chippet flyttas från gamla till nya nyckeln.

kkinggkkongg skrev:
när det gäller volvo så kan man inte omkoda begagnad nyckel
antagligen är det som ovan person skrev, att transpondern(chippet) fått sig en smäll och spruckit och funkar ej längre
ny nyckel går nog på ca 2000-3000 kr

Ja vi tappade den faktiskt när vi skulle öppna den för att kolla batteriet. Den funkade innan dess, så det måste vara som ni säger att transpondern gått sönder. En ny enligt Volvo skulle kosta 3100kr och det gick inte att programmera om begagnade nycklar. Som tur är så har vi en nyckel som funkar iaf...

Senast redigerat av Moz123 (28 februari 2021)

Moz123
28 februari 2021 · 58 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ta med båda nycklarna o bilen till närmaste köpcenter med en nyckelsnubbe butik. Brukar stå nån Muhammed som ser rätt trött ut i disken- men kan byta ut ditt chip o koda in det. Tror inte det kostar så mkt. som om du går den riktiga vägen. Vet många som blivit mkt. glada att denna möjlighet finns..

mvh/husse

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

husseman skrev:
Hmm, ta med båda nycklarna o bilen till närmaste köpcenter med en nyckelsnubbe butik. Brukar stå nån Muhammed som ser rätt trött ut i disken- men kan byta ut ditt chip o koda in det. Tror inte det kostar så mkt. som om du går den riktiga vägen. Vet många som blivit mkt. glada att denna möjlighet finns..

mvh/husse

ursäkta men jag tvivlar starkt på att vanliga nyckeltjommar har tillgång till kodning av olika bilar,

Oavsett om du tvivlar så vet jag att det finns. En släkting till mig fixade ny nyckel till sin Seat på lokala nyckelfirman för nå´t år sedan. Inkl. chip och allt.

Det hade vart väldigt bra om det gick! Menar ni en vanlig nyckelbutik som kopierar nycklar mm?

kkinggkkongg skrev:
vilken ort befinner du dig på trådskaparen?

Göteborg, hurså?

husseman
3 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, borde inte vara svårt att hitta en "Nyckelklonare" i Göteborg. De finns i alla större köpcentrum, o kan göra saker, vissa bara läst om. Skulle tro att de fixar mer än vad märkesverkstan kan fixa till, o till en billig penning om du har en fungerande org. nyckel. -  Lycka till
mvh/husse

zzr94092
4 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Har en bekant som tappade sin ena nyckel,tog det på hemförsäkringen, var en S60....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2021 · 17 388 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har en bekant som tappade sin ena nyckel,tog det på hemförsäkringen, var en S60....

Sant, många glömmer kolla om det går på hemförsäkringen. Jag körde min nya fina mobiltelefon i tvättmaskinen för några år sedan. Fick pengar för detta utan problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang