Varför får jag inte igång min fiddy motor?

Kattenkarlsson
24 mars 2021 · 3 Inlägg

Hej.

Jag går fordonslinjen på gymnasiet och håller på att bygga en gokart på min skola.
Motorn till gokarten är en 110cc halvautomat från loncin (fiddy motor).
När jag fick motorn så hade den suttit på en fiddy som hade blivit stulen och sedan inlämnad som hittegods till polisen. När jag fick motorn så startade den inte. Jag har plockat ner motorn helt för att kontrollera att allt ser bra ut, det gör det.

Tanken är att det ska gå fort så följande modifikationer gjordes medan motorn var nerplockad.
- Fräst bort cirka en millimeter från toppen.
- Gjort insugskanalen i toppen större. Detta är gjort med cnc fräs.
- Räfflat insugskanalen för mer turbulens (bättre blandning av bränslet och luften) Detta är gjort i cnc fräs.
- Gjort avgaskanalen i toppen större och slätare. Detta är gjort i cnc fräs.
- Alla packningar har byts ut.
- Lättat kolven. Detta är gjort på svarv.
- Installerat helt ny 26mm mikuni.
- Svetsat nytt rör med 28mm innerdiameter.
-Slipat ventilsäten samt ventiler (vakuumtestade och helt täta).

Nu till problemet, motorn funkar inte. Den startar inte på bensin, men startar lätt på startgas.
Man kan hålla den igång på choke (på bensin) men man kan inte stänga av choken eller gasa.
Spelar ingen roll om man har luftfiltret på eller av. Jag kan se bränsle sugas in när motorn snurrar. Gnistan på tändstiftet ser fin ut. Självklart är timingen rättställd. Jag har inte ändrat tändläget något.

Jag börja få slut på ideer. CDIn är av växelströmstyp så den drivs direkt via en spole som sitter vid svänghjulet, funderar på om detta kan vara problemet. Kan det vara tändstiftet kanske? Har en tändspole ifrån en bil, kan detta vara problemet?

Jag skulle uppskata all hjälp jättemycket.

dFagnell
24 mars 2021 · 237 Inlägg

Att den går på choke verkar ju tyda att den för för lite soppa. Har du bytt munstycke på den? Testa gå upp några munstyckesstorlekar.

Om din CDI fungerar så får du gnista och skulle den vara trasig så skulle den ej heller gått på startgas. Se över förgasarens bestyckning till att börja med.

BMW 530XD "F11" (2011)
torsen
24 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Kattenkarlsson skrev:
Hej.

Jag går fordonslinjen på gymnasiet och håller på att bygga en gokart på min skola.
Motorn till gokarten är en 110cc halvautomat från loncin (fiddy motor).
När jag fick motorn så hade den suttit på en fiddy som hade blivit stulen och sedan inlämnad som hittegods till polisen. När jag fick motorn så startade den inte. Jag har plockat ner motorn helt för att kontrollera att allt ser bra ut, det gör det.

Tanken är att det ska gå fort så följande modifikationer gjordes medan motorn var nerplockad.
- Fräst bort cirka en millimeter från toppen.
- Gjort insugskanalen i toppen större. Detta är gjort med cnc fräs.
- Räfflat insugskanalen för mer turbulens (bättre blandning av bränslet och luften) Detta är gjort i cnc fräs.
- Gjort avgaskanalen i toppen större och slätare. Detta är gjort i cnc fräs.
- Alla packningar har byts ut.
- Lättat kolven. Detta är gjort på svarv.
- Installerat helt ny 26mm mikuni.
- Svetsat nytt rör med 28mm innerdiameter.
-Slipat ventilsäten samt ventiler (vakuumtestade och helt täta).

Nu till problemet, motorn funkar inte. Den startar inte på bensin, men startar lätt på startgas.
Man kan hålla den igång på choke (på bensin) men man kan inte stänga av choken eller gasa.
Spelar ingen roll om man har luftfiltret på eller av. Jag kan se bränsle sugas in när motorn snurrar. Gnistan på tändstiftet ser fin ut. Självklart är timingen rättställd. Jag har inte ändrat tändläget något.

Jag börja få slut på ideer. CDIn är av växelströmstyp så den drivs direkt via en spole som sitter vid svänghjulet, funderar på om detta kan vara problemet. Kan det vara tändstiftet kanske? Har en tändspole ifrån en bil, kan detta vara problemet?

Jag skulle uppskata all hjälp jättemycket.

Eftersom den går på startgas är det inte fel på tändsystemet.
Och eftersom den endast går på startgas är det förgasarfel.
Hur matas förgasaren?(som är av membran- eller flottörhustyp?)
Utgår från att den inte har någon bensinpump utan bensinen utnyttjar naturlagen.
Högre placerad bensintank så att trycket blir högre.
Hur var förhållandet i höjd mellan tank och förgasare på Fiddyn?

Kattenkarlsson
24 mars 2021 · 3 Inlägg

Förgasaren är rätt bestyckad och jag kan se bensin sugas in vid gas. Förgasaren är av flottörhustyp. Händer inte heller något om man häller en skvätt bensin i inusgsröret (utan förgasaren på). Har haft en annan exakt likadan motor tidigare som startade lätt om man hälde ner lite bensin i insugsröret. Inte heller hjälper det om man häller in lite genom tändstiftshålet. Bränsletanken sitter ju nu mycket riktigt vid sidan av motorn och har därför installerat en bränslepump för att ge lite bränsletryck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang