Brandsläckare i bil - skylt?

Rexel
19 mars 2021 · 61 Inlägg

Säkert en korkad fråga men om man har en brandsläckare i bilen, måste man skylta om det? Jag överväger att köpa en liten brandsläckare att ha i bilen ifall något händer, antingen med den egna bilen eller man behöver hjälpa någon annan. Men har fått höra att man isf måste ha en varnings/informationsskylt på bilen att det finns släckare i fordonet. Stämmer det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2021 · 13 742 Inlägg

betvivlar jag starktr..   vi har inte våran taxi märkt med brandsläckare..  och den satte vi in inför reggningen om jag inte minns fel..

våra bussar har endast märkning innuti att vi har brandsläckare ombord.. och i dom bussarna har vi både en handhållen större släckare och motorrums släckssystem   men nada märkning från utsidan

och dessa bussar kontrolleras brandsläckarna vid bes

Senast redigerat av Growe (19 mars 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
19 mars 2021 · 10 388 Inlägg

Rexel skrev:
Säkert en korkad fråga men om man har en brandsläckare i bilen, måste man skylta om det? Jag överväger att köpa en liten brandsläckare att ha i bilen ifall något händer, antingen med den egna bilen eller man behöver hjälpa någon annan. Men har fått höra att man isf måste ha en varnings/informationsskylt på bilen att det finns släckare i fordonet. Stämmer det?

Nej.

- - - edit - - -

Snabb googling;

Behöver man ha en skylt på bilen där det framgår att man har en brandsläckare/gasflaska i bilen?

Hej!

För brandsläckare finns inga regler om märkning.
För gasflaskor gäller följande skylt: Gasbehållare förs i säkerhet vid brandfara

Mvh,

/Ida


https://www.if-sakerhet.se/hjalpcenter/ … a-i-bilen/

Senast redigerat av it_mutt (19 mars 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2021 · 10 279 Inlägg

Rexel skrev:
Säkert en korkad fråga men om man har en brandsläckare i bilen, måste man skylta om det? Jag överväger att köpa en liten brandsläckare att ha i bilen ifall något händer, antingen med den egna bilen eller man behöver hjälpa någon annan. Men har fått höra att man isf måste ha en varnings/informationsskylt på bilen att det finns släckare i fordonet. Stämmer det?

Klokt! Det borde alla ha. Senast i förrgår använde jag min.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Jag har både i och utanpå bilen.

Den senare endast tillfälligt eftersom vissa offroadområden kräver det.
Skulle man ha brandsläckaren permanent bak på bilen så skulle nog vissa inte kunna hålla fingrarna i styr.

Invändigt sedan flera decennier tillbaka då en man tragiskt brändes inne i sin bil efter en kollision på stora Södertäljebron.
Tillskyndande personer försökte få loss föraren, men hans fötter var fastklämda, så han hann avlida innan räddningskåren var på plats med släckutrustning.

Kan vara praktiskt med märkning att bilen har brandsläckare.

Härutöver är jag på en av mina hobbybilar tvingad att ha minst 2 kg brandsläckare för att få åtnjuta MHRF-försäkring.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2021 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Jag har både i och utanpå bilen.

Den senare endast tillfälligt eftersom vissa offroadområden kräver det.
Skulle man ha brandsläckaren permanent bak på bilen så skulle nog vissa inte kunna hålla fingrarna i styr.

Invändigt sedan flera decennier tillbaka då en man tragiskt brändes inne i sin bil efter en kollision på stora Södertäljebron.
Tillskyndande personer försökte få loss föraren, men hans fötter var fastklämda, så han hann avlida innan räddningskåren var på plats med släckutrustning.

Kan vara praktiskt med märkning att bilen har brandsläckare.

Härutöver är jag på en av mina hobbybilar tvingad att ha minst 2 kg brandsläckare för att få åtnjuta MHRF-försäkring.

ja det är väll ingen onödig grej med märkning igentligen.

det är ju frafmör allt om man själv krockar och bilen börjar brinna det kan vara bra att andra vet att det finns en släckare i bilen.

vi har en 6kg i våra bussar.    sitter pissdåligt till så väldigt svåra att använda när det blir lite fart inne i bussen tex vid brand.  då den sittter på undersidan av sätena bakom föraren.     en del bussar har dom när man går in genom dörren det är mycket bättre.
men lite jobbigt om någon är klåfingrig.. smile


tänk om alla hade varsin 6kg stog i sin bil..   då skulle inte många brinna inne i en bilbrand!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
20 mars 2021 · 7 238 Inlägg

För några år sedan körde jag bärgare(ideellt) vid Rallycross med Wrangler och Defender.
Då var jag tvungen att ha 12 kg pulversläckare(plus Absol och spade samt uppsamlingskärl).

Rexel
30 mars 2021 · 61 Inlägg

Tack för era svar, då vet jag. Det var mest en undran så att man inte får påbackning för att man har en släckare men ingen skylt, har inga problem att skylta om det men det är bra att veta vad som gäller.

granadadr
30 mars 2021 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:

Rexel skrev:
Säkert en korkad fråga men om man har en brandsläckare i bilen, måste man skylta om det? Jag överväger att köpa en liten brandsläckare att ha i bilen ifall något händer, antingen med den egna bilen eller man behöver hjälpa någon annan. Men har fått höra att man isf måste ha en varnings/informationsskylt på bilen att det finns släckare i fordonet. Stämmer det?

Klokt! Det borde alla ha. Senast i förrgår använde jag min.

usch vad hände då ?  har 2 små brandsläckare i hobbybilarna,, ena är ju racebil så ett måste

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
30 mars 2021 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Rexel skrev:
Säkert en korkad fråga men om man har en brandsläckare i bilen, måste man skylta om det? Jag överväger att köpa en liten brandsläckare att ha i bilen ifall något händer, antingen med den egna bilen eller man behöver hjälpa någon annan. Men har fått höra att man isf måste ha en varnings/informationsskylt på bilen att det finns släckare i fordonet. Stämmer det?

Klokt! Det borde alla ha. Senast i förrgår använde jag min.

usch vad hände då ?  har 2 små brandsläckare i hobbybilarna,, ena är ju racebil så ett måste

Kom åkande och en bil hade fattat eld i motorutrymmet under färd. Dämpade elden tills räddningstjänsten anlände.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
30 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Klokt! Det borde alla ha. Senast i förrgår använde jag min.

usch vad hände då ?  har 2 små brandsläckare i hobbybilarna,, ena är ju racebil så ett måste

Kom åkande och en bil hade fattat eld i motorutrymmet under färd. Dämpade elden tills räddningstjänsten anlände.

En följdfråga: Får man ersättning från försäkringsbolag för tömd brandsläckare och delvis förstörd brandfilt vid "ingripande"?
Hur i s f bevisa att man "varit hjälpsam".

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

usch vad hände då ?  har 2 små brandsläckare i hobbybilarna,, ena är ju racebil så ett måste

Kom åkande och en bil hade fattat eld i motorutrymmet under färd. Dämpade elden tills räddningstjänsten anlände.

En följdfråga: Får man ersättning från försäkringsbolag för tömd brandsläckare och delvis förstörd brandfilt vid "ingripande"?
Hur i s f bevisa att man "varit hjälpsam".

Nu kan jag inte svara för alla olika bolag, men i det här fallet är svaret: Ja, jag kommer att få ersättning för min brandsläckare av berört bolag.

Bevisa att man varit hjälpsam? Behövs det? En brandsläckare mot en brand har väl bara ett syfte?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rexel
6 april 2021 · 61 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Kom åkande och en bil hade fattat eld i motorutrymmet under färd. Dämpade elden tills räddningstjänsten anlände.

En följdfråga: Får man ersättning från försäkringsbolag för tömd brandsläckare och delvis förstörd brandfilt vid "ingripande"?
Hur i s f bevisa att man "varit hjälpsam".

Nu kan jag inte svara för alla olika bolag, men i det här fallet är svaret: Ja, jag kommer att få ersättning för min brandsläckare av berört bolag.

Bevisa att man varit hjälpsam? Behövs det? En brandsläckare mot en brand har väl bara ett syfte?

Jag gissar att frågeställningen snarare är om försäkringsbolaget kräver in bevisning på att du använt släckaren för att släcka en brand och inte att du stått och tömt den i skogen för skojs skull. Men jag misstänker att bolagen nog är tvingade att vara lite godtrogna i det fallet, en brandsläckare är ju en rätt liten summa pengar förhållandevis och så länge man inte kommer in med en ansökan i veckan på tömda släckare så lär det inte vara några problem.

Brådhis * Voff voff *
6 april 2021 · 10 279 Inlägg

Rexel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

En följdfråga: Får man ersättning från försäkringsbolag för tömd brandsläckare och delvis förstörd brandfilt vid "ingripande"?
Hur i s f bevisa att man "varit hjälpsam".

Nu kan jag inte svara för alla olika bolag, men i det här fallet är svaret: Ja, jag kommer att få ersättning för min brandsläckare av berört bolag.

Bevisa att man varit hjälpsam? Behövs det? En brandsläckare mot en brand har väl bara ett syfte?

Jag gissar att frågeställningen snarare är om försäkringsbolaget kräver in bevisning på att du använt släckaren för att släcka en brand och inte att du stått och tömt den i skogen för skojs skull. Men jag misstänker att bolagen nog är tvingade att vara lite godtrogna i det fallet, en brandsläckare är ju en rätt liten summa pengar förhållandevis och så länge man inte kommer in med en ansökan i veckan på tömda släckare så lär det inte vara några problem.

Hur skulle jag kunna bevisa det rent praktiskt?

Jag tror att dom som ser en bil som brinner (brunnit?), struntar i att hjälpa till, tar regnumret, kollar upp vilket bolag bilen har och sedan ringer dit och ber om en brandsläckare är försvinnande få faktiskt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang