Ska man alltid ladda ett batteri som fått start hjälp?

Moz123
25 april 2021 · 58 Inlägg

Hej! Vårt bil batteri blev urladdat härom dagen pga ett ljus som var på hela natten. Det gick inte ens att öppna dörrarna med fjärr nyckeln.

Så vi fick till slut hjälp av en snäll granne att sätta igång bilen igen med start kablar. Men under tiden jag googlade runt, hittade jag lite trådar som handlade om att man måste ladda ett urladdat batteri. Vilket lät konstigt för mig, då jag aldrig hört talas om detta.

Så min fråga är då hur viktigt detta är, eftersom bilen funkar som den ska just nu?

Mår batteriet som bäst när det är fullt laddat eller räcker det att ladda upp det med generatorn genom några dagars pendlade till jobbet?

kkinggkkongg
25 april 2021 · 56 Inlägg

Hej

räcket nog med att du startar bilen med starthjälp en gång sen får ni köra med bilen ca 30 min så blir den fulladdad!

om inte generatorn är trasig förstås! smile

zzr94092
25 april 2021 · 4 403 Inlägg

Blir inte fulladdat på 30 min...sätt på battladdaren över natten så blir det bra...

jaka54
25 april 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Du har ju kört slut på energin i dit batteri då måste du naturligtvis fylla på med mer/ny energi genom att ladda batteriet! Så skaffa en batteriladdare om du inte redan har en.
Att köra och ladda tar  flera timmar inan batteriet är fulladdat. Ju kallare ute dessto längre tid tar det att ladda batteriet.-Inte något jag skulle göra!

Mew
25 april 2021 · 2 165 Inlägg

För batteriets hälsa och livslängd bör du absolut ladda upp det i några timmar, t ex över natten. Helst så snart som möjligt. smile

Brådhis * Voff voff *
25 april 2021 · 10 287 Inlägg

Moz123 skrev:
Hej! Vårt bil batteri blev urladdat härom dagen pga ett ljus som var på hela natten. Det gick inte ens att öppna dörrarna med fjärr nyckeln.

Så vi fick till slut hjälp av en snäll granne att sätta igång bilen igen med start kablar. Men under tiden jag googlade runt, hittade jag lite trådar som handlade om att man måste ladda ett urladdat batteri. Vilket lät konstigt för mig, då jag aldrig hört talas om detta.

Så min fråga är då hur viktigt detta är, eftersom bilen funkar som den ska just nu?

Mår batteriet som bäst när det är fullt laddat eller räcker det att ladda upp det med generatorn genom några dagars pendlade till jobbet?

Hur lång pendling talar vi om? Det kan absolut räcka att ladda det med normal körning. Har det dessutom inte varit svårt att starta efter att ni fick starthjälpen så kör ni nog tillräckligt. Annars hade den på sikt inte startat ändå...

Däremot är det förstås aldrig fel att vara lite snäll mot batteriet och ladda det då och då (tex efter en starthjälp) med en vettig batteriladdare. Då håller det längre.

Senast redigerat av Brådhis (25 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
26 april 2021 · 7 264 Inlägg

Svar på rubricerade fråga: Nej - inte alltid.
Startar motorn och du inte bara kör sträckor på under 5 minuter så kommer batteriet att succesivt laddas upp.
Kan vara problematiskt om: det är kallt, batteriet är dåligt, generatorn är dålig.
Skaffa en liten enkel voltmeter(eller anslut en befintlig multimeter, om du har) och plugga in i cigtänduttaget så ser du spänningen.
Visar instrument 12,6 volt är batteriet toppenbra.
Även drygt 12 volt är bra.
Startar du motorn och varvar den lite och spänningen och stiger till runt 14,5 volt är generatorn och laddningsregulatorn toppenbra.
Ligger spänningen med gående motor på under 13 volt så tyder det på att laddningen är för svag.
Generatorn måste "trycka i" minst 1 volt över 12.6 volt för att det ska bli någon batteriladdning.
Ju mer desto bättre/snabbare laddning.

För att föregå andra så vill ja nämna att säkrast värden får du direkt på batteripolerna.
Räkna med 0,2 volt spänningsfall vid mätning i ciggtänduttag.

½ timmas körning bör räcka för att återställa fullgod laddning av batteriet.

Själv har jag fast monterade voltmetrar i mina bilar.
Inte alls dyrt och komplicerat att montera.
Ampéremeter däremot, som vissa Citroen tidigare hade som standard, lite mer komplicerat att installera.
Tills rätt nyligen hade en del Citroen s k termisk voltmeter på dyrare modeller.
Numera allt sådant bortrationaliserat.

Ursäkta o t på slutet.

uhlin
26 april 2021 · 2 834 Inlägg

Ett helt tomt batteri blir inte fulladdat på 30 min. Visst kanske det funkar men fulladdat.... Nej, absolut inte.

Sätt på en batteriladdare över natten om du inte vill byta batteri snart.

Ett halvladdat batteri mår inte bra i längden.

torsen
26 april 2021 · 7 264 Inlägg

uhlin skrev:
Ett helt tomt batteri blir inte fulladdat på 30 min. Visst kanske det funkar men fulladdat.... Nej, absolut inte.

Sätt på en batteriladdare över natten om du inte vill byta batteri snart.

Ett halvladdat batteri mår inte bra i längden.

Batteriet behöver inte vara fulladdat för att bilen ska gå att starta och köra.
30 minuter räcker gott och väl - om batteriet är någorlunda fräscht och det inte är minusgrader.
Naturligtvis flera gånger 30 minuter utan en massa 5-minuterskörninga mellan för att det ska bli fulladdat.
Är jag heeeeelt säker på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2021 · 17 516 Inlägg

Ju nyare bil - ju fortare går uppladdningsprocessen då spänningen som tillåts flöda in i batteriet kan ligga på över 15 volt initialt.
En gammal bil (Säg över 12-14 år gammal): Ladda det!

Som torsen nämner så duger inte 5-minuterskörningar.

OT:
En granne har en helt ny bil sedan förra sommaren. I vintras vägrade dieselmotorn starta. Kablade igång den och 2 dagar senare var det dags igen... Undersökte då hur långt hon kör? Nytt jobb som ligger cirka 7-8 minuters väg bort. Full värme (dieselvärmare dra igång) och rattvärme/stolsvärme. Jaha.
Försökte förklara att detta går inte ihop men för döva öron. "Måste vara fel på bilen". Den lämnades in och gissa vad mekanikern sa..? Just det!

Nu nämner ju TS inga problem i övrigt förutom då "ett ljus" som varit på. Vilket osökt får mig att undra vad det var för lampa?  Knappast innebelysning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 april 2021 · 13 749 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ju nyare bil - ju fortare går uppladdningsprocessen då spänningen som tillåts flöda in i batteriet kan ligga på över 15 volt initialt.
En gammal bil (Säg över 12-14 år gammal): Ladda det!

Som torsen nämner så duger inte 5-minuterskörningar.

OT:
En granne har en helt ny bil sedan förra sommaren. I vintras vägrade dieselmotorn starta. Kablade igång den och 2 dagar senare var det dags igen... Undersökte då hur långt hon kör? Nytt jobb som ligger cirka 7-8 minuters väg bort. Full värme (dieselvärmare dra igång) och rattvärme/stolsvärme. Jaha.
Försökte förklara att detta går inte ihop men för döva öron. "Måste vara fel på bilen". Den lämnades in och gissa vad mekanikern sa..? Just det!

Nu nämner ju TS inga problem i övrigt förutom då "ett ljus" som varit på. Vilket osökt får mig att undra vad det var för lampa?  Knappast innebelysning.

dieselbil och 7-8min körning....   ja då kan dom lika gärna beställa hem ett partikelfilter på direkten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
kkinggkkongg
26 april 2021 · 56 Inlägg

Annars bara byt batteri helt å hållet så slipper du lyssna på oss här xD

torsen
27 april 2021 · 7 264 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ju nyare bil - ju fortare går uppladdningsprocessen då spänningen som tillåts flöda in i batteriet kan ligga på över 15 volt initialt.
En gammal bil (Säg över 12-14 år gammal): Ladda det!

Som torsen nämner så duger inte 5-minuterskörningar.

OT:
En granne har en helt ny bil sedan förra sommaren. I vintras vägrade dieselmotorn starta. Kablade igång den och 2 dagar senare var det dags igen... Undersökte då hur långt hon kör? Nytt jobb som ligger cirka 7-8 minuters väg bort. Full värme (dieselvärmare dra igång) och rattvärme/stolsvärme. Jaha.
Försökte förklara att detta går inte ihop men för döva öron. "Måste vara fel på bilen". Den lämnades in och gissa vad mekanikern sa..? Just det!

Nu nämner ju TS inga problem i övrigt förutom då "ett ljus" som varit på. Vilket osökt får mig att undra vad det var för lampa?  Knappast innebelysning.

Mjaa! Har varit med om att hustrun inte stängt bildörren helt så att innerbelysningen lyst hela natten = cirka 14 timmar.
Det har räckt för att bilen inte skulle starta på morgonen.
Ifrågavarande bil hade 45 Ah-batteri.
Dubbla innerbelysningar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2021 · 13 749 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Ju nyare bil - ju fortare går uppladdningsprocessen då spänningen som tillåts flöda in i batteriet kan ligga på över 15 volt initialt.
En gammal bil (Säg över 12-14 år gammal): Ladda det!

Som torsen nämner så duger inte 5-minuterskörningar.

OT:
En granne har en helt ny bil sedan förra sommaren. I vintras vägrade dieselmotorn starta. Kablade igång den och 2 dagar senare var det dags igen... Undersökte då hur långt hon kör? Nytt jobb som ligger cirka 7-8 minuters väg bort. Full värme (dieselvärmare dra igång) och rattvärme/stolsvärme. Jaha.
Försökte förklara att detta går inte ihop men för döva öron. "Måste vara fel på bilen". Den lämnades in och gissa vad mekanikern sa..? Just det!

Nu nämner ju TS inga problem i övrigt förutom då "ett ljus" som varit på. Vilket osökt får mig att undra vad det var för lampa?  Knappast innebelysning.

Mjaa! Har varit med om att hustrun inte stängt bildörren helt så att innerbelysningen lyst hela natten = cirka 14 timmar.
Det har räckt för att bilen inte skulle starta på morgonen.
Ifrågavarande bil hade 45 Ah-batteri.
Dubbla innerbelysningar.

Har gjort så i minus 20 och den startade efter en hel helg med tänd innerbelysning.        Härom veckan hade jag råkat wslqgit på blnkersen på min polo då står bakljus och p ljus fram och kyser dne stog väll 16timmar så. Den starta utan minsta tvekan.   Jag trodde att det var kört men icke 😁. Men det där stackars biltema batteriet var nytt för 3år sen när jag köpte bilen och jag har dragit ut det helt en gång då stog den med halvljuset på edagar men starta den med starthjälp på jiobnet när ajg lyckades putta in bilen själv mitt i natten 😁.    Men det klarade sig tydligen då det fungerar yppligt fortfarande men jag kör jju 1timme om dagen minst och laddar någon gång på vintern för att vara säker på att batteriet inte är urladdat

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Moz123
27 april 2021 · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har ju kört slut på energin i dit batteri då måste du naturligtvis fylla på med mer/ny energi genom att ladda batteriet! Så skaffa en batteriladdare om du inte redan har en.
Att köra och ladda tar  flera timmar inan batteriet är fulladdat. Ju kallare ute dessto längre tid tar det att ladda batteriet.-Inte något jag skulle göra!

Mew skrev:
För batteriets hälsa och livslängd bör du absolut ladda upp det i några timmar, t ex över natten. Helst så snart som möjligt. smile

Brådhis skrev:

Moz123 skrev:
Hej! Vårt bil batteri blev urladdat härom dagen pga ett ljus som var på hela natten. Det gick inte ens att öppna dörrarna med fjärr nyckeln.

Så vi fick till slut hjälp av en snäll granne att sätta igång bilen igen med start kablar. Men under tiden jag googlade runt, hittade jag lite trådar som handlade om att man måste ladda ett urladdat batteri. Vilket lät konstigt för mig, då jag aldrig hört talas om detta.

Så min fråga är då hur viktigt detta är, eftersom bilen funkar som den ska just nu?

Mår batteriet som bäst när det är fullt laddat eller räcker det att ladda upp det med generatorn genom några dagars pendlade till jobbet?

Hur lång pendling talar vi om? Det kan absolut räcka att ladda det med normal körning. Har det dessutom inte varit svårt att starta efter att ni fick starthjälpen så kör ni nog tillräckligt. Annars hade den på sikt inte startat ändå...

Däremot är det förstås aldrig fel att vara lite snäll mot batteriet och ladda det då och då (tex efter en starthjälp) med en vettig batteriladdare. Då håller det längre.

Det handlar om ca 35min, två gånger om dagen. Men jag har dock läst nu på vissa sidor att generatorn aldrig kan ladda batteriet fullt oavsett, stämmer inte det?

Är det en sån här laddare som ni syftar på? Jag har för mig att man kan lämna dessa i bilen övernatt: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … NUQAvD_BwE

jaka54
27 april 2021 · 5 759 Inlägg

Hej!
Just en sån batteriladdare!
ju kallare det är ute dessto svårare har blybatteriet  att både laddas och lämna ström (när du ska starta).
Generatorn kan ladda batteriet fullt  under idealiska förhållanden ( 20 grader varmt ute eller mer ) och inga strömkrävande attiraljer i bilen är påkopplade (AC, Radio osv) och du kör länge...timmtals!

torsen
27 april 2021 · 7 264 Inlägg

En modern elektronisk batteriladdare typ CTEK, eller Biltemas motsvarighet, klarar inte att ladda ett helt urladdat bilbatteri.
Om spänningen är nere under 9 - 7 volt måste batteriet först laddas med en analog batteriladdare.
Beror på batteriets inre motstånd som "säger ifrån enkelt uttryckt".
Men att "kabla igång" går alldeles utmärkt.
Bilens egen generator är bästa bilbatteriladdaren.

Som skrits ovan flera gånger så KAN MAN INTE BEGÄRA att generatorn ska hålla batteriet tillräckligt laddat med en massa 5-minuters körningar, speciellt inte under den kalla årstiden.

Se batteriet bildlikt som ett badkar som töms på 10 liter vid varje 5-min-körning - men som samtidigt vid varje körning fylls på med 5 liter.
En ekvation som inte går ihop.

Endera fyller man på genom en 30 minuters körning då och då - eller så ansluter man en batteriladdare.
En analog laddare kan inte lämnas utan övervakning längre tid.
Det kan däremot en laddare typ CTEK.

Personligen har jag båda typerna.
En CTEK, med förlängda kablar, hänger i garagetaket och är ständigt inkopplad till någon av mina hobbybilar eller ett par lösa batterier.
"Vardagsbilen", en Honda CR-V -16, som står utomhus, varnar ibland för låg batteriladdning genom att varningslampan för "stop & go" visar att funktionen är satt ur spel.(Har väl alla moderna bilar?)

1 - 2 ggr/vinter "stödladdar" jag Hondan´s batteri p g a a hustrun ofta kör kortkörningar på några minuter.

Finns laddare som automatiskt även laddar batteriet samtidigt som bilen är ansluten till uttaget för motor- och kupévärmare.

Det senare rekommenderas starkt(har det dock inte på Hondan - bara motor & kupévärmare).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang