3582
Sök

Köpråd Audi A6 190hk TDI (15-17)

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
Vill höra vad som är bra och mindre bra med Audi A6 tdi Ultra från årsmodell 2015 och framåt. Är sugen på en som rullat max 8000mil.

Dyra att serva hör man från de flesta, men hur mycket dyrare är den än tex Passat och andra vanliga bilar och vad är det för intervall på motoroljebyte?

Några kända problem med automat lådorna på dessa?

Ni som vet något om dessa får gärna ösa på med vad ni tycker är viktigt att veta.

Of World
3 379 Inlägg
14 mars 2021
Intervaller är väl 3 000 mil och en mellan inspektion mellan där.

Dom drar olja så förbered dig på att fylla på då och då (läs ofta) om jag minns rätt så har inte den bilen någon oljesticka utan du får komma ihåg och kolla i färddatorn.

Drar även en del glykol.

I det hela så är det en skön bil med en del jobbiga att "tänka" på grejer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
Aha, trodde inte det där med olja var så vanligt på den senare 190hk varianten.

4 261 Inlägg
14 mars 2021
Hej!

Kan länka direkt till en sida där folk berättar lite om sina bekymmer med modellen.

https://www.audiforum.nu/threads/audi-a … blem.1988/

Har sina problem såklart så som adblue systemet på vintern och flera delar som kan frysa också så som dörrar, bromsar osv. Dricker olja och annat. Ska inte berätta mer då jag vill inte skrämma dig:) Googla lite och läs på ordentligt iaf innan köp men annars åker man fint i dom och dom är snygga.

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
Ja dom ser riktigt bra ut. Lite omodern inredning möjligtvis.

Den du länkar gäller modellen efter C7 som jag söker. Men kanske är samma fel på c7 och c8.

4 261 Inlägg
14 mars 2021
9-7 skrev:

Den du länkar gäller modellen efter C7 som jag söker. Men kanske är samma fel på c7 och c8.

Folk berättar om lite olika modeller och upplevelser där inne bland annat din modell och nyare, liten fingervisning bara på vad som brukar strula på dom för ja tror inte några extrema ändringar har gjorts på några år.

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
Ingen bil är ju problemfri men blir lite nojig av alla problem man lyckats läsa om.

Första tanken var att köpa en Avensis my16 men ångrade mig efter provkörning.

4 261 Inlägg
14 mars 2021
9-7 skrev:
Ingen bil är ju problemfri men blir lite nojig av alla problem man lyckats läsa om.

håller med, man blir nojig så är det. Man vill ha nått som funkar, upp till en själv att väga upp o ner med risker. Vad var det för fel med avensisen? provkört många och upplever dom helt ok^ Finns många som blir trötta på sina audi som dricker sjuka mängder olja, enligt audi så är det normalt^^

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
9-7 skrev:

håller med, man blir nojig så är det. Man vill ha nått som funkar, upp till en själv att väga upp o ner med risker. Vad var det för fel med avensisen? provkört många och upplever dom helt ok^ Finns många som blir trötta på sina audi som dricker sjuka mängder olja, enligt audi så är det normalt^^

Kan inte sätta fingret på vad det är men det är nått med dem som jag starkt ogillar. Säkert en jätte bra bil men inget jag vill åka i.
Sen var den ju på gränsen till farligt slö trotts 150hk (150 är inte mycket men det borde funka hjälpligt i en sådan bil)

4 261 Inlägg
14 mars 2021
9-7 skrev:
panda666 skrev:
9-7 skrev:

Kan inte sätta fingret på vad det är men det är nått med dem som jag starkt ogillar. Säkert en jätte bra bil men inget jag vill åka i.
Sen var den ju på gränsen till farligt slö trotts 150hk (150 är inte mycket men det borde funka hjälpligt i en sådan bil)

beror på vad du är van vid kanske^^ men det finns flera bilar där ute, bara o välja nått. Är audi hugget i sten eller kan annat vara intressant?

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
9-7 skrev:
panda666 skrev:

beror på vad du är van vid kanske^^ men det finns flera bilar där ute, bara o välja nått. Är audi hugget i sten eller kan annat vara intressant?

Nej, har kollat på allt utom Dacia snart..
Tänkt mig en familjekombi för runt 200k.

Just nu kikar jag på Mazda 6 på Blocket 😅

Hade inte saab konkat så hade jag inte haft några sånna hör problem
Senast redigerat av 9-7 (14 mars 2021)

Of World
3 379 Inlägg
14 mars 2021
9-7 skrev:
panda666 skrev:
9-7 skrev:

Prova nya Insignia. Dom kommer bli överraskad.. otroligt mycket bil för pengarna.

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Of World
3 379 Inlägg
14 mars 2021
Presidento skrev:
9-7 skrev:
panda666 skrev:

Prova nya Insignia. Dom kommer bli överraskad.. otroligt mycket bil för pengarna.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … g/94102301

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
Presidento skrev:
9-7 skrev:
panda666 skrev:

Ja har läst att den ska vara bra. Lite bortglömd på nått vis.

4 261 Inlägg
14 mars 2021
9-7 skrev:
panda666 skrev:
9-7 skrev:

om du endå är där och rotar lika bra kolla även på toyota, kia, honda kanske. Har du provkört nya corolla? dom är ganska snygga.

11 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
9-7 skrev:
panda666 skrev:

om du endå är där och rotar lika bra kolla även på toyota, kia, honda kanske. Har du provkört nya corolla? dom är ganska snygga.

Ja dom ser inte så tokiga ut. Nackdelen är att den endast får dra 750kg.

Ingen katastrof just nu men frun har fått för sig att vi ska ha husvagn inom snar framtid

Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2021
Presidento skrev:
[...] om jag minns rätt så har inte den bilen någon oljesticka utan du får komma ihåg och kolla i färddatorn[...]

A6:orna har väl haft sin gula påminnelse om att "nu börjar det bli dags att fylla på olja" i snart 20 år åtminstone, så så mycket är det inte "hålla koll på". Ja, mer än att faktiskt ta en titt på meddelanden osv som dyker upp.

panda666 skrev:
9-7 skrev:

Folk berättar om lite olika modeller och upplevelser där inne bland annat din modell och nyare, liten fingervisning bara på vad som brukar strula på dom för ja tror inte några extrema ändringar har gjorts på några år.

panda666 skrev:
9-7 skrev:

Samtidigt ska man då komma ihåg att det rullar Audi-kärror som både närmar sig och har passerat 30K mil utan att dra mer olja än man förväntar sig. Personligen ser jag 0.5-1L/1500mil som helt ok och inom gränserna. Och den förbrukningen är inget som är unikt för VAG-kärror. Inom familjen kan nämnas en Mondeo från 2012 som ligger på samma förbrukning på samma intervall.

Skummade f.ö. igenom tråden du länkade till. Ska inte säga att jag lusläste den, men det enda jag noterade om C7:or (som TS skriver om), var följande;

"Rullar i dag en c7 från 2014 som varit klippstabil från dag ett"

samt

"Förra generationens (C7) 3.0 TDI finns det hur mycket trim till som helst, däremot så behöver man göra både motor och växellådeuppdatering för att hyfsat komma till rätta med fördröjningen.
Körde själv aldrig en diesel Euro 5, men det jag läst mig till är att fördröjningen kom med Euro 6-dieslarna.
"

Inte helt på det klara med hur det skulle vara något som låg till last för en A6 c7:a...men du kanske kan uppdatera mig om det?
Senast redigerat av it_mutt (19 mars 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 261 Inlägg
19 mars 2021
it_mutt skrev:
Presidento skrev:
[...] om jag minns rätt så har inte den bilen någon oljesticka utan du får komma ihåg och kolla i färddatorn[...]

A6:orna har väl haft sin gula påminnelse om att "nu börjar det bli dags att fylla på olja" i snart 20 år åtminstone, så så mycket är det inte "hålla koll på". Ja, mer än att faktiskt ta en titt på meddelanden osv som dyker upp.

panda666 skrev:
9-7 skrev:

panda666 skrev:
9-7 skrev:

Samtidigt ska man då komma ihåg att det rullar Audi-kärror som både närmar sig och har passerat 30K mil utan att dra mer olja än man förväntar sig. Personligen ser jag 0.5-1L/1500mil som helt ok och inom gränserna. Och den förbrukningen är inget som är unikt för VAG-kärror. Inom familjen kan nämnas en Mondeo från 2012 som ligger på samma förbrukning på samma intervall.

Skummade f.ö. igenom tråden du länkade till. Ska inte säga att jag lusläste den, men det enda jag noterade om C7:or (som TS skriver om), var följande;

"Rullar i dag en c7 från 2014 som varit klippstabil från dag ett"

samt

"Förra generationens (C7) 3.0 TDI finns det hur mycket trim till som helst, däremot så behöver man göra både motor och växellådeuppdatering för att hyfsat komma till rätta med fördröjningen.
Körde själv aldrig en diesel Euro 5, men det jag läst mig till är att fördröjningen kom med Euro 6-dieslarna.
"

Inte helt på det klara med hur det skulle vara något som låg till last för en A6 c7:a...men du kanske kan uppdatera mig om det?

Hej. antar att du skriver till mig?^^

https://mlfree.com/en/audi-a6-c7-4g-201 … -problems/

liten sammanfattning av ovan länk:

Audi A6 C7 - problems and breakdowns
In general, the opinions issued by users and mechanics are positive, which - given the sophistication of the model and its complexity - should be highly appreciated. At least for now.

With the 2.8 FSI engine, there is a risk of valve problems as well as variable valve timing (mainly due to bad oil).
With a 3.0 TDI engine, problems of 150.000 to 200.000 usually occur. km. Chains (there are three in this generation of engines, earlier more) unfortunately have a tendency to tow, and since the timing mechanism is placed on the side of the gearbox, there is a lot of work to be replaced. There is a problem with a leak in the seal of the upper part of the oil pan and a leak under the cover of the timing mechanism.

Interestingly, the 3.0 TFSI petrol has similar chain problems. In his case, however, there are two differences. First, there is no crankcase leak, and secondly, the same expensive timing mechanism more complex and therefore - a little more expensive (four chains).

The typical defect of the 2.0 TDI diesel engine (EA189, offered until 2014) is a damaged EGR cooler.

With the 2.0 TFSI petrol, the problem is the coolant pump.

Typical electrical problems include faulty motors for opening the fuel filler flap. Fortunately, the manufacturer foresaw the possibility of opening the lid with a hand strap in the trunk.

Intense-use multitronic can cause problems, and if broken, it is extremely expensive to repair and it is better to look for a used gearbox right away.

The S-tronic has problems with typical mechatronics failures, the wear of an expensive clutch assembly. Unfortunately, high torques do not serve the best for dual-clutch transmissions, the driving style is also very influential. The service life of these elements can be increased by changing the oil over time - the manufacturer recommends that you do this every 60.000 km.

In addition to the bugs characteristic of the engine versions, the A6 sometimes has problems with electronics. Users also complain of cracks in the headlights and taillights and antennas of the navigation system. In the case of semi-trailers equipped with automatic opening and closing of the tailgate, sometimes this mechanism breaks down.

Har sj kört oändligt många audi på jobbet och tycker att a6 är sköna att köra och går tyst och bra men självklart kommer den att behöva kärlek, hur mycket vet ja inte men man får läsa på och bilda en uppfattning själva;)

11 Inlägg
19 mars 2021
Trådstartare
Egr kylare på C7 2,0tdi har jag oxå hört om faktiskt. Även själva egr-ventilen vilket nästan alla dieslar verkar ha problem med. Brorsas xc60s egr fuckade ur redan efter typ 2000 mil.

Fördelen med att köpa en som inte rullat allt för långt är ju att egr mm. allt som oftast går på maskinskadaflrsäkringen.

Skadas egr ventilen av korta körningar eller är det dpf som tar mest skada av det?

Sök