Volvo s80 01:a

Chicho
2 mars 2021 · 5 Inlägg

Hallå! Den senaste veckan har lampan för ABS och antisladd börjat lysa, i förrgår så försvann helt plötsligt elen i bilen. Alla mätare dog och motorn gasade inte alls. Fick växla ner och till slut stanna bilen där den dog. Sen ville den inte starta. Har mätt elen och där är inga fel. Har även mött elen i generatorn som visade korrekt. Den startar med startkabel men dör så fort de kopplas av. Varken jag eller polaren förstår vad som kan vara galet, men det kan väl ni😄😄

uhlin
2 mars 2021 · 2 829 Inlägg

Helt säker på den laddar och nog med ström i batteriet?

Vad ligger spänningen på i batteriet då du mäter? Du mäter inte då du har startkablar kopplade va, då får du ju bra värden.

Eftersom den startar med kablar och stannar då de tas bort så tyder allt på att den inte laddar eller sopslut batteri,
Men så slut tror jag inte batteriet är dock.

Mät vad spänningen är på batteriet med avslagen tändning och sen mäter du när tändningen är påslagen och gärna kör startmotorn samtidigt och återkom med siffror

Men jag tror inte den laddar alls, sätter en slant på det.

Brådhis * Voff voff *
2 mars 2021 · 10 203 Inlägg

Chicho skrev:
Hallå! Den senaste veckan har lampan för ABS och antisladd börjat lysa, i förrgår så försvann helt plötsligt elen i bilen. Alla mätare dog och motorn gasade inte alls. Fick växla ner och till slut stanna bilen där den dog. Sen ville den inte starta. Har mätt elen och där är inga fel. Har även mött elen i generatorn som visade korrekt. Den startar med startkabel men dör så fort de kopplas av. Varken jag eller polaren förstår vad som kan vara galet, men det kan väl ni😄😄

Inre kortslutning i batteriet skulle jag gissa på. Byt batteri.

Du skriver iofs att du "mätt elen", men har du lust att utveckla vad det är du mätt och hur?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
2 mars 2021 · 4 369 Inlägg

På dom tidiga s80:is så går "all",el/styrning igenom elektroniken på ABS enheten.. Hade en jobbarkompis som råkat ut samma som TS,
Vad han gjorde med den vet jag inte,bytte/lödde något sånt....

uhlin
2 mars 2021 · 2 829 Inlägg

zzr94092 skrev:
På dom tidiga s80:is så går "all",el/styrning igenom elektroniken på ABS enheten.. Hade en jobbarkompis som råkat ut samma som TS,
Vad han gjorde med den vet jag inte,bytte/lödde något sånt....

Fast då borde den väl inte starta med startkablar vilket TS bil gör.

Chicho
2 mars 2021 · 5 Inlägg

Har nu testat med ett nytt batteri, bilen startar inte! Klickar dessutom i säkringarna bak i skuffen. Elen fungerar som den ska, alla lampor och instrumentpanel fungerar. Försökt även att tjuvkoppla startmotorn men utan resultat

Brådhis * Voff voff *
2 mars 2021 · 10 203 Inlägg

Vatten i CEM:en...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Chicho
2 mars 2021 · 5 Inlägg

Cem? Ursäkta min novisa sida

Chicho
3 mars 2021 · 5 Inlägg

Laddade upp ett hyfsat nytt batteri och kopplade in, bilen startade och gick nästan att köra hem (2 mil) sen la hastighetsmätaren av och senare tappade den gas och nu startar den inte igen. Generatorn??

uhlin
3 mars 2021 · 2 829 Inlägg

Chicho skrev:
Laddade upp ett hyfsat nytt batteri och kopplade in, bilen startade och gick nästan att köra hem (2 mil) sen la hastighetsmätaren av och senare tappade den gas och nu startar den inte igen. Generatorn??

Troligen, men lyser inte ladd lampan då du har motorn igång?

Den laddar ju inte iallafall, lyser laddlampan om du drar på tändning?

Mossan1
3 mars 2021 · 2 733 Inlägg

Mät vad det är för spänning när motorn går. Det avslöjar dålig generator.
Laddlampan tänds inte alltid när generatorn inte laddar. Beror på felet.
Vanligast är utslitna kol, och det tänder inte alltid lampan. Ibland, men inte alltid

"Startar inte" är svag info.
Vad händer när du försöker?
Går startmotorn ?
Är det heldött?

CEM = Central Electronic Module.
Låt oss kalla det centraldatorn.
En 2001 S80 har 8st datamoduler (eller fler beroende på utr) som jobbar i flera olika CAN och LIN-nätverk.

I bland kommer regnvatten på CEM och då blir det mystiska fel. Men oftast vissa funktioner som försvinner.

Tidiga CEM kan också sluta fungera vid värme. Eller värmen som naturligt blir efter en stund.
Ganska ovanligt, och jag tror inte på den i detta fallet. Då brukar felet återställa sig självt när den kallnat.
Men symptomen är möjliga.


Symptomen talar för allmän strömbrist som flera redan är inne på.
Generator, anslutning eller batteri.

Senast redigerat av Mossan1 (3 mars 2021)

Chicho
6 mars 2021 · 5 Inlägg

En liten uppföljning! Lutar starkt åt generatorn, batteriet ger 25 volt, alltså dubbelt än vad det ska ge. Dragit säkring för säkring utan resultat, rengjort alla kabelfästen. Och sakta men säkert går batteriet ner.

Mossan1
6 mars 2021 · 2 733 Inlägg

25v? Verkligen.
Det är nog inte möjligt ens på ett vanligt bilbatteri. Cellerna klarar inte det.
Du har nog en dålig multimeter.
Eller fel inställd.

Eller möjligen om generatorns regulator fått spel, så den laddar vansinnigt. Men då bara med motor igång. Och lite varv troligen.

12v Bilelektronik klarar viss överspänning kortvarigt, men med 25v blåser du CAN-noderna på nolltid.
Antagligen sekunder.

Senast redigerat av Mossan1 (6 mars 2021)

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2021 · 10 203 Inlägg

Chicho skrev:
En liten uppföljning! Lutar starkt åt generatorn, batteriet ger 25 volt, alltså dubbelt än vad det ska ge. Dragit säkring för säkring utan resultat, rengjort alla kabelfästen. Och sakta men säkert går batteriet ner.

Inte en chans att du har 25V i ett vanligt bilbatteri. Möjligen 2,5V, men inte 25...

Vad mäter du med och hur mäter du?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang