6202
Sök

Ta bort batteri vid byter av bränslepump. Passat ecofuel 2009

6 Inlägg
27 mars 2021
Trådstartare
#1
Jag undrar om det går att Ta bort batteriet på passat ecofuel 2009 utan att få strul med elektroniken efteråt. Ska byta bränslepump och har fått rekommendationen att göra detta för att förhindra gnistbildning. Förresten var sitter bränslepumpen på ovanstående modell?

6 486 Inlägg
28 mars 2021
#2
Hej!
Har aldrig tagit bort batteriet de gånger jag bytt bränslepump på bilar (ca 5-6 gånger).


Fri fart för ett fritt folk!
14 703 Inlägg
28 mars 2021
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Har aldrig tagit bort batteriet de gånger jag bytt bränslepump på bilar (ca 5-6 gånger).

inte jag heller... 


enda gången jag gör det är när jag skruvar nära generatorn och startmotorn.. då brukar jag låta bli att ha batteriet anslutet..  så jobbigt när man fastnar med något verktyg och det börjar svetsa hejvilt smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 217 Inlägg
28 mars 2021
#4
Det finns 2st pumpar på dennna bilmodell, en på motorn Högtryckspump, en i bränsletanken Förpump

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#5
Tack för svar, jag trodde att det bara fanns en bränslepump. Anledningen till byte är att motorn misständer framförallt vid gaspådrag och belastning.  Har bytt bränslefilter, tändstift tändspolar, kamkedja. Sotar en del. Får för mig att den inte får tillräckligt med bränsle.

4 217 Inlägg
28 mars 2021
#6
Är felkoder avlästa ?
För tankpump: slå på tändningen och lyssan efter ojämn gång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 703 Inlägg
28 mars 2021
#7
den kan omöjligt sota om den får för lite bränsle..   
det är inte ofta jag ser en bensinmotor sota och dom få gångerna har den dränkt sig själv i bensin.

spridarfel kanske.. det är ju direktinsprutning som en diesel och är ganska känsliga..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#8
Den har ojämn gång vid tomgång. Misständer på cyl3 tror jag. Har kollat felkoder på verkstad tidigare, de fick inget som klart definierade ngt speciellt fel, de trodde det var trasig tändspole pga vanligt fel vid misständning

4 217 Inlägg
28 mars 2021
#9
Ett komprov akn vara nästa steg, sprukna kolvar har förekommit,
är oljan bytt varje 1500mil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 703 Inlägg
28 mars 2021
#10
byt plats på spole nummer 1 och 3  kolla om felkoden flyttar sig... 

varför byttes kedjan hade den kuggat?   för då kan det vara dålig komprision på cyl3   då brukar man få felkoder på misständing på någon cyl..

Kör fort så hinner inget hända...

6 229 Inlägg
28 mars 2021
#11
Om den får tillräckligt med bränsle kollar man lätt med en OBD2-scanner som kan läsa livedata. Då ser du i realtid vilket bränsletryck du har. Men som sagt brukar ju inte bränsletrycket vara lågt om bilen sotar.

6 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#12
Den har inte kuggat över, tror jag gick bara dåligt innan kedjebytet. Du ni tror alltså inte på dålig pump. Kanske bäst att rulla in den på ett komptest eller sälja skiten innan den kostar ännu mer!
Förresten igår bytte jag bränslefilter för första gången sedan bilen var ny. Blev ingen skillnad. Man behöver väl inte återställa ev felkod för att den ska fungera bättre om det var felet

4 217 Inlägg
28 mars 2021
#13
Kör den på bensin eller gas ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#14
Bensin, gastank tom. Tänkte ett tag att jag skulle bogsera till gasmackar för att utesluta pump. Struligt. Måste ändå fungera på bensin.

4 217 Inlägg
28 mars 2021
#15
Skulle kunna vara sot på spridarnosen, går den annars som de ska på just GAS ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
28 mars 2021
Trådstartare
#16
Oljan bytt  senaste tiden. Ska kolla om det slarvades tidigare då kanske motorn är skadad så att det inte är lönt att fortsätta söka fel.

6 229 Inlägg
28 mars 2021
#17
Det är inte så att du börjar få mycket kol och sot på insugsventilerna då? Det är ju ofta ett problem på direktinsprutade motorer

* Voff voff *
10 987 Inlägg
28 mars 2021
#18
Som nämnts, ett kompprov bör verkligen vara nästa steg.

Bilar sotar inte pga för lite bränsle. Tvärtom!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök