8290
Sök

Köpråd: Opel corsa 1.2 2001

3 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Hej,

Jag ska köpa min första bil men vill inte lägga ut så mycket pengar för den.

Jag har hittat en 2001 opel corsa 1.2 automat /easytronic som är ryckig vid låga farter och vid acceleration från låg fart.
Bilhandlaren är villiga att ge mig 1 månads garanti för fel som uppstår i växellåda och motor. Dessutom skulle något gå fel senare så kan de fixa för lägre pris upp till 25-50% rabatt jämfört med andra serviceställen. (han sa att jag kan kontrollera att så är fallet genom att ta offert från andra ställen först )
Jag har fått ner priset till 22 000 kr men jag vet inte om det är värt det? Den har gått strax över 16 mil, har kamkedja, nya däck mm. Just det, den har dock varit avställd i snart 7 år, vet inte vad de kan tyda på. Men det bästa är just hur låg skatten, försäkringen och hur bensinsnål den är.

Vad tycker ni? är priset värt det?

Jag letar efter en småbil med hyfsad bagageutrymme om man fäller baksäten och som kan hålla åtminstone 1,5 år -2 utan större åtgärder.  Det känns som att man har mindre val i prisklasser under 20 000kr med körkort för automatbil.

1 780 Inlägg
28 april 2021
Hmm, hoppa den bilen. Deras försök med "automat" va mindre lyckat.. o stått 7 år! Den bilen e´inte värd 10k ens.. leta vidare e´mitt tips.

mvh/husse

* Voff voff *
11 083 Inlägg
28 april 2021
Forstabil skrev:
Hej,

Jag ska köpa min första bil men vill inte lägga ut så mycket pengar för den.

Jag har hittat en 2001 opel corsa 1.2 automat /easytronic som är ryckig vid låga farter och vid acceleration från låg fart.
Bilhandlaren är villiga att ge mig 1 månads garanti för fel som uppstår i växellåda och motor. Dessutom skulle något gå fel senare så kan de fixa för lägre pris upp till 25-50% rabatt jämfört med andra serviceställen. (han sa att jag kan kontrollera att så är fallet genom att ta offert från andra ställen först )
Jag har fått ner priset till 22 000 kr men jag vet inte om det är värt det? Den har gått strax över 16 mil, har kamkedja, nya däck mm. Just det, den har dock varit avställd i snart 7 år, vet inte vad de kan tyda på. Men det bästa är just hur låg skatten, försäkringen och hur bensinsnål den är.

Vad tycker ni? är priset värt det?

Jag letar efter en småbil med hyfsad bagageutrymme om man fäller baksäten och som kan hålla åtminstone 1,5 år -2 utan större åtgärder.  Det känns som att man har mindre val i prisklasser under 20 000kr med körkort för automatbil.

Lite googlande ger att Easytronic inte verkar vara något under av tillförlitlighet, och så i kombo med 7 års avställning. Jag hade nog varit lite tveksam på den bilen.

En gammal Corolla eller liknande borde ge klart fler problemfria mil.
Senast redigerat av Brådhis (28 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
29 april 2021
Trådstartare
Tack till er båda för svaren. Får ta och leta efter en annan bil.

Sök