Yamaha Aerox ryker

mlexelius
4 april 2021 · 26 Inlägg

Uppdatering igen.
Jag har nu kapat slangen fram till där hålet fanns. Det blev 1,5 cm bara. Tryckte dit slangen igen, nya slangklämmor. Nu är det mycket bättre och jag tog ett varv runt kvarteret.
Nu när den platsen är tätad så lägger jag märke till att det ändå hänger en droppe och dinglar trots att jag torkar rent.
Då ser jag att det finns ett fuktigt mini "bubbel" i skarven där topplocket sitter fast mot motorn. Är det topplockspackningen som är slut?
Dessutom ser jag att det "puffar" lite grann, där avgasröret sitter fast under topplocket. Är det slut på den packningen också?

mlexelius
4 april 2021 · 26 Inlägg

Sonen tog en provtur.
När han kom tillbaka rykte det mycket igen. Det droppade inget på avgasröret.
Kan inte se vart det kommer ifrån.
Och dessutom hade gasen hängt upp sig.
Nä detta är för svårt, jag får ge upp och ta den till verkstad 😞
Men tack för alla tips!

Off
5 april 2021 · 101 Inlägg

mlexelius skrev:
Sonen tog en provtur.
När han kom tillbaka rykte det mycket igen. Det droppade inget på avgasröret.
Kan inte se vart det kommer ifrån.
Och dessutom hade gasen hängt upp sig.
Nä detta är för svårt, jag får ge upp och ta den till verkstad 😞
Men tack för alla tips!

Tycker ni ger upp lite för lätt!

Gällande slangen, köp en ny original slang bara, finns säkert på twostroke och andra eventuella butiker som finns nu för tiden.

Gällande topplockspackningen är det bara att skruva upp de fyra skruvarna/muttrarna på den, ta bort den gamla packningen och rengöra med typ ett rakblad och aceton kanske. Sedan lägga dit den nya packningen och skruva på topplocket. Skruvarna drar man åt i ett kors-mönster och inte särskilt hårt.

Att skruva på en moped är enklare än man tror! smile

Edit; och avgasröret är det nog inga problem med så länge det inte låter högt. Att byta den packningen är ju också busenkelt om det faktiskt skulle behövas.

Senast redigerat av Off (5 april 2021)

jaka54
5 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Håller med OFF!
Ge inte upp så lätt! Att lossa fyra topplocksskruvar är inte svårt! och att dra åt avgasrörets skruvar och sätta dit en ny packning (om nu det behövs) är lätt. Tänk på allt vad du lär dig ! Praktisk kunskap som du har nytta av framöver i livet! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang