Byta från lh 2.2 till 2.4

Dogge_93 Under upplärning
15 augusti 2010 · 368 Inlägg

Hallo, nu är det så att jag har turbokonverterat min 240 gl -88 men som ni kunniga förstår så går den inte riktigt 100 med lh 2.2 systemet så jag har läst runt massor men vill ha svar på lite frågor smile

1. Första grejen blir ju då att investera ett 2.4 system och vad jag har förstått så är det bäst att ta från en 240 då kabelhärvan till motorn är lös?

2. Måste man ha det ifrån en turbobil eller går det bra från vilken 240 som helst bara den har lh 2.4 systemet? Kan man ta boxen från en gl bil också om man ska använda den till turbo? (vissa pratar om 940 box).

3. Hur vet man vilka bilar som har 2.4 systemet för jag har fått för mig att alla 240 89:or och nyare har lh 2.4?

4. Sen har jag även läst att man kan hitta ett A vid vänster fjäderbenstorn om det är en bil med 2.4. Så jag var ute och letade på min 945 se 92:a och hittade ett ''A'' på en lapp. Är det detta A:et som visar att bilen har ett 2.4 system?
http://i38.tinypic.com/2rmkyz8.jpg

Denna bilden är tagen från min 240 88:a gl som är turbokonverterad med 2.2 systemet och den saknar ju just det A:et på #17
http://i33.tinypic.com/16i9n9z.jpg

5. Har även läst att 2.4 MÅSTE vara kopplat till en hastighetsmätare på bakaxeln för att fungera korekt men min bil har väl ingen mätare i bakaxeln??

Annars käns det ''mesta'' rätt klart men lägg gärna till några tips som jag skulle kunna glömt! big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
mange_240
15 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

5. jo din bil ska ha hastighetsgivare på bakaxeln.

Sharky
15 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Se bla här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179

Du tar härvan från vilken 240 med LH 2.4 som helst men du måste givetvis ha turboboxar från 740 eller 940 med LH2.4 och även använda turbons spridare.

Jag kan svara mera i detalj om du behöver.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bensinskallen P o r s c h e
15 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

yes alla 240 89 och yngre med insprut har lh2.4. Du ser det även genom att kolla vid vänster fjäderbenstorn, sitter en felsökningsdosa där. lh2.4 har även lambdan i katten, medan 2.2 har i grenröret.

Både 2.2 och 2.4 har hastighetsmätare i bakaxeln så de är lugnt. Sitter på alla yngre än 85

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2010 · 13 674 Inlägg

från och med 88b är det lh 2.4 man ser lättast om man har en 88b att bilarna är utagna väldigt sent 88

är man osäker kollar man lmm:en heter den 016 har man lh2.4

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
945TurboMS
16 augusti 2010 · 261 Inlägg

Bensinskallen skrev:
lh2.4 har även lambdan i katten, medan 2.2 har i grenröret.

Det är nåt jag själv tror man ska ta med en nypa salt cool (min lamda satt strax innan katten precis efter förgreningen 2-1, volvo 740 med LH2.2)

Det säkraste sättet å kolla vad man har för insprutning är å kolla var "trigger-sensorn" sitter! Dvs, i fördelarn el mot svänghjulet..
I fördelarn=LH2.2
mot svänghjulet=LH2.4

Dom andra varianterna av insprutningssystem är så pass ovanliga att det inte är nån mening å ta upp dom här!

Adde129
3 september 2010 · 34 Inlägg

Om jag vill konvertera mitt lh 2.2 till lh 2.4, hur gör jag då, vad ska bytas, vad ska sättas dit som inte finns?

Har en volvo 740 gl - 87:a B230F

Mvh Andréas

Sharky
3 september 2010 · 10 287 Inlägg

Enklast är att följa guiden i inlägg nr 3 men utelämna turbons förkopplingsmotstånd.

Man kan iofs också byta hela elsystemet till ett för LH2.4 men det är ett hästjobb. Enklast är alltså en härva från en 240 med LH2.4.

/Göran


Adde129 skrev:
Om jag vill konvertera mitt lh 2.2 till lh 2.4, hur gör jag då, vad ska bytas, vad ska sättas dit som inte finns?

Har en volvo 740 gl - 87:a B230F

Mvh Andréas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
M-Lundqvist
4 september 2010 · 46 Inlägg

Lånar tråden lite

Någon som vet om man kan  byta plats på trigger sensorn på lh 2.4 och flytta sensorn från svänghjulet och sätta i som på lh 2.2 i fördelarn?

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
henke_92 TBM NINJA
18 november 2011 · 917 Inlägg

Sharky skrev:
Enklast är att följa guiden i inlägg nr 3 men utelämna turbons förkopplingsmotstånd.

Man kan iofs också byta hela elsystemet till ett för LH2.4 men det är ett hästjobb. Enklast är alltså en härva från en 240 med LH2.4.

/Göran


Adde129 skrev:
Om jag vill konvertera mitt lh 2.2 till lh 2.4, hur gör jag då, vad ska bytas, vad ska sättas dit som inte finns?

Har en volvo 740 gl - 87:a B230F

Mvh Andréas

Please sharky dela med dig av din kunskap å berätta lite för mig nu, jag har inte råd å köpa ny bil å kommer inte ha det heller på ett tag sÅ jag är fast med min 740 med b230f ala lh2.2...jag har allt jag behöver nu (turbo, spridare, ft boxar, ic, koppling, ny renoverat hela motorn med nya lager å kolvringar, saltkylda toppen..allt) för att konvertera dock å jag kan inte vänta längre.. Snälla förklara dehär med 240 kabelhärvan lite mer exakt?? Mste byta till 2.4 ju eller va de nu blir å byta för att kunna ha turboboxar till 2.4 för 2.2 turboboxar e antingen omöjliga å hiyta eller snusk dyra...
Mvh henke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Sharky
18 november 2011 · 10 287 Inlägg

Det är precis som det står i den norska guiden.
Skaffa en motorhärva från en sen 240 med LH2.4. Du har vintern på dig..wink
(Och givetvis behöver du boxar från en turbo)

Glöm inte att du måste ha tändlägesgivare på svänghjulet när du har LH2.4.
Nu vet jag inte exakt vad det sitter för svänghjul på din motor i original men med LH2.4 måste
du ha ett svänghjul med gropar runt ytterkransen (s.k 60-minus-2).
Sätt svänghjulet rätt när du byter. Detta är utan konkurrens den vanligaste orsaken till
att man inte får igång motorn.
Dessutom så måste man veta att det sitter annan slags motortempgivare i toppen på en LH2.4.

/Göran


henke_92 skrev:
Please sharky dela med dig av din kunskap å berätta lite för mig nu,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
henke_92 TBM NINJA
18 november 2011 · 917 Inlägg

Sharky skrev:
Det är precis som det står i den norska guiden.
Skaffa en motorhärva från en sen 240 med LH2.4. Du har vintern på dig..wink
(Och givetvis behöver du boxar från en turbo)

Glöm inte att du måste ha tändlägesgivare på svänghjulet när du har LH2.4.
Nu vet jag inte exakt vad det sitter för svänghjul på din motor i original men med LH2.4 måste
du ha ett svänghjul med gropar runt ytterkransen (s.k 60-minus-2).
Sätt svänghjulet rätt när du byter. Detta är utan konkurrens den vanligaste orsaken till
att man inte får igång motorn.
Dessutom så måste man veta att det sitter annan slags motortempgivare i toppen på en LH2.4.

/Göran


henke_92 skrev:
Please sharky dela med dig av din kunskap å berätta lite för mig nu,

tack för infon sharky men jag menar mer att hur byter jag själva motorhärvan? och hur kopplar jag den på ett existerande 2.2 systemet? är där uttag på 2.2 för att koppla in en 240is lösa motorhärva? gör det då att jag kan änvända turbobränslebox? hur blir det med tändningsboxen dårrå eller har jag fått allt om bakfoten?
MvH

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Sharky
19 november 2011 · 10 287 Inlägg

I princip lossar du alla orginalkontakter på motorn och trycker dit motsvarande kontakter från LH2.4 härvan. Sedan så matas 2.4 härvan med ström precis som det står i den Norska guiden.
Givetvis har inte Volvo förberett för att kunna koppla på en annan härva utan det får man göra själv. Tålamod, elschema, noggrannhet, mätinstrument och grundläggande elkunskap är ett stort plus. Speciellt tålamod och noggrannhet......
Att ligga dubbelvikt under instrumentbrädan en svinkall dag i januari ute i snön och tro att man kan koppla in det lirar inte.
Bränslebox och tändbox ansluts till donen i LH2.4 härvan. Det är ju därför du skaffar en sån härva...wink

/Göran



henke_92 skrev:
tack för infon sharky men jag menar mer att hur byter jag själva motorhärvan? och hur kopplar jag den på ett existerande 2.2 systemet? är där uttag på 2.2 för att koppla in en 240is lösa motorhärva? gör det då att jag kan änvända turbobränslebox? hur blir det med tändningsboxen dårrå eller har jag fått allt om bakfoten?
MvH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
henke_92 TBM NINJA
22 november 2011 · 917 Inlägg

Sharky skrev:
I princip lossar du alla orginalkontakter på motorn och trycker dit motsvarande kontakter från LH2.4 härvan. Sedan så matas 2.4 härvan med ström precis som det står i den Norska guiden.
Givetvis har inte Volvo förberett för att kunna koppla på en annan härva utan det får man göra själv. Tålamod, elschema, noggrannhet, mätinstrument och grundläggande elkunskap är ett stort plus. Speciellt tålamod och noggrannhet......
Att ligga dubbelvikt under instrumentbrädan en svinkall dag i januari ute i snön och tro att man kan koppla in det lirar inte.
Bränslebox och tändbox ansluts till donen i LH2.4 härvan. Det är ju därför du skaffar en sån härva...wink

/Göran



henke_92 skrev:
tack för infon sharky men jag menar mer att hur byter jag själva motorhärvan? och hur kopplar jag den på ett existerande 2.2 systemet? är där uttag på 2.2 för att koppla in en 240is lösa motorhärva? gör det då att jag kan änvända turbobränslebox? hur blir det med tändningsboxen dårrå eller har jag fått allt om bakfoten?
MvH

tack göran nu fattar jag allt å lyckades kirra biffen! big_smile va inte så jätte svårt om man inte gjorde något misstag från början smile tacktacktack!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Kalle123321
15 mars 2021 · 1 Inlägg

M-Lundqvist skrev:
Lånar tråden lite

Någon som vet om man kan  byta plats på trigger sensorn på lh 2.4 och flytta sensorn från svänghjulet och sätta i som på lh 2.2 i fördelarn?

Undrar det också nån som kan svara

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang