8419
Sök

Säljråd

1 Inlägg
3 maj 2021
Trådstartare
#1
Hej alla!
Vi har en Mercedes B-klass 180, årsmodell 2013.
Den har gått 20500 mil.

För några veckor sedan lämnade vi in bilen för den krånglade.
Fick tillslut tillbaka den, då hade dem lagat en spridare som hade gått sönder.
Efter 1 vecka gick den sönder igen.
Då la den av på motorvägen.
Motorn bara stängde av sej i farten.
Nu har verkstaden hört av sej och berättat att motorn går inte runt. Den har troligtvis tagit skada av spridaren som var sönder och motorn behöver bytas ut.
Han är även orolig att turbon och partikelfiltret ska ha tagit skada och kommer behöva bytas ut inom kort.

Han tycker att vi ska köpa en ny bil. Och att bilen inte är värd något.
Vad är era råd?
Vad ska vi göra?
Är den värd något i befintligt skick?
Ska vi laga den och sen sälja?
Finns det såna som köper en bil i detta skick?
Eller annan input?

7 786 Inlägg
3 maj 2021
#2
Klart att bilen har ett värde.
Endera vänder du dig till en välrenomerad allbilsverkstad och begär offert på åtgärd.
Eller så annonserar du ut bilen på Blocket som renoveringsobjekt och beskriver defekterna.

Tycker jag!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
3 maj 2021
#3
Hmm... Lite mer ingående förklaring till vad det är som faktiskt hänt vore nog på sin plats...

Trasig spridare lagades (Hur?) -> Bilen körs i en vecka (Utan problem?) -> Stannar under färd (Vad hände?) -> Nu går inte motorn runt (Skuren?) -> Påstås bero på spridaren (Hur då?) -> Motorn och turbon och partikelfiltret är trasigt och verkstaden säger att bilen inte är värd något...? (Hur har alla dessa saker gått sönder samtidigt enligt verkstaden?)

Lite mer detaljer vore väldigt bra. För den där kedjan av händelser är inte helt glasklar...

Om verkstaden längre fram erbjuder sig att tex köpa bilen billigt eller sälja en annan bil till er med denna i inbyte hade jag funderat både en och två gånger...
Senast redigerat av Brådhis (3 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 786 Inlägg
3 maj 2021
#4
Brådhis skrev:
Hmm... Lite mer ingående förklaring till vad det är som faktiskt hänt vore nog på sin plats...

Trasig spridare lagades (Hur?) -> Bilen körs i en vecka (Utan problem?) -> Stannar under färd (Vad hände?) -> Nu går inte motorn runt (Skuren?) -> Påstås bero på spridaren (Hur då?) -> Motorn och turbon och partikelfiltret är trasigt och verkstaden säger att bilen inte är värd något...? (Hur har alla dessa saker gått sönder samtidigt enligt verkstaden?)

Lite mer detaljer vore väldigt bra. För den där kedjan av händelser är inte helt glasklar...

Om verkstaden längre fram erbjuder sig att tex köpa bilen billigt eller sälja en annan bil till er med denna i inbyte hade jag funderat både en och två gånger...

Instämmer.
Verkar vara en hund begraven!

6 256 Inlägg
3 maj 2021
#5
Kan spridaren ha läckt en massa diesel och spätt ut motoroljan, som sedan inte kunnat göra sitt jobb och nu har ett vevlager eller liknande skurit? Men i såna fall är det verkstadens fel, för att de inte bytte olja i samband med spridarbytet


Sök