Ta bort batteri vid byter av bränslepump. Passat ecofuel 2009

Larspassat
27 mars 2021 · 6 Inlägg

Jag undrar om det går att Ta bort batteriet på passat ecofuel 2009 utan att få strul med elektroniken efteråt. Ska byta bränslepump och har fått rekommendationen att göra detta för att förhindra gnistbildning. Förresten var sitter bränslepumpen på ovanstående modell?

jaka54
28 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har aldrig tagit bort batteriet de gånger jag bytt bränslepump på bilar (ca 5-6 gånger).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2021 · 13 743 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har aldrig tagit bort batteriet de gånger jag bytt bränslepump på bilar (ca 5-6 gånger).

inte jag heller... 


enda gången jag gör det är när jag skruvar nära generatorn och startmotorn.. då brukar jag låta bli att ha batteriet anslutet..  så jobbigt när man fastnar med något verktyg och det börjar svetsa hejvilt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
28 mars 2021 · 4 025 Inlägg

Det finns 2st pumpar på dennna bilmodell, en på motorn Högtryckspump, en i bränsletanken Förpump

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Larspassat
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Tack för svar, jag trodde att det bara fanns en bränslepump. Anledningen till byte är att motorn misständer framförallt vid gaspådrag och belastning.  Har bytt bränslefilter, tändstift tändspolar, kamkedja. Sotar en del. Får för mig att den inte får tillräckligt med bränsle.

spillolja
28 mars 2021 · 4 025 Inlägg

Är felkoder avlästa ?
För tankpump: slå på tändningen och lyssan efter ojämn gång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2021 · 13 743 Inlägg

den kan omöjligt sota om den får för lite bränsle..   
det är inte ofta jag ser en bensinmotor sota och dom få gångerna har den dränkt sig själv i bensin.

spridarfel kanske.. det är ju direktinsprutning som en diesel och är ganska känsliga..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Larspassat
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Den har ojämn gång vid tomgång. Misständer på cyl3 tror jag. Har kollat felkoder på verkstad tidigare, de fick inget som klart definierade ngt speciellt fel, de trodde det var trasig tändspole pga vanligt fel vid misständning

spillolja
28 mars 2021 · 4 025 Inlägg

Ett komprov akn vara nästa steg, sprukna kolvar har förekommit,
är oljan bytt varje 1500mil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2021 · 13 743 Inlägg

byt plats på spole nummer 1 och 3  kolla om felkoden flyttar sig... 

varför byttes kedjan hade den kuggat?   för då kan det vara dålig komprision på cyl3   då brukar man få felkoder på misständing på någon cyl..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
28 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Om den får tillräckligt med bränsle kollar man lätt med en OBD2-scanner som kan läsa livedata. Då ser du i realtid vilket bränsletryck du har. Men som sagt brukar ju inte bränsletrycket vara lågt om bilen sotar.

Larspassat
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Den har inte kuggat över, tror jag gick bara dåligt innan kedjebytet. Du ni tror alltså inte på dålig pump. Kanske bäst att rulla in den på ett komptest eller sälja skiten innan den kostar ännu mer!
Förresten igår bytte jag bränslefilter för första gången sedan bilen var ny. Blev ingen skillnad. Man behöver väl inte återställa ev felkod för att den ska fungera bättre om det var felet

spillolja
28 mars 2021 · 4 025 Inlägg

Kör den på bensin eller gas ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Larspassat
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Bensin, gastank tom. Tänkte ett tag att jag skulle bogsera till gasmackar för att utesluta pump. Struligt. Måste ändå fungera på bensin.

spillolja
28 mars 2021 · 4 025 Inlägg

Skulle kunna vara sot på spridarnosen, går den annars som de ska på just GAS ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Larspassat
28 mars 2021 · 6 Inlägg

Oljan bytt  senaste tiden. Ska kolla om det slarvades tidigare då kanske motorn är skadad så att det inte är lönt att fortsätta söka fel.

Utmarks-Loke
28 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Det är inte så att du börjar få mycket kol och sot på insugsventilerna då? Det är ju ofta ett problem på direktinsprutade motorer

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2021 · 10 280 Inlägg

Som nämnts, ett kompprov bör verkligen vara nästa steg.

Bilar sotar inte pga för lite bränsle. Tvärtom!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang