7 april 2021
Trådstartare
Halloj, jag är en tjej på 21 år som har en Volvo S60 2,4 diesel från 05 som gått snart 36 000 mil. Den drar väldigt lite och har inte en rostfläck så långt ögat kan nå, är välvårdad och fin men har nu dragit på sig ett antal fel. Spolarpumpen har givit upp så den behöver bytas, positionsljusen också. Behöver nya sommardäck och så ska även kamremmen bytas inom den närmsta tiden, och det behövs också ett oljebyte i samma veva.
Jag förlorade min pappa för två månader sen och han hade stenkoll på sånt här men lämnade mig tyvärr rätt okunnig om bilar. Han var den jag kunde vända mig till om jag hade funderingar så nu behöver jag råd från någon annan.. Vet inte riktigt om jag kommit rätt men jag hoppas att någon kanske vill hjälpa mig lite. Jag funderar nämligen på om det överhuvudtaget är värt att lägga ner så mycket pengar och energi på den här bilen eller om jag borde köpa en ny? Vill inte lägga hur mycket som helst på bil då jag eventuellt ska köpa hus snart. Men samtidigt måste jag ha en funktionsduglig bil som går att lita på då jag jobbar på annan ort.
Är helt handfallen gällande detta men förstår att första steget är att be om offert från olika firmor. Men jag gissar på att vi snackar minst 10-15 tusen för detta? Eller är jag helt fel ute..? Tidigare fel på bilen under de 3 åren jag har haft den har varit ett sönderrostat bromsok som kärvade och därmed slet ner beläggen, och till slut skivan, så alltihop är bytt. Handbromsen var helt slut också så den fick också repareras. Sen var det bränslefiltret som skulle bytas för ett tag sen men det var ju småpotatis. Frågan är ju snarare, vad kan tänkas uppstå för fel framöver och är det värt det? Hur skulle ni tänkt? Är tacksam för all input jag kan få nu när det inte går att ringa pappa längre.