Lastbilsregga äldre suv

Rexel
7 maj 2021 · 61 Inlägg

Är det lönt att lastbilsregga denna bilen?

2005 Honda CR-V
Diesel

Betalar idag ca 4700 kr i skatt per år. Kör aldrig mer än en passagerare och använder bagage och baksäten till att lasta diverse grejer. Vet att det ändrats lite regler som gör det ovärt att lastbilsregga lite nyare bilar men denna är ändå rätt gammal.

Tycker det är svårt att få ut rätt info från alla tabellerna.

Brådhis * Voff voff *
7 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Tänk på att det blir rejält mycket dyrare att besiktiga och att du (iaf i teorin) kan få böter på vissa parkeringsplatser (enbart avsedda för personbil).

Dessutom blir inte skatten så värst mycket billigare numera...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
7 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Jag har haft en Mercedes GeländeWagen och 2 Land Rover Defender lastbilsregistrerade.
Betydligt lättare i dag att registreringsbesikta till lb.
Lastförskjutningsskydd behövs inte vid regbes - men om du förvarar så litet som en tändsticksask i lastutrymmet kan polisen bötfälla dig - utan lastförskjutningsskydd.
Lastförskjutningsskyddet skall vara typprovat och godkänt.
Bara det kan kosta många tusen kronor eftersom att jag förmodar att "färdiga" lastförskjutningsskydd inte finns till din CR-V, utan en typprovningsanstalt måste göra provet och utfärda bevis härom.
Det åtgår således ett extra lastförskjutningsskydd eftersom provet är "förstörande".
Baksätet och bakre säkerhetsbältena ska vara demonterade.

Men någon fördel med lb-reg måste finnas.
Annars hade in Suzuki-importören beslutat att alla nya Jimny 2021 som tas in till Sverige ska reggas som 2-sistsiga lätta lastbilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang