Ford Fiesta vs Pajero Sport

Wille_vh
22 april 2021 · 30 Inlägg

Hej,

Har en Ford Fiesta 2011 i fint skick som jag nu vill sälja och istället köpa en coolare bil. Grejen är att jag bor i stan i Stockholm med min fru (vi är 30 år) och har inte så mycket pengar över helt enkelt, ska dessutom ha barn nu i juni. Forden är skitbra eftersom den är så billig i drift allt som allt. Men den är fan inte häftig eller praktisk när man gör sina äventyr. Har länge drömt om en Landcruiser, Cheeroke 4.0, Pajero osv. men alltid varit för rädd för alla kostnader.

Nu kom denna upp på Blocket: https://www.blocket.se/annonser/stockho … o&r=11

Köpsuget uppstod igen, tänkte man lever ju bara en gång... Bilen står parkerad gratis på ett båtvarv, kör den mer eller mindre bara på helgerna eller när vi ska åka till min frus mamma i Norrtälje osv. Skulle säga att vi kör kanske 1000 mil per år.

Ringde Folksam där Forden nu är helförsäkrat (5500 kr per år). Frågade exempelvis vad Pajeron skulle kosta, han sa 7875 kr/år för helförsäkring, 4660 kr / år för halvförsäkring. Min första fråga till er, behöver man mer än halvförsäkring på en sådan här gammal bil?

Miljöavgiften då? Det står på Transportstyrelsen att Pajeron kostar 4936 kr /år. Stämmer det? Inte mer? Ibland när jag kollar vissa bilar, typ en gammal Freelander 2 så står det typ 12000 kr år.

Sedan bränslekostnaden, den är ju otrolig. Vad ska man räkna med (om man räknar högt? 1,7-1,8, 2,0 per mil eller?) Säg att jag kör 1000 mil. Blir inte de då runt 30 000 kr per år? Är det här hållhaken uppstår, och drömmen krossas?

Kul att höra era åsikter och tankar (men var lite snälla och ha i åtanke att jag är relativt ung men dum)

Hälsningar,

Wille

Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 275 Inlägg

Att köpa en gammal Pajero är ju kanske inte det optimala om man vill hålla nere kostnaderna. tongue

Men njuter du av det och inte behöver ta SMS-lån för att tanka så är det ju liksom värt det. smile

Jag har ju tex en båt. Nyttovärdet är absolut noll, dvs den fyller ingen annan funktion alls än nöje, men det är värt varenda krona ändå. Så blir du glad av en Pajero så ska du förstås prova att äga en Pajero.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
22 april 2021 · 6 568 Inlägg

Wille_vh skrev:
Grejen är att jag bor i stan i Stockholm med min fru (vi är 30 år) och har inte så mycket pengar över helt enkelt, ska dessutom ha barn nu i juni. Forden är skitbra eftersom den är så billig i drift allt som allt.

Se över ekonomin efter ni fått barn, att stå som förälder med kass ekonomi och en stor bränsleslukande SUV är nog inget som bör upplevas

Kosta på ett kamremsbyte på Fiestan istället om inte det redan är gjort, är 16.000 mil/8år på dem.

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
23 april 2021 · 4 628 Inlägg

Men jösses vilket kliv!
I dina skor skulle jag låta förnuftet styra - livet kommer ändras brutalt som småbarnsföräldrar!
Behöver ni mer utrymme och inte är främmande för att fortsätta köra Ford skulle jag hellre kolla på typ en Mondeo kombi. Låt barnet bli några år äldre så allt stabiliseras i ert liv, SEN börjar det bli läge att fixa en roligare bil. Dumt o ta det i omvänd ordning tror jag 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Wille_vh
23 april 2021 · 30 Inlägg

Ja! Nej ni har rätt, är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart. Tack för er input.

Hälsningar,
Wille

torsen
23 april 2021 · 7 230 Inlägg

Du ska veta att Pajero Sport inte är någon komfortabel bil.
Den bygger på Pick Up:en och har hästvagnsfjädring/bladfjädrar bak.

Vill du ha en Pajero så tycker jag du ska välja mellan Pinin, Wagon eller Shogun.
Shogun är en trevlig terrängbil med riktig 4x4 och diffspärrar mellan axlar och i bakaxel.
Den är 3-dörrars jämfört med Wagon som har 5 dörrar.
Dock är 3.5 liters bensinmotorn inte billig att driva.
Såvitt jag vet endast i kombination med automatlåda, vilket ytterligare driver upp förbrukningen.

Pinin är den minsta Pajeron.
Finns, beroende på årsmodel, med olika motorer och fördelningslådor samt med 2 alt 4 sidodörrar.
Mycket kompetent i "spenaten" tack vare det smidiga formatet.

En annan terrängbil som för närvarande är prisbillig, i förhållande till vad man får för pengarna, är JEEP Grand Cherokee.
Avstå i s f från den stora V8:an, som dock inger respekt, till förmån för "lilla" 6:an på 4 liter.

"Lilla" Jeep Cherokee/Liberty är en mycket trevlig bil med uruselt andrahandsvärde = billig som begagnad.
Köpte jag en ny -06 och körde 5 år utan problem.

En bil som är i samma storleksklass som Cherokee/Liberty är Mazda Tribute.
Inte att förväxla med den Europabyggda Ford Maverick - som är en skitbil.
Tribute köpte jag som demobil och brukade 5 år utan problem eller fel.
Suverän dragbil till bilsläp.

Prisbilligaste terrängbilen är Lada Niva.
Men den är ju ingen statusprodukt, utom i kretsar som använder bilen till vad den är avsedd för.
Billiga delar genom Umeå OffRoad.
Har levt med en Niva som fjärdebil.
Köpte den på 2 år och 2.000 mil gammal och körde 3 år.

Kan du gå ner ännu mer i storlek så vill jag rekommendera Suzuki Jimny.
Har min fjärde Suzuki nu.
Bland de mest problemfria bilar som finns.
Nästan i nivå med Honda CR-V, som jag f n även har sedan den köptes ny för 5 år sedan.

JEEP Wrangler avråder jag från.
Okomfortabla, trånga och dyra i drift.
Har genomlevt flera nyare -05 och -06.
Ohemult andrahandsvärde av någon, för mig obegriplig, anledning.

Samma sak med Land Rover Defender.
Dödligt tröttsamma att köra - utom i terrängen.
Mycket dyra delar.
Få verkstäder som kan serva/reparera.
Har man inte lumbago eller tennisarmbåge så får man det i en Deffe.
Har genomlevt några nyare några år vardera.
Med dom inger respekt runt Stureplan.

Wille_vh
23 april 2021 · 30 Inlägg

Jäklar intressant läsning!

Det är verkligen en djungel för en inte särskilt insatt. Du verkar ha bra poänger.

Vet du något vidare om Jeep Grand Cherokee Laredo: denna finns på blocket, kanske vore intressant tänkte jag. Men har väl mycket hög bränsleförbrukning den med..


https://www.blocket.se/annons/jonkoping … e/94721059

Cuefa Ain't no place like home...
23 april 2021 · 4 628 Inlägg

Wille_vh skrev:
Jäklar intressant läsning!

Det är verkligen en djungel för en inte särskilt insatt. Du verkar ha bra poänger.

Vet du något vidare om Jeep Grand Cherokee Laredo: denna finns på blocket, kanske vore intressant tänkte jag. Men har väl mycket hög bränsleförbrukning den med..


https://www.blocket.se/annons/jonkoping … e/94721059

En 3.7 V6 med bakhjulsdrift är väl, näst efter dieseln, den snålaste Grand du kan satsa på.
Däremot är ju Laredo'n den lägsta utrustningsnivån. Limited är högst.

Du kan räkna med 1.2-1.5 i förbrukning i snitt på en V6-Cherokee, ungefär samma som en likvärdig med lilla V8an.
Däremot är de ju sjukt bekväma, jag älskar min gamla häck till Jeep 😍

Åter igen så är det bästa alternativet för er en "familjebil", typ en Volvo V70, gärna en 2.5T eller en XC70 kanske. De har hyffsad prestanda, är bekväma, rymliga och säkra.
Dessutom är de förhållandevis lättskruvade, håller sitt värde och reservdelar och tillbehör finns ÖVERALLT.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
23 april 2021 · 7 230 Inlägg

Wille_vh skrev:
Jäklar intressant läsning!

Det är verkligen en djungel för en inte särskilt insatt. Du verkar ha bra poänger.

Vet du något vidare om Jeep Grand Cherokee Laredo: denna finns på blocket, kanske vore intressant tänkte jag. Men har väl mycket hög bränsleförbrukning den med..


https://www.blocket.se/annons/jonkoping … e/94721059

Intressant bil, XJJ50H.
Har varit utannonserad 2020-08-04 för 49.000:-.
www.bilpriser.se vill inte göra någon värdering eftersom bilen är en import från USA via Spannien.
Gå in på www.transportstyrelsen.se och kolla.
Fortsätt med www.biluppgifter.se
Samt www.car.info.se
CARFAX påstås kunna lämna uppgifter även från USA - har själv aldrig utnyttjat detta - om mätarställning vid första exporten.

Gör en bedömning själv av uppgifterna du får fram.
Behöver inte vara något fel med att det är en privatimport.
Möjligen kan viss "svensk" utrustning som eluppvärmda stolar saknas.
Positiv är att den inte rullat på svenska saltbemängda vägar så länge.

Det är fråga om en stor och säker JEEP.
Laredo tror jag är en lite enklare modell(men jag kan ha fel).
Den här behöver du inte skämmas för(om du inte är miljöparasit).
Helt bombsäkra i drivlinan = outslitliga.
Har bilen varit stående kan bromsarna behöva en service - kanske.
Enda kända problem jag känner till med JEEPar (både Cherokee och Grand Cherokee) är rost i sidobalkar(trösklar på prosa).
Enkelt och billigt att att fixa hos en liten allbilsverkstad.
Knacka på sidobalkarna och kolla om de är plastade och lyssna om det låter "plåtigt"(rätt) eller som hårdtorkad limpa(inte rätt).
Men med tanke på föregående ägare kan det vara en välskött pärla eller en misskött sunkig bil.
Finns det servicehistorik kan det vara intressant.
Inget Europeiskt skit med kamrem utan en sexa med hederliga stötstänger(har jag för mig).

Provkör och njut - eller inte!
Kolla motoroljan så den är klar och fin, samt att växellådans olja är vackert röd och klar och inte luktar bränd.
Trivs du med bilen så bjud 45.000:- och hänvisa till att den tidigare varit ute på Blocket för 49.000:-.

Uppstår habegär samtidigt som du ansätts av Ågren - kosta på en konditionstest hos Bilprovningen.

Med tanke på annalkande småbarn så är detta bättre skyddat i den (lagom) stora GC:n.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

torsen
23 april 2021 · 7 230 Inlägg

Glömde skriva att tar du i en gammal Freelander så skynda dig att tvätta händerna noggrant.
Alternativt gå in på SLRK och gotta dig i problemen ägarna har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang