Hastighetskamera vid omkörning

Hilmer
22 april 2021 · 1 789 Inlägg

Jag körde på en 80-sträcka och farthållaren var satt till 81km/h enligt GPS:en eftersom jag vet att det finns ett par kameror längst sträckan.
Precis innan jag passerar kameran så påbörjade en annan bil en omkörning utav mig och kameran blixtrade till, bilen låg alltså jämsides med mig förbi kameran.
Så nu undrar man ju så klart, kommer detta innebära att jag får en bot eller dom är så pass sluga när dom studerar bilden att dom kan konstatera att det faktiskt inte är jag som kört för fort utan bilen som körde om!?

Svaret är kanske solklart, men man blir lite nojig...

xXSammy
22 april 2021 · 6 571 Inlägg

Gången det hände mig så blev det ingen böter, dock var det en norskreggad bil som körde om

Ringde trafikverket men de sa bara att bilderna inte hämtas på en gång så "de gick inte att göra något"

Men det är nog lugnt

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 280 Inlägg

När det är två fordon jämsides på bilden brukar dom makulera den eftersom det inte går att säkerställa (juridiskt) vilket av fordonen som körde för fort.

Så du kan nog vara helt lugn. smile

Senast redigerat av Brådhis (22 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
22 april 2021 · 5 841 Inlägg

Brådhis skrev:
När det är två fordon jämsides på bilden brukar dom makulera den eftersom det inte går att säkerställa (juridiskt) vilket av fordonen som körde för fort.

Så du kan nog vara helt lugn. smile

Perfekt, då kan man ju göra omkörningar i valfri hastighet där det sitter kameror

Hilmer
22 april 2021 · 1 789 Inlägg

Tack för svar! smile
Jag har kamera i bilen och efter att ha studerat filmen så kommer blixten när vi ligger nästan exakt jämsides så då bör ju båda bilarna synas på bilden vilket borde rentvå mig i alla fall! Ja om dom nu inte tolkar det som att båda kört för fort istället...

Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 280 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
När det är två fordon jämsides på bilden brukar dom makulera den eftersom det inte går att säkerställa (juridiskt) vilket av fordonen som körde för fort.

Så du kan nog vara helt lugn. smile

Perfekt, då kan man ju göra omkörningar i valfri hastighet där det sitter kameror

Det är ett sätt att se det... Systemet med kamerorna är ju inte direkt utan fel och brister. Spolar du rutan eller fäller ner solskyddet får du samma effekt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang