Lågt oljetryck BMW 520d 2015

mrschioll
15 april 2021 · 8 Inlägg

Hej.

Då jag och tjejen köpte en begagnad BMW 520d hos en firma för snart 2 veckor sedan börja lite problem uppstå ganska snabbt med oljetrycket är för lågt o det plingar till och varnar och att motorn även ska stängas av. Vi lämna in bilen på verkstad där det byttes olja, oljefilter och även oljestrycksgivare.

Vi fick hem bilen och bilen gick betydligt bättre under lite mindre än 2 dygn innan problemen kom tillbaka. Är detta något vanligt fel på äldre BMW 5 serien? Vågar man köra med bilen ändå då varningen försvinner ganska fort igen?  Vad kan troligast vara fel då jag ej kan jätte mycket om just bilar och motorer? Jag tänker lite oljepump,oljetråg, vevhusventilation? Och där med högre kostnader i reperationer.

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 april 2021 · 14 037 Inlägg

mrschioll skrev:
Hej.

Då jag och tjejen köpte en begagnad BMW 520d hos en firma för snart 2 veckor sedan börja lite problem uppstå ganska snabbt med oljetrycket är för lågt o det plingar till och varnar och att motorn även ska stängas av. Vi lämna in bilen på verkstad där det byttes olja, oljefilter och även oljestrycksgivare.

Vi fick hem bilen och bilen gick betydligt bättre under lite mindre än 2 dygn innan problemen kom tillbaka. Är detta något vanligt fel på äldre BMW 5 serien? Vågar man köra med bilen ändå då varningen försvinner ganska fort igen?  Vad kan troligast vara fel då jag ej kan jätte mycket om just bilar och motorer? Jag tänker lite oljepump,oljetråg, vevhusventilation? Och där med högre kostnader i reperationer.

Mvh

Har ni lämnat in bilen på en verkstad när ni istället skulle ha åkt tillbaks där ni köpt bilen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
sollu
15 april 2021 · 416 Inlägg

Åk till bilfirman och prata med dem innan du göra någonting! Vem som byte olja/filter och givaren?

Var på praktik på en verkstad och kommer en Volvo xc70 ägare att sin bil hade lågoljetryck. Vi byte givaren ingen skillnad. Då ta jag ner oljetråget och rengöras och montera igen med ny olja och oljefilter men ingen skillnad. Verkstaden ringde till ägaren  och sagt att det  bli motorbyte men ägaren bestämmer och sagt att han vill sälja istället laga. Den var på blocket för 14000 och redan såld.

Senast redigerat av sollu (15 april 2021)

mrschioll
15 april 2021 · 8 Inlägg

Vettemannen skrev:

mrschioll skrev:
Hej.

Då jag och tjejen köpte en begagnad BMW 520d hos en firma för snart 2 veckor sedan börja lite problem uppstå ganska snabbt med oljetrycket är för lågt o det plingar till och varnar och att motorn även ska stängas av. Vi lämna in bilen på verkstad där det byttes olja, oljefilter och även oljestrycksgivare.

Vi fick hem bilen och bilen gick betydligt bättre under lite mindre än 2 dygn innan problemen kom tillbaka. Är detta något vanligt fel på äldre BMW 5 serien? Vågar man köra med bilen ändå då varningen försvinner ganska fort igen?  Vad kan troligast vara fel då jag ej kan jätte mycket om just bilar och motorer? Jag tänker lite oljepump,oljetråg, vevhusventilation? Och där med högre kostnader i reperationer.

Mvh

Har ni lämnat in bilen på en verkstad när ni istället skulle ha åkt tillbaks där ni köpt bilen!

/Benny

Jag kontakta firman vi köpte den av som gav oss en verkstad vi skulle lämna den på vilket vi gjorde. Men fick tillbaks den med samma problem igen. Så fick kontakta han idag igen och ska lämna in den nästa vecka igen på samma verkstad. Vågar man ens köra är frågan.

Mvh

mrschioll
15 april 2021 · 8 Inlägg

sollu skrev:
Åk till bilfirman och prata med dem innan du göra någonting! Vem som byte olja/filter och givaren?

Var på praktik på en verkstad och kommer en Volvo xc70 ägare att sin bil hade lågoljetryck. Vi byte givaren ingen skillnad. Då ta jag ner oljetråget och rengöras och montera igen med ny olja och oljefilter men ingen skillnad. Verkstaden ringde till ägaren  och sagt att det  bli motorbyte men ägaren bestämmer och sagt att han vill sälja istället laga. Den var på blocket för 14000 och redan såld.

Det är verkstaden som dom gav oss som gjort bytet på olja, filter och givare (inte jag) men fortfarande samma problem. Lite trist när man ändå köper en bil som kostar en del som denna gjorde och felen kommer direkt. Tänker vi ska ju inte behöva stå för något då garanti osv ska gälla tills problemen är löst? Oljetrycksproblem verkar vara ganska allvarliga om jag förstår det rätt

Mvh

sollu
15 april 2021 · 416 Inlägg

mrschioll skrev:

sollu skrev:
Åk till bilfirman och prata med dem innan du göra någonting! Vem som byte olja/filter och givaren?

Var på praktik på en verkstad och kommer en Volvo xc70 ägare att sin bil hade lågoljetryck. Vi byte givaren ingen skillnad. Då ta jag ner oljetråget och rengöras och montera igen med ny olja och oljefilter men ingen skillnad. Verkstaden ringde till ägaren  och sagt att det  bli motorbyte men ägaren bestämmer och sagt att han vill sälja istället laga. Den var på blocket för 14000 och redan såld.

Det är verkstaden som dom gav oss som gjort bytet på olja, filter och givare (inte jag) men fortfarande samma problem. Lite trist när man ändå köper en bil som kostar en del som denna gjorde och felen kommer direkt. Tänker vi ska ju inte behöva stå för något då garanti osv ska gälla tills problemen är löst? Oljetrycksproblem verkar vara ganska allvarliga om jag förstår det rätt

Mvh

Var nöjd att du köpte bilen från bilfirma. Om dem laga bra annars du kan  häva köpet om dem inte fixat. Men felet kan bli stor reparation.

mrschioll
15 april 2021 · 8 Inlägg

sollu skrev:

mrschioll skrev:

sollu skrev:
Åk till bilfirman och prata med dem innan du göra någonting! Vem som byte olja/filter och givaren?

Var på praktik på en verkstad och kommer en Volvo xc70 ägare att sin bil hade lågoljetryck. Vi byte givaren ingen skillnad. Då ta jag ner oljetråget och rengöras och montera igen med ny olja och oljefilter men ingen skillnad. Verkstaden ringde till ägaren  och sagt att det  bli motorbyte men ägaren bestämmer och sagt att han vill sälja istället laga. Den var på blocket för 14000 och redan såld.

Det är verkstaden som dom gav oss som gjort bytet på olja, filter och givare (inte jag) men fortfarande samma problem. Lite trist när man ändå köper en bil som kostar en del som denna gjorde och felen kommer direkt. Tänker vi ska ju inte behöva stå för något då garanti osv ska gälla tills problemen är löst? Oljetrycksproblem verkar vara ganska allvarliga om jag förstår det rätt

Mvh

Var nöjd att du köpte bilen från bilfirma. Om dem laga bra annars du kan  häva köpet om dem inte fixat. Men felet kan bli stor reparation.

Toppen. Får så klart inte hoppas det är något stort fel då. Men ska undvika att köra den tills problem är löst?

sollu
15 april 2021 · 416 Inlägg

mrschioll skrev:

sollu skrev:

mrschioll skrev:

Det är verkstaden som dom gav oss som gjort bytet på olja, filter och givare (inte jag) men fortfarande samma problem. Lite trist när man ändå köper en bil som kostar en del som denna gjorde och felen kommer direkt. Tänker vi ska ju inte behöva stå för något då garanti osv ska gälla tills problemen är löst? Oljetrycksproblem verkar vara ganska allvarliga om jag förstår det rätt

Mvh

Var nöjd att du köpte bilen från bilfirma. Om dem laga bra annars du kan  häva köpet om dem inte fixat. Men felet kan bli stor reparation.

Toppen. Får så klart inte hoppas det är något stort fel då. Men ska undvika att köra den tills problem är löst?

Du ska inte köra bilen innan felet åtgärdat som jag förstås!

zzr94092
16 april 2021 · 4 383 Inlägg

Du kan ju inte köra en bil som varnar för lågt oljetryck!! Blir ju motorras till slut...

uhlin
16 april 2021 · 2 834 Inlägg

Bogsering till verkstad är ju ett alternativ om det inte är automat.

Bärgare är väl dock lämpligast och det ska bilfirman stå för där du köpte bilen.
Men hör med dem först.

mrschioll
16 april 2021 · 8 Inlägg

uhlin skrev:
Bogsering till verkstad är ju ett alternativ om det inte är automat.

Bärgare är väl dock lämpligast och det ska bilfirman stå för där du köpte bilen.
Men hör med dem först.

Jajamen du har så rätt. Tänker inte rulla bilen en meter och får bli bogsering/bärgning till verkstaden och den kostnaden får dom stå för. Kör jag och motorn rasar så är det ju ”mitt”
fel.

Mvh

mrschioll
16 april 2021 · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du kan ju inte köra en bil som varnar för lågt oljetryck!! Blir ju motorras till slut...

Stämmer. Kört den hem från verkstaden endast och även fram tills felmeddelande kom igen sen ställde vi bilen.

Mvh

Utmarks-Loke
16 april 2021 · 5 833 Inlägg

Så vitt jag vet är inte oil sludge något stort problem på de motorerna, men det kanske är vad som hänt denna gång. Det handlar om att oljan inte bytts och till slut stelnat till en seg massa som täpper igen oljekanaler och silen till oljepickupen. I detta läget skulle jag vilja plocka ner oljetråget och se hur det ser ut. Och om det är oil sludge skulle jag inte vilja ha den bilen, även om verkstaden gör rent så gott de kan.

mrschioll
16 april 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Så vitt jag vet är inte oil sludge något stort problem på de motorerna, men det kanske är vad som hänt denna gång. Det handlar om att oljan inte bytts och till slut stelnat till en seg massa som täpper igen oljekanaler och silen till oljepickupen. I detta läget skulle jag vilja plocka ner oljetråget och se hur det ser ut. Och om det är oil sludge skulle jag inte vilja ha den bilen, även om verkstaden gör rent så gott de kan.

Kan mycket möjligt vara så som du säger tyvärr. Låter inget vidare i sådana fall. Den har rullat 19k mil och har stämplad service bok fram till ca 17000. Det kan vara så mycket verkar det som och känns inte som vi köpte något vidare till bil hmm

Tack för tips smile

Mvh

Nybergrobin
16 april 2021 · 2 378 Inlägg

Klart att du ska stå på dig!  2 veckor är inte mycket

mrschioll
17 april 2021 · 8 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Klart att du ska stå på dig!  2 veckor är inte mycket

Det ska jag man. Trots att det är surt så är det skönt vi köpte den av en bilfirma ändå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang