6657
Sök

Bli min räddare i nöden och diagnostisera min Volvo S60

4 Inlägg
7 april 2021
Trådstartare
#1
Halloj, jag är en tjej på 21 år som har en Volvo S60 2,4 diesel från 05 som gått snart 36 000 mil. Den drar väldigt lite och har inte en rostfläck så långt ögat kan nå, är välvårdad och fin men har nu dragit på sig ett antal fel. Spolarpumpen har givit upp så den behöver bytas, positionsljusen också. Behöver nya sommardäck och så ska även kamremmen bytas inom den närmsta tiden, och det behövs också ett oljebyte i samma veva.

Jag förlorade min pappa för två månader sen och han hade stenkoll på sånt här men lämnade mig tyvärr rätt okunnig om bilar. Han var den jag kunde vända mig till om jag hade funderingar så nu behöver jag råd från någon annan.. Vet inte riktigt om jag kommit rätt men jag hoppas att någon kanske vill hjälpa mig lite. Jag funderar nämligen på om det överhuvudtaget är värt att lägga ner så mycket pengar och energi på den här bilen eller om jag borde köpa en ny? Vill inte lägga hur mycket som helst på bil då jag eventuellt ska köpa hus snart. Men samtidigt måste jag ha en funktionsduglig bil som går att lita på då jag jobbar på annan ort.

Är helt handfallen gällande detta men förstår att första steget är att be om offert från olika firmor. Men jag gissar på att vi snackar minst 10-15 tusen för detta? Eller är jag helt fel ute..? Tidigare fel på bilen under de 3 åren jag har haft den har varit ett sönderrostat bromsok som kärvade och därmed slet ner beläggen, och till slut skivan, så alltihop är bytt. Handbromsen var helt slut också så den fick också repareras. Sen var det bränslefiltret som skulle bytas för ett tag sen men det var ju småpotatis. Frågan är ju snarare, vad kan tänkas uppstå för fel framöver och är det värt det? Hur skulle ni tänkt? Är tacksam för all input jag kan få nu när det inte går att ringa pappa längre.

1 186 Inlägg
7 april 2021
#2
Det är ju kamremsbytet som kostar lite, spolarpumpen klarar du säkert att byta själv med hjälp av tex en haynes reparationshandbok. Vad gäller positionsljusen, har du kollat så att det inte bara är glödlamporna? Dom byter du själv smile

Nu vet jag inte hur omfattande ett kamremsbyte är på din bil men på en mindre verkstad borde du klara dig under 10 lax med marginal...


Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
7 april 2021
#3
Steff240 skrev:
Det är ju kamremsbytet som kostar lite, spolarpumpen klarar du säkert att byta själv med hjälp av tex en haynes reparationshandbok. Vad gäller positionsljusen, har du kollat så att det inte bara är glödlamporna? Dom byter du själv smile

Nu vet jag inte hur omfattande ett kamremsbyte är på din bil men på en mindre verkstad borde du klara dig under 10 lax med marginal...

kamremsbytet på dessa bilar är faktist relativt billigt mot många andra bilar.
förövrigt en av dom lättaste bilarna jag bytt kamrem på. 
men tyvärr drar det endå iväg. 

att byta glödlampor kan låta lätt men dessa lampor kan sitta riktigt illa på faceliften.
kanske kan det vara läge att ta loss kofongaren och byta lampor och pumpen samtidigt.
det låter som ett stort jobb men det tar kanske 5min att släppa hela stötfångaren.

men tyävrr drar det endå iväg mycket pengar på en relativt gammal bil.

men man vet vad man har man vet aldrig vad man får om man skule gå vidare till en annan bil smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
7 april 2021
Trådstartare
#4
Tack för svar!
Ja jo jag skulle nog kunna lista ut hur man gör men är så fantastiskt oduglig på sånt att det eventuellt skulle ta längre tid än vad det skulle göra att gå ett varv runt jordklotet, haha. Och angående ljusen, ja det är nog glödlamporna men det sitter så jävligt till i fronten så jag vet inte hur jag ska komma åt.

Aha! Var 100% säker att det var minst 10 papp bara det.. Hört extremt skrämmande priser kring det.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 april 2021
#5
Spolarpump är inte särskilt svårt att byta (är du säker på att det är själva pumpen som är defekt?). Man får lossa stötfångaren på ena sidan och det är mycket enklare än det låter. Minns jag rätt är det en torx, en bult och några clips. Tar kanske 5 minuter, max 10. Pumpen är sedan väldigt lätt att komma åt och byta.

Positionsljus är inte heller svårt att byta. Trångt, ja. Men absolut inte svårt. Varken fram eller bak.

Kamremsbytet är nog enklast att låta en verkstad göra. Dessutom brukar eventuella framtida köpare gärna vilja se ett kvitto på det. smile

Huruvida det är värt att lägga ner pengarna kan bara du svara på egentligen. Men en S60 från 2005 som gått 36000 har ändå sannolikt en del kvar att ge och även en nyare/annan bil kommer kräva reparationer. Man vet vad man har men inte vad man får... smile

EDIT: Några 10000:- ska absolut inte kamremsbyte på denna bil kosta. Knappt ens hälften skulle jag säga. smile
Senast redigerat av Brådhis (7 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 Inlägg
7 april 2021
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Steff240 skrev:
Det är ju kamremsbytet som kostar lite, spolarpumpen klarar du säkert att byta själv med hjälp av tex en haynes reparationshandbok. Vad gäller positionsljusen, har du kollat så att det inte bara är glödlamporna? Dom byter du själv smile

Nu vet jag inte hur omfattande ett kamremsbyte är på din bil men på en mindre verkstad borde du klara dig under 10 lax med marginal...

kamremsbytet på dessa bilar är faktist relativt billigt mot många andra bilar.
förövrigt en av dom lättaste bilarna jag bytt kamrem på. 
men tyvärr drar det endå iväg. 

att byta glödlampor kan låta lätt men dessa lampor kan sitta riktigt illa på faceliften.
kanske kan det vara läge att ta loss kofongaren och byta lampor och pumpen samtidigt.
det låter som ett stort jobb men det tar kanske 5min att släppa hela stötfångaren.

men tyävrr drar det endå iväg mycket pengar på en relativt gammal bil.

men man vet vad man har man vet aldrig vad man får om man skule gå vidare till en annan bil smile

Exakt, det sitter rätt illa till. Pappa försökte byta glödlamporna i somras men fick lämna den på verkstan ändå för han orkade inte riktigt krångla (var ganska sjuk redan då). Så tror det blir en uppgift för verkstan både med spolarpumpen och lamporna..

Ni verkar ju båda vara väldigt insatta, om jag skulle lägga säg 50 000 på en ny bil och försöka byta in den här, skulle ni anse att det var en bra idé?

4 Inlägg
7 april 2021
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Spolarpump är inte särskilt svårt att byta (är du säker på att det är själva pumpen som är defekt?). Man får lossa stötfångaren på ena sidan och det är mycket enklare än det låter. Minns jag rätt är det en torx, en bult och några clips. Tar kanske 5 minuter, max 10. Pumpen är sedan väldigt lätt att komma åt och byta.

Positionsljus är inte heller svårt att byta. Trångt, ja. Men absolut inte svårt. Varken fram eller bak.

Kamremsbytet är nog enklast att låta en verkstad göra. Dessutom brukar eventuella framtida köpare gärna vilja se ett kvitto på det. smile

Huruvida det är värt att lägga ner pengarna kan bara du svara på egentligen. Men en S60 från 2005 som gått 36000 har ändå sannolikt en del kvar att ge och även en nyare/annan bil kommer kräva reparationer. Man vet vad man har men inte vad man får... smile

EDIT: Några 10000:- ska absolut inte kamremsbyte på denna bil kosta. Knappt ens hälften skulle jag säga. smile

Du får det att låta om en dans på rosor haha!
Tänk om man hade den kunskapen du besitter. Min känsla är att det kommer bli en massa meck som kommer ta år och dar om jag ska ge mig på det.

Jag trodde att bilar som gått över 30k var helt slut men uppenbarligen finns det ju folk som har långmilare, men det känns ju lite som att det blir en rysk roulette ju längre bilen går.. Men det är ju precis som du säger, man vet ju inte vad man får istället..

1 658 Inlägg
7 april 2021
#8
idajonsson skrev:
Brådhis skrev:
Spolarpump är inte särskilt svårt att byta (är du säker på att det är själva pumpen som är defekt?). Man får lossa stötfångaren på ena sidan och det är mycket enklare än det låter. Minns jag rätt är det en torx, en bult och några clips. Tar kanske 5 minuter, max 10. Pumpen är sedan väldigt lätt att komma åt och byta.

Positionsljus är inte heller svårt att byta. Trångt, ja. Men absolut inte svårt. Varken fram eller bak.

Kamremsbytet är nog enklast att låta en verkstad göra. Dessutom brukar eventuella framtida köpare gärna vilja se ett kvitto på det. smile

Huruvida det är värt att lägga ner pengarna kan bara du svara på egentligen. Men en S60 från 2005 som gått 36000 har ändå sannolikt en del kvar att ge och även en nyare/annan bil kommer kräva reparationer. Man vet vad man har men inte vad man får... smile

EDIT: Några 10000:- ska absolut inte kamremsbyte på denna bil kosta. Knappt ens hälften skulle jag säga. smile

Du får det att låta om en dans på rosor haha!
Tänk om man hade den kunskapen du besitter. Min känsla är att det kommer bli en massa meck som kommer ta år och dar om jag ska ge mig på det.

Jag trodde att bilar som gått över 30k var helt slut men uppenbarligen finns det ju folk som har långmilare, men det känns ju lite som att det blir en rysk roulette ju längre bilen går.. Men det är ju precis som du säger, man vet ju inte vad man får istället..

Milen på en gammal volvo ska man inte vara så rädd för. Min V70 D5 -05 har rullat 61000mil nu och går som en dröm. Tar man bara hand om prylarna så håller dom smile Sedan precis som så många andra säger så vet man vad man har, underhåll och service får man göra på alla bilar så det slipper man inte undan om man köper sig en lite nyare bil smile


* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 april 2021
#9
idajonsson skrev:
Brådhis skrev:
Spolarpump är inte särskilt svårt att byta (är du säker på att det är själva pumpen som är defekt?). Man får lossa stötfångaren på ena sidan och det är mycket enklare än det låter. Minns jag rätt är det en torx, en bult och några clips. Tar kanske 5 minuter, max 10. Pumpen är sedan väldigt lätt att komma åt och byta.

Positionsljus är inte heller svårt att byta. Trångt, ja. Men absolut inte svårt. Varken fram eller bak.

Kamremsbytet är nog enklast att låta en verkstad göra. Dessutom brukar eventuella framtida köpare gärna vilja se ett kvitto på det. smile

Huruvida det är värt att lägga ner pengarna kan bara du svara på egentligen. Men en S60 från 2005 som gått 36000 har ändå sannolikt en del kvar att ge och även en nyare/annan bil kommer kräva reparationer. Man vet vad man har men inte vad man får... smile

EDIT: Några 10000:- ska absolut inte kamremsbyte på denna bil kosta. Knappt ens hälften skulle jag säga. smile

Du får det att låta om en dans på rosor haha!
Tänk om man hade den kunskapen du besitter. Min känsla är att det kommer bli en massa meck som kommer ta år och dar om jag ska ge mig på det.

Jag trodde att bilar som gått över 30k var helt slut men uppenbarligen finns det ju folk som har långmilare, men det känns ju lite som att det blir en rysk roulette ju längre bilen går.. Men det är ju precis som du säger, man vet ju inte vad man får istället..

Faktum är att det inte alls är så svårt som man tror oftast. smile Risken att ha sönder något är obefintlig och som jag nämnde är det några få steg innan du är framme vid pumpen. Det största begränsningen är i huvudet, inte i händerna. smile

Skick är mycket viktigare än milen som regel. Så är bilen bara skött så kommer den högst sannolikt ge dig många bekväma och problemfria mil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 787 Inlägg
7 april 2021
#10
Var det inte fel på spaken på en S80 och inte pumpen för bara några veckor sen? Det fanns felkod.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 april 2021
#11
Bassiehof skrev:
Var det inte fel på spaken på en S80 och inte pumpen för bara några veckor sen? Det fanns felkod.

Jo, men det måste ändå (helst) mätas vid pumpen för att se så att ström kommer fram. Förutsatt att säkringen är hel förstås. Felkoden får man oavsett om det är pump, säkring eller CEM egentligen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
7 april 2021
#12
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Var det inte fel på spaken på en S80 och inte pumpen för bara några veckor sen? Det fanns felkod.

Jo, men det måste ändå (helst) mätas vid pumpen för att se så att ström kommer fram. Förutsatt att säkringen är hel förstås. Felkoden får man oavsett om det är pump, säkring eller CEM egentligen.

nej.. det får man inte alltid.. smile
vanligt fel på spolarpumpar är att imprellern inte snurrar med elmotorn... det har jag varit med om ett par gånger.. pumpen får ström och låter och allt inget händer smile
funderade en stund på syrrans äkliga pegga vad som var felet när jag t.o.m hörde pumpen. smile   det normala är ju att det är just pumpen som pajar..   gärna vintertid och någon snålat med spolarvätska men varit givmild med vattnet.

Kör fort så hinner inget hända...

6 592 Inlägg
7 april 2021
#13
Hej!
De grejer du nämner är enkla saker att fixa själv med undantag för kamremsbytet.
Börja med spolarmotorn!
Kolla först att ingen säkring har gått sönder.

Om säkringen är hel...Skaffa en multimeter på Biltema (billigast där) och kolla om du har +12V på någon av sladdarna fram till spolarmotorn  när du trycker på  spolarknappen!
Har du 12V fram till pumpen och spolarpumpen inte funkar så är det spolarpumpen som inte fungerar och inte kabelbrott.

Ta bort pumpens bägge kabelanslutningar  och spraya på elspray på dessa! Därigenom är du förvissad om att det inte är oxid på kontakterna som orsakat att  pumpen inte funkar.

Om pumpen fortfarande inte funkar...ta loss den och undersök varför!
Antingen har elmotorn lagt av (det har kommit in vatten som fått delar av elmotorn att oxidera (rosta) eller att något inne pumpen (liten impeller (propeller av plast)) lossat från elmotorn axel. Bägge dessa fel är lätta att fixa men elmotorn måste tas isär! Vill du slippa det så köper du en ny elmotor.
Senast redigerat av jaka54 (7 april 2021)



Sök