8290
Sök

Köpråd Personbil

3 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
Hej på er,

Det är så att jag är på jakt på en ny bil. Har i dagsläget en Volvo S40 Kinetic 2010 Diesel som har ställt till med mycket under de 3 åren jag har haft bilen.
Motorn är dessutom fransk så det var en gamechanger som jag inte kollade upp.

Nu behöver jag ha lite hjälp och hitta en bil som passar mina behov och hade uppskattat ifall ni kom med lite tips.

Körstil: vi kör mycket stadskörningar och korta sträckor då motorn inte helt hinner värmas(har haft igentäppt partikelfilter innan)

Krav: Vill helst ha en så ny bil som möjligt minimum 2016 till 2019 modell
          Vill ha en stark motor mellan 170-190 HK kan möjligtvis sträcka mig ner mot 150 HK.
          Vill ha en bilmodell som är känd att ha så lite reperationskostnader och problem som möjligt
          Har varit inne på VAG men läst i andra forum att det är en big no no.
          Kör ungefär 1500 mil per år.
          Ett plus i kanten är om bilen har någon design paket eller extra styling
           Ska vara SUV eller Kombi storleksmässigt som en v60 eller A4 kombi
          Budget ungefär 200000:-

3 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
Noterat att jag har inget emot att bilen är en DIesel då de är bensinsnålare, Hybrider och miljöbilar är inte utav intresse. Endast Bensin eller Diesel

3 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
Bilen ska även ha ett rymligt bagage för barnvagn!! smile

4 261 Inlägg
27 april 2021
Hej o ho!

Du skall icke bruka dieselbil om du kör korta sträckor, du kommer att ha problem med vilken dieselbil som helst om du kör så lite, hinner inte motorn bli varm och blåsa ur all skit så blir det bara problem hoppas du fattar:)

Rekommenderar valfri asiat ifall du vill slippa alvedon förbrukning i livet. Tex, Kia, toyota, honda, mazda, lexus, hyundai, suzuki. Samtliga av dessa brukar bara gå utan problem och flera av dessa märken brukar ge väldigt långa garantier. Bara o kolla på blocket över nån av dessa asiater som passar dig i storleken och köpa;)

3 132 Inlägg
27 april 2021
Kör du korta sträckor är en elbil perfekt, mindre krångel, låg skatt, låg drivmedelskostnad...även om du inte är intresserad av en sån smile

6 592 Inlägg
27 april 2021
Hej!
Varför inte en el-bil eller en hybrid? -Det är ju det som gäller framöver!
Och varför en diesel? Kolla på de asiatiska kärrorna (Toyota, Honda, Subaru).
Själv är jag trogen Audi men det är en annan sak.wink

7 786 Inlägg
27 april 2021
henico skrev:
Hej på er,

Det är så att jag är på jakt på en ny bil. Har i dagsläget en Volvo S40 Kinetic 2010 Diesel som har ställt till med mycket under de 3 åren jag har haft bilen.

Nu behöver jag ha lite hjälp och hitta en bil som passar mina behov och hade uppskattat ifall ni kom med lite tips.

Körstil: vi kör mycket stadskörningar och korta sträckor då motorn inte helt hinner värmas(har haft igentäppt partikelfilter innan)

Vill ha en stark motor mellan 170-190 HK kan möjligtvis sträcka mig ner mot 150 HK.
          Vill ha en bilmodell som är känd att ha så lite reperationskostnader och problem som möjligt

Även vissa BMW-modeller har franska motorer(Citroen).

7 786 Inlägg
27 april 2021
henico skrev:
Hej på er,

Rekommenderar en något begagnad Honda CR-V, eftersom jag köpte en sådan ny för 5½ år sedan och endast behövt byta torkarbladet bak.
Kanske lite för stort bagageutrymme för dig = 1½ x nya Volvo 90-kombin(men man behöver ju inte fylla bagageutrymmet).

Sök