Köpråd: Volvo 940 -98 Classic LTT

wirpy
8 april 2021 · 2 Inlägg

Hallåj, har fått nys på en 940 men har lite frågor angående om de är sunt att köpa denne bil.
Har ju vart en dröm att ha en turbo volvo 740/940 sedan länge .

Liten beskrivning av bilen:
Den har lite klarlack släpp, enstaka buckla och lite rost på bakskärmarna men annars har den riktigt fin utsida.  Utöver de är den rätt fräsch invändigt förutom en sprucken förarstol.

Den har i nuvarande läge gått 26000mil ungefär.
Bra ägarhistorik också med två äldre samt två företag.

Så till mina frågor! De jag mest är kluven över och inte riktigt har full förståelse för är den trasiga AC:n som bilen har.


Nuvarande ägare tror att kompressorn i den är skuren.
Remen är borta och remhjulet sitter fast, antar jag rätt om ja tror remen och remhjulet sitter i/på kompressorn?

Ska kolla på den i helgen men går de att köre en bil utan problem om kompressorn är skuren? De påverkar inte resten av motor / kan orsaka något negativt hos motorn?

Från vad jag har förstått går de ju att köra med en trasig AC med andra problem (alltså inte skuren) från vad jag har läst.

Tror ni de hade gått på mycket att byta kompressor och få igång AC:n? Känner en gubbe som meckar svart, kollade runt lite och en begnanad kompressor verkar ju ligga på en tusing ungefär.

Utöver det, vad finns de för viktiga grejer och så vidare ja bör ha koll på när ja prövkör och kollar på bilen?

Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 840 Inlägg

Det går säkert att få igång AC:n igen med en ny kompressor och säkert lite påfyllnad av gas också. Tills vidare kan du köra utan, bilen går lika bra ändå.

Synd det är bucklor och rost, men får den billigt är det ju inte så noga.

jaka54
9 april 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Kolla rost under! Begagnad AC kompressor  kostar 3-4 tusen. Ny 10000:-
Men frågan jag ställer mig...Varför en gammal rostig, bucklig Volvo 940 med lacklsläpp???

Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 840 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla rost under! Begagnad AC kompressor  kostar 3-4 tusen. Ny 10000:-
Men frågan jag ställer mig...Varför en gammal rostig, bucklig Volvo 940 med lacklsläpp???

Nej, en begagnad AC-kompressor kostar som sagt 1000kr, eller ännu mindre.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … ssor/Alla/

En helt ny kostar under 3000kr.

https://www.autodoc.se/reservdelar/komp … 5B0%5D=447

wirpy
9 april 2021 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla rost under! Begagnad AC kompressor  kostar 3-4 tusen. Ny 10000:-
Men frågan jag ställer mig...Varför en gammal rostig, bucklig Volvo 940 med lacklsläpp???

Billigt så klart! Sen är de ju rätt billigt å laga osv, rätt bra andra bil och ha tänker jag.

Inte så stor oro ifall något går sönder / man backar i något osv sisådär.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang