6733
Sök

Vilken erfarenhet har ni av portabel däckkrängare

1 129 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
Hejsan.

På däckverkstäderna brukar det kosta runt 500 och uppåt att kränga om ett set däck. Vilket kan dra iväg om man har flera bilar.

Balansera däcken kanske är bättre att överlåta till däckverkstäderna. Men har ni provat nån portabel däckkrängare?. Vilka däck storlekar funkar i så fall bra och mindre bra?.

7 786 Inlägg
2 april 2021
Att kränga av och på däck kan göras på flera sätt.
Ska däcken inte sparas är ett sätt att släppa ur luften NÄSTAN helt.
Därefter köra i "åttor" tills däcken släpper från fälgarna.
Hjälper inte det kan man lägga en kort plankstump - 50 - 80 på däcket alldeles intill fälgen och sedan köra med bilen på plankstumpen så att däcket släpper från fälgen.
Såpvatten och däckjärn (från Biltema) är bra hjälpmedel.
När du kränger på däcken så ska den röda punkten på sidan vara mot ventilen.
Inte alla däck har röd punkt - men alla Michelin har haft det.

När du ska ha på däcken är det största problemet att får upp däcket på fälgen så att det tätar.

Jag brukar försöka med att skicka luft från kompressortankens oreglerade uttag = 10 bar - genom ventilen med demonterad kägla.
Har man tur så blåser man upp däcket på fälgen.

Ett annat alternativ är att aptera ett kraftigt spännband mitt på däcket så at det "kryper ut" och man kan pumpa.

Är man träffsäker med spett är det ett sätt att lossa däcket från fälgen.
Men missar man på en AL-fälg så kan det bli tråkigheter.

Fältmässigt har jag ett flertal gånger varit med om att "blåsa upp" ett från fälgen delvis avkrängt däck med "startgasmetoden".
Snabb och säker metod.

Jag har alltid med en ARB 12 v kompressor, samma som till ARB:s pneumatiska differentialspärrar, i bilen - samt naturligtvis startgas.

Seriösa gummigubbar byter alltid ventilen varje gång de byter däck, och passar då på att rengöra hålet.
Senast redigerat av torsen (2 april 2021)

Sök