it_mutt skrev:
Presidento skrev:
[...] om jag minns rätt så har inte den bilen någon oljesticka utan du får komma ihåg och kolla i färddatorn[...]
A6:orna har väl haft sin gula påminnelse om att "nu börjar det bli dags att fylla på olja" i snart 20 år åtminstone, så så mycket är det inte "hålla koll på". Ja, mer än att faktiskt ta en titt på meddelanden osv som dyker upp.
panda666 skrev:
9-7 skrev:
Ja dom ser riktigt bra ut. Lite omodern inredning möjligtvis.
Den du länkar gäller modellen efter C7 som jag söker. Men kanske är samma fel på c7 och c8.
Folk berättar om lite olika modeller och upplevelser där inne bland annat din modell och nyare, liten fingervisning bara på vad som brukar strula på dom för ja tror inte några extrema ändringar har gjorts på några år.
panda666 skrev:
9-7 skrev:
Ingen bil är ju problemfri men blir lite nojig av alla problem man lyckats läsa om.
Första tanken var att köpa en Avensis my16 men ångrade mig efter provkörning.
håller med, man blir nojig så är det. Man vill ha nått som funkar, upp till en själv att väga upp o ner med risker. Vad var det för fel med avensisen? provkört många och upplever dom helt ok^ Finns många som blir trötta på sina audi som dricker sjuka mängder olja, enligt audi så är det normalt^^
Samtidigt ska man då komma ihåg att det rullar Audi-kärror som både närmar sig och har passerat 30K mil utan att dra mer olja än man förväntar sig.
Personligen ser jag 0.5-1L/1500mil som helt ok och inom gränserna. Och den förbrukningen är inget som är unikt för VAG-kärror. Inom familjen kan nämnas en Mondeo från 2012 som ligger på samma förbrukning på samma intervall.
Skummade f.ö. igenom tråden du länkade till. Ska inte säga att jag lusläste den, men det enda jag noterade om C7:or (som TS skriver om), var följande;
"
Rullar i dag en c7 från 2014 som varit klippstabil från dag ett"
samt
"
Förra generationens (C7) 3.0 TDI finns det hur mycket trim till som helst, däremot så behöver man göra både motor och växellådeuppdatering för att hyfsat komma till rätta med fördröjningen.
Körde själv aldrig en diesel Euro 5, men det jag läst mig till är att fördröjningen kom med Euro 6-dieslarna."
Inte helt på det klara med hur det skulle vara något som låg till last för en A6 c7:a...men du kanske kan uppdatera mig om det?
Hej. antar att du skriver till mig?^^
https://mlfree.com/en/audi-a6-c7-4g-201 … -problems/liten sammanfattning av ovan länk:
Audi A6 C7 - problems and breakdowns
In general, the opinions issued by users and mechanics are positive, which - given the sophistication of the model and its complexity - should be highly appreciated. At least for now.
With the 2.8 FSI engine, there is a risk of valve problems as well as variable valve timing (mainly due to bad oil).
With a 3.0 TDI engine, problems of 150.000 to 200.000 usually occur. km. Chains (there are three in this generation of engines, earlier more) unfortunately have a tendency to tow, and since the timing mechanism is placed on the side of the gearbox, there is a lot of work to be replaced. There is a problem with a leak in the seal of the upper part of the oil pan and a leak under the cover of the timing mechanism.
Interestingly, the 3.0 TFSI petrol has similar chain problems. In his case, however, there are two differences. First, there is no crankcase leak, and secondly, the same expensive timing mechanism more complex and therefore - a little more expensive (four chains).
The typical defect of the 2.0 TDI diesel engine (EA189, offered until 2014) is a damaged EGR cooler.
With the 2.0 TFSI petrol, the problem is the coolant pump.
Typical electrical problems include faulty motors for opening the fuel filler flap. Fortunately, the manufacturer foresaw the possibility of opening the lid with a hand strap in the trunk.
Intense-use multitronic can cause problems, and if broken, it is extremely expensive to repair and it is better to look for a used gearbox right away.
The S-tronic has problems with typical mechatronics failures, the wear of an expensive clutch assembly. Unfortunately, high torques do not serve the best for dual-clutch transmissions, the driving style is also very influential. The service life of these elements can be increased by changing the oil over time - the manufacturer recommends that you do this every 60.000 km.
In addition to the bugs characteristic of the engine versions, the A6 sometimes has problems with electronics. Users also complain of cracks in the headlights and taillights and antennas of the navigation system. In the case of semi-trailers equipped with automatic opening and closing of the tailgate, sometimes this mechanism breaks down.
Har sj kört oändligt många audi på jobbet och tycker att a6 är sköna att köra och går tyst och bra men självklart kommer den att behöva kärlek, hur mycket vet ja inte men man får läsa på och bilda en uppfattning själva;)