5636
Sök

Audi 100 c3 1986. Dör när man ska köra iväg

363 Inlägg
20 mars 2021
Trådstartare
Hej!

Jag har en Audi 100 c3 från 1986. Den har 2.2 liters motorn på 138 HK.

Jag är lite smått less nu. Iaf jag har bytt bränsle pump till en som fungerar. Jag har även kollat säkringar relän å allt kopplat till bränsle systemet så de ska funka tillfredställande iaf. Även om bränsle pump en lever om lite men den funkar.

Jag har kollat gnistan på tänd stift å de verkar bra eventuellt lite sämre gnista på en av fem cylindrar. Har även kollat tänd fördelar en. Den verkar fräsch inga märken eller ärgat varken på tändrotorn eller i tändfördelarlocket.

Så det verkar vara något med "luft systemet".

Jag har bytt luft filter å torkat ut luftburken.
Jag har provat köra utan luft filter luftburken. Jag och min kompis gissar på att det är luft spjället som krånglar. 

Jag är inte så duktig på alla grejer som är kopplat till luftsystemet.  Jag undrar också om min bil har luftmassemätare  eller en mekanism luftmängdsmätare?

Jag undrar vad det kan vara som krånglar?

Det skulle ju va skönt å använda bilen då det finns väldigt dåligt med bussar här där jag bor ute på typ landsbygden.

Jag skickar lite bilder på moto rummet. Jag har  även tre klipp på min youtubekanal. Det är bara dessa som finns. Sök bara på youtube: audi 100an problem start . Sök även på: audi 100an dör när man kör iväg

Tack på förhand.
Senast redigerat av Eleeb90 (20 mars 2021)

363 Inlägg
20 mars 2021
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-e92f3f0a4f5a21fe27a4c08759d8da18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-406fc5c3eb439daa0dde7edfb3ed98f0.jpg

Här är bilder på moto rummet å luft spjällshuset.

6 264 Inlägg
20 mars 2021
Grejen som är kopplad till gasreglaget kanske är till farthållare?

Det insprutningssystemet kallas för K-jetronic och är mekaniskt. Det är ett helvete att laga och väldigt få har ordentlig koll på det.
Har du mätt bränsletrycket? Du skall ha omkring 5 bar, det kanske du inte har med en halvdålig bränslepump. Annars får du känna så luftvågen rör på sig som den skall.

363 Inlägg
20 mars 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Grejen som är kopplad till gasreglaget kanske är till farthållare?

Det insprutningssystemet kallas för K-jetronic och är mekaniskt. Det är ett helvete att laga och väldigt få har ordentlig koll på det.
Har du mätt bränsletrycket? Du skall ha omkring 5 bar, det kanske du inte har med en halvdålig bränslepump. Annars får du känna så luftvågen rör på sig som den skall.

Hej och tack för snabba svaret.  Jag råkade skicka fel bild men här är bilden. Ja det kan nog va en farthållare. Den är kanske eftermonterad för det sitter en sak på instrument panelen som jag tidigare trodde skulle va något till en bensinvärmare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-c1bd59256791f66bbda252c9eecb84b6.jpg

Iaf nej jag har inte mätt bränsle trycket. Jag är på väg å köpa lite verktyg å grejer men är jobbigt å ta det på bussen bor 8 mil från min stad å jag känner inte mycket folk här heller.

Kanske jag kan låna en brönsletrycksmätare av en gubbe jag känner här i byn.

Hur känner jag på luft vågen att den går som den ska?

Jag är lite nybörjare när det gäller mekande men nån gång måste man lära sig.

Tack.
Senast redigerat av Eleeb90 (20 mars 2021)

Forummoderator
18 389 Inlägg
20 mars 2021
Medlem Jaka54 kanske vaknar snart. Han har hållt liv i sin Audi 100 i över 80 år nu...

363 Inlägg
20 mars 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Medlem Jaka54 kanske vaknar snart. Han har hållt liv i sin Audi 100 i över 80 år nu...

Haha jaka 54 han har hjälpt mig mycket med audin. Ska då prova byta bränslepump till en annan jag har men vet ej om den funkar så bra heller. Annars vet jag av två till audisar här i byn.
Den pumpen jag har nu testade jag genom att koppla på plus å minus kabel direkt från batteriet till pumpen å den gick ändå  men ändå lever den om.

6 631 Inlägg
20 mars 2021
En Audi100 igen! Då ska vi se!
Du säger att motorn dör när du ska köra iväg. Vad betyder det? Betyder det att du kan starta motorn (den startar direkt, eller?)
Går den på tomgång hur länge som helst? Och den går den i så fall jämnt och fint (850v/m vid tomgång) men när du ska köra iväg (belastar motorn) så lägger den av?!  -Kan du gasa upp varvtalet utan att motorn lägger av när du har friläge i (motorn obelastad)?
Vad är det för pump du har? Bosch eller Pierburg? Ny eller beggnad?
Vilket fabrikat på tändstift?
Hur länge har motorn betett sig som du beskriver?
Senast redigerat av jaka54 (20 mars 2021)

363 Inlägg
21 mars 2021
Trådstartare
jaka54 skrev:
En Audi100 igen! Då ska vi se!
Du säger att motorn dör när du ska köra iväg. Vad betyder det? Betyder det att du kan starta motorn (den startar direkt, eller?)
Går den på tomgång hur länge som helst? Och den går den i så fall jämnt och fint (850v/m vid tomgång) men när du ska köra iväg (belastar motorn) så lägger den av?!  -Kan du gasa upp varvtalet utan att motorn lägger av när du har friläge i (motorn obelastad)?
Vad är det för pump du har? Bosch eller Pierburg? Ny eller beggnad?
Vilket fabrikat på tändstift?
Hur länge har motorn betett sig som du beskriver?

Hej jaka 54 och tack för ditt engagemang.
Motorn startar efter några sekunder bara. Typ direkt. Den går på tomgång kanske några minuter i bästa fall. Ca 1 minut allra oftast ibland mer.

Tom gången kan variera kraftigt. Nu senaste tiden har den varit på 1000 varv per minut eller mindre för att sedan minska och  motorn dör av. Ibland har den varvat 3000 varv eller mer på tomgång.

Jag kan typ slira på kopplingen och köra några få meter i bästa fall. Oftast dör den direkt jag släpper upp kopplingen.

Jag kan gasa upp till ca 4000 varv sen vägrar den varva mer.

Jag har Bosch bränsle pump på min. Pumpen kommer från en reservdelsbil. Jag provade pumpen innan jag monterade den. Genom att lägga plus och minus kablar mellan ett batteri och direkt på pumpen.
Den lever om en del. Men den går ju.

Jag har haft bilen och kört med den några månader under hösten innan den slutade fungera. Jag körde väl nå 100 mil eller så. Under den tiden krånglade bilen också. Bilen ville varva 3000 varv eller mer på tomgång,  eller så ville den dö av och då fick man hålla igång bilen genom att gasa. Det gick dock att köra iväg och bilen gick att köra och dog i princip aldrig. Så länge man inte lä i friläge. Det kunde hända att den hade jämn tomgång ibland men det var oftast då efter lite längre körningar på några mil eller så.

Jag vet inte vad man ska tro riktigt?
Jag vet inte om jag ska prova byta pumpen igen?  Jag kan skicka lite fler bilder under dagen.  Mvh tack

Jag vet inte riktigt vilka tänd stift jag har.
Senast redigerat av Eleeb90 (21 mars 2021)

1 186 Inlägg
21 mars 2021
Det ser väl ut som ett k-jet system tycker jag?
Dom är notoriskt känsliga för vakuumläckage, minsta lilla och bilen går dåligt eller inte alls.

Kontrollera bälgen mellan gaspjäll och luftmängdsmätare, den måste vara hel och sitta ordentligt.
Spridartätningarna i toppen kan också jävlas, precis som insugspackningen.

Inhandla nån burk med startgas och spreja på allt som har med vakuum att göra medans motorn går så hittar du nog problemet.

6 631 Inlägg
21 mars 2021
Hej!
Håller med Steffo 240! Kolla det först.
Kolla tomgångsmotorn! Gör ren den med brakekleen och olja sedan in den roterande kolaven innuti, du ser kolven när du tar bort anslutningsslangarna till tomgångsmotorn.
Sen kan jag tipsa dig om att en ny Boschpump låter inte alls. -Den hörs överhuvudtaget inte när man kör eller när man har motorn på tomgång. -Så det kan kanske vara dags att införskaffa en ny sån. Jag har köpt Boschpumpar på eBay. Men kolla först att pumpen verkligen pumpar fram soppa till bränslefiltret (lossa på en av anslutningarna på filtret och starta motorn). Trycket fram till filtret ska vara ca 6,5 bar , så var försiktig eftersom soppan sprutar ut.

Tomgångsvarvet ska ligga på ca 850v/m.
Har du kollat fördelare,rotoroch tändstift? Jag kör med NGK BUR6ET i min 1989 Audi Avant 2,0E (RT-motorn) och likadana har brorsan i sin 1991 Audi Avant Turbo (MC-2 motorn).

Men I ditt fall verkar det vara ett bränslerelaterat fel!
Bakom "bränslemängdsmätaren" (där stålslangarna till spridarna sitter) kan man justera (men en 3mm insexnyckel) hur mycket bränsle som motorn ska få.
den här justerskruven är inte alltid "tillgänglig", utan man måste ta bort en plugg som sitter ovanför  för att komma åt skruven.
Senast redigerat av jaka54 (21 mars 2021)

363 Inlägg
21 mars 2021
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med Steffo 240! Kolla det först.
Kolla tomgångsmotorn! Gör ren den med brakekleen och olja sedan in den roterande kolaven innuti, du ser kolven när du tar bort anslutningsslangarna till tomgångsmotorn.
Sen kan jag tipsa dig om att en ny Boschpump låter inte alls. -Den hörs överhuvudtaget inte när man kör eller när man har motorn på tomgång. -Så det kan kanske vara dags att införskaffa en ny sån. Jag har köpt Boschpumpar på eBay. Men kolla först att pumpen verkligen pumpar fram soppa till bränslefiltret (lossa på en av anslutningarna på filtret och starta motorn). Trycket fram till filtret ska vara ca 6,5 bar , så var försiktig eftersom soppan sprutar ut.

Tomgångsvarvet ska ligga på ca 850v/m.
Har du kollat fördelare,rotoroch tändstift? Jag kör med NGK BUR6ET i min 1989 Audi Avant 2,0E (RT-motorn) och likadana har brorsan i sin 1991 Audi Avant Turbo (MC-2 motorn).

Men I ditt fall verkar det vara ett bränslerelaterat fel!
Bakom "bränslemängdsmätaren" (där stålslangarna till spridarna sitter) kan man justera (men en 3mm insexnyckel) hur mycket bränsle som motorn ska få.
den här justerskruven är inte alltid "tillgänglig", utan man måste ta bort en plugg som sitter ovanför  för att komma åt skruven.

Okej jag ska kolla tomgångsmotorn. Jag har kollat tändrotor och fördelarlocket. Det verkar vara i bra skick inget bränt eller ärgat där inte. Jag håller på att byta bränsle pump nu igen till en annan begagnad jag har liggandes. Jag testade den och den fungerar  när den får ström.

Du skickade tidigare en spräng skiss på bränsle systemet på Audi 100 till mig. Den har varit till stor hjälp. Jag tog upp bränsle pumpen tog lös alla slangar och allt. Jag upptäcker då att vid "in suget" på bränslepumpen finns en del smuts som fastnat. Jag ser dessutom att silen till bränsle pumpen som ska sitta i tanken inte finns ...? Som tur är har jag lite delar liggandes och jag har nu en sil som jag ska montera i tanken.

Sen så finns det någon typ av vakuum slang till bränsle armaturen som är nött. Jag ska klippa till den och montera en ny slangklämma. Kanske går bättre efter det.

Jag ska prova det montera ihop hela bränslesystemet igen. Jag återkommer med resultat i eftermiddag. Funkar inte det kan jag prova justera bränsle trycket vid sprid arna som du skrev.

Tack än en gång.

1 186 Inlägg
21 mars 2021
Jag skulle inte rekommendera att pilla på justeringen till bränslet, inte utan att ha tillgång till co-mätare åtminstone. Det är riktigt känsligt och väldigt lätt hänt att du inte hittar tillbaka till utgångsläget igen.

Det jag däremot rekommenderar är att skaffa lite grejer så att du kan mäta bränsletrycket, både "systemtrycket" och "styrtrycket". Det är A och O att dessa ligger på rätt nivå för att insprutningen ska fungera tillfredsställande.

Har du kollat inuti luftmängdsmätaren? Jag har råkat ut för att det kommit in massa bös och skit däri som gjort att vågplattan inte orkat lyfta ordentligt.

Är det lambdareglering på din bil? Jag har egentligen bara pillat med k-jet i volvo och där var systemet ganska avskalat och basic. Jag har lite dålig koll på hur det ser ut i andra bilar tyvärr...
Mercedesen jag hade förut hade ju förvisso k-jet av lite modernare snitt med lambdareglering och så vidare men den behövde jag aldrig rota i som tur är wink

Sök