Turbobyte på VW 2.0TDI 140hk

Henke203
30 april 2021 · 6 Inlägg

Tjena alla som meckat med VWs hittepå motor.
Jag ska ge mig på att byta turbon på min Passat 2008 2.0TDI och undrar om ni har några tips som är bra att veta?
Jag är mekaniskt kunnig så jag vet väl hur man gör själva bytet men tips på hur man gör det snabbast och smidigast och eventuella specialgrejor man måste vara noga med så det blir rätt?
Bytte avgaskylaren på garageuppfarten för 2 år sen och det va ett rent helvete fast det inte är 4wd på den så blev det duktigt trångt när man bara kunde lyfta bilen med domkraft.
Lärde mig dock att ska man vara på baksidan och "jönsa" på dom där så ska man ta ner framvagns-balken så nu vet jag det iaf.
Ska även passa på att byta oljan i DSG6 lådan och det har jag full koll på och köpt pump med verktyg för det så.
Tar också gärna emot tips på om det går att motverka att det blir Koks/sot i EGR spjäll och allt som sitter bakom och har med avgas reningen att göra alltså utan att göra en EGR Delete?

Blaska i en 2dl 2stroke i träoljan när du tankar så håller du motorn frisk.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2021 · 13 742 Inlägg

det är inga större problem med lyft.. på marken skulle jag ALDRIG göra det..  jag river ner aggregatbalken och skruvar då går det rätt lätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang