5597
Sök

Crossmoped som inte orkar med pluggen i

2 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
Hej! Jag har en derbi med ett trimrör men med en plugg i för att den inte ska gå för fort och inte för långsamt, hursomhelst så orkar den inte komma upp i varv efter 3an eller 4an om det inte är nedförsbacke. Kan detta bero på munstycken? Och isånnafall borde jag gå ner eller upp?

1 787 Inlägg
15 mars 2021
Du borde inte få ett svar här för att inte uppmuntra dig till att göra nåt olagligt.

1 125 Inlägg
15 mars 2021
Han vill ju inte göra något olagligt,utan justera så den går bättre.
Vad är det för färg på tändstiftet

1 787 Inlägg
15 mars 2021
fadret skrev:

Att byta munstycke är att trimma. Han vill ha mer effekt. Effekten på en moped är begränsad till 2 kW om jag minns rätt. Om han inte tar bort andra begränsningar kommer det sannolikt att leda till högre förbrukning men inte ge mer effekt. Följ forumets regler.

5 932 Inlägg
15 mars 2021
Antar det är en EU45-moppe.

Går den 45km/h på plan mark?
Isf är det inget som får åtgärdas, varvar den ut på dom högre växlarna går den oftast för fort.

Gör den inte 45km/h på plan mark så är det bara lämna in på mopedverkstad, verkstäder får "trimma" mopederna så dom klarar av att nå den lagliga hastigheten.

1 787 Inlägg
15 mars 2021
simlar skrev:

Isf är det inget som får åtgärdas, varvar den ut på dom högre växlarna går den oftast för fort.

Gör den inte 45km/h på plan mark så är det bara lämna in på mopedverkstad, verkstäder får "trimma" mopederna så dom klarar av att nå den lagliga hastigheten.

Har du lagstöd för det påståendet? Maxeffekt får vara 4 kW, men det har jag inte läst på en myndighets hemsida.

6 631 Inlägg
15 mars 2021
Hej!
Det kan bero på att mototn är "sliten"! Betyder att kolv/ring har för stort spel i cylindern vilket ger att förbränningsgaserna i stort sätt passerar förbi kolv/ring. -Fixas gnom att man borrar cylindern och sätter i större kolv med passande ring ...eller köper ny cylinder/kolv/ring.
Hur fort går moppen på planmark?

3 181 Inlägg
15 mars 2021
filipmedderbin skrev:
Hej! Jag har en derbi med ett trimrör men med en plugg i för att den inte ska gå för fort och inte för långsamt, hursomhelst så orkar den inte komma upp i varv efter 3an eller 4an om det inte är nedförsbacke. Kan detta bero på munstycken? Och isånnafall borde jag gå ner eller upp?

Gå in här å kika,står mycket matnyttig info
https://www.twostroke.se/mopedguider

Bror på vad det är för årsmodell , Finnes en ECU på dom nyare som stryper varvet.

3 181 Inlägg
15 mars 2021
Bassiehof skrev:
Du borde inte få ett svar här för att inte uppmuntra dig till att göra nåt olagligt.

Detta svar kommer aldrig upp när det gäller att trimma bilen wink

1 787 Inlägg
15 mars 2021
Tobzter skrev:
filipmedderbin skrev:

Bror på vad det är för årsmodell , Finnes en ECU på dom nyare som stryper varvet.

Men då tar han bort en strypning, vilket är olagligt. Jag vet att det bara var att plocka bort en kabel som gick till nån mojäng som strypte varvtalet. Typ 15 år sen, på en fyrtaktare. Men då gjorde moppen plötsligt 65. Plus ökat slitage på motorn.

5 932 Inlägg
15 mars 2021
Bassiehof skrev:
simlar skrev:

Har du lagstöd för det påståendet? Maxeffekt får vara 4 kW, men det har jag inte läst på en myndighets hemsida.

Har inga länkar till någon lag som styrker mitt påstående.
Vet bara av flera från den tiden jag körde moppe som fick sina "trimmad" av verkstad då dom inte nådde laglig max-hastigjet.

Klarar inte mopeden 45km/h på plan mark lär den inte ha 4kW.

761 Inlägg
15 mars 2021
Tobzter skrev:
Bassiehof skrev:

Detta svar kommer aldrig upp när det gäller att trimma bilen wink

Plus ett på den 😂

2 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
fadret skrev:

ganska mörk men det ger en bra gnista, jag har dock inte kollat på det senaste

3 181 Inlägg
15 mars 2021
Bassiehof skrev:
Tobzter skrev:
filipmedderbin skrev:

Men då tar han bort en strypning, vilket är olagligt. Jag vet att det bara var att plocka bort en kabel som gick till nån mojäng som strypte varvtalet. Typ 15 år sen, på en fyrtaktare. Men då gjorde moppen plötsligt 65. Plus ökat slitage på motorn.

Vet ej va du menar ,sa inte att han skulle ta bort strypningen..

Sonen fick precis EU moped den gjorde 40 khm och var ingen styrka i den, så det ja gjorde vara att borra upp i kröken från orginial 8mm till 11 mm som då gjorde 57khm, sedan drevad ja den så den vart starkare å gör ca 50khm.. detta ser inte jag som trim utan at bara använda effekten lite smartare wink

3 181 Inlägg
15 mars 2021
filipmedderbin skrev:
fadret skrev:

ganska mörk men det ger en bra gnista, jag har dock inte kollat på det senaste

Går den rent å fint annars?

Sök