Volvo 945 FTT sotar igen tändstift oerhört snabbt.

VolvoWilliam
11 mars 2021 · 26 Inlägg

Tja, jag har problem med min Volvo 945 polar. Är ju då en B200FT. De problem jag har är att bilen sotar igen tändstiften oerhört snabbt. Började med att jag körde en sväng runt 1 timme (efter att jag satt i helt nya) å sen tvär dog det. Då va dem dränkta i soppa å sotiga. Nu har det bara gått överstyr. Ungefär igår så plockade jag ur dom å gjorde rent dom å startade bilen Max 2 ggr å varvade till ungefär 4k varv. Då ville han inte starta igen, å dem var helt igen sotade. Lambda lampan har börjat lysa, samt att jag tog ner spjällhuset och titta å där vart det ett tjockt lager olja täckande hela inner sidan av spjällhuset. Den avger också olja / sot vid ändröret dylikt en diesel. Samt att när den väl fungerat gått oerhört kasst på tomgång å dör i vissa fall. Kan även tillägga att jag bytt rotor å fördelare samt tändkablar. Några tips hade varit oerhört tacksamt!
MVH

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2021 · 13 744 Inlägg

är bilen orginal?
har det hänt plötsligt eller varit så hela tiden du ägt bilen ?

att en bil får så mycket sås att den släcker sig själv betyder att det är något som gått jätte knas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VolvoWilliam
11 mars 2021 · 26 Inlägg

Så här va det är en a traktor, men går på 3000 varv (lagligt då) men jag har ägt den i runt 1månad så har ingen aning om vad ägaren innan gjort men var inte så när jag köpte utan det ena efter de andra börja krångla sen va den inne på verksta, han fippla me tändningen enligt honom sen baksmällde den å de visade säg att han satt tändkablarna fel å efter de så har detta problem uppstått samt den dåliga tomgången

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2021 · 13 744 Inlägg

skjuit intercoolern kanske eller nått sånt....  antar att det sitter en fartspärr som bryter tädningen vilket är skärp på dessa bilar varje gång den bryter tändingen så fortsätter motorn i godan ro att fungera och spruta in soppan men tändningen är av.. sen när man kommer under 30km/h hoppar den igång igen.. hela upplägget är ju att den helt enkelt har en jävla massa oförbränd soppa samtidigt som den uråldriga ecu får spunk eftersom den är medveten om att den går fett vid varje avstägning av tändningen bara det upplägget är som gjort för att få sprutet att gå bananas så det växlar från att försöka gå snålt till att gå tokfett..    det upplägget är totalt kasst. 

vet inte varför man inte bryter + till spridarna istället..   det borde vara mer logiskt i min värd för att slippa detta problem delvis.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VolvoWilliam
11 mars 2021 · 26 Inlägg

Du tappade mej lite där sorry, så du med förenklad mening anser att problemet inte går att lösa pga att de är en traktor som blir strypt på så sätt att detta inte går att förhindra? Eller är jag hjärndöd och inte förstår riktigt vad du försöker komma fram till🤦😂.  Intercoolern har nog dock fått sej en liten smäll då den ser ut att va krockad eller liknande å så ligger det som en mindre pöl avgas / olja i slangarna mellan intercoolern å spjällhuset va ja kan se

zzr94092
11 mars 2021 · 4 391 Inlägg

Kan väl åxxå vara tempgivaren till motorstyrningen..

Bassiehof
11 mars 2021 · 1 777 Inlägg

VolvoWilliam skrev:
Du tappade mej lite där sorry, så du med förenklad mening anser att problemet inte går att lösa pga att de är en traktor som blir strypt på så sätt att detta inte går att förhindra? Eller är jag hjärndöd och inte förstår riktigt vad du försöker komma fram till🤦😂.  Intercoolern har nog dock fått sej en liten smäll då den ser ut att va krockad eller liknande å så ligger det som en mindre pöl avgas / olja i slangarna mellan intercoolern å spjällhuset va ja kan se

Bildoktorn talar om förstoppning, även om det förekommer en del ordbajseri i tråden också.

VolvoWilliam
11 mars 2021 · 26 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan väl åxxå vara tempgivaren till motorstyrningen..

Kan de väl mycket väl vara, inte direkt säker på vad den har för funktion men ja lutar mer mot lambdan elr BTRn

VolvoWilliam
11 mars 2021 · 26 Inlägg

Bassiehof skrev:

VolvoWilliam skrev:
Du tappade mej lite där sorry, så du med förenklad mening anser att problemet inte går att lösa pga att de är en traktor som blir strypt på så sätt att detta inte går att förhindra? Eller är jag hjärndöd och inte förstår riktigt vad du försöker komma fram till🤦😂.  Intercoolern har nog dock fått sej en liten smäll då den ser ut att va krockad eller liknande å så ligger det som en mindre pöl avgas / olja i slangarna mellan intercoolern å spjällhuset va ja kan se

Bildoktorn talar om förstoppning, även om det förekommer en del ordbajseri i tråden också.

I vevhusventilationen då antar jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang