Renovering av en trött og900s

Renovering av en Saab og900s
  • 25 Följare
  • 4 359 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 maj
emiluhde
12 maj · 156 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Bra jobba! Utmanande med all rost men det ser mycket seriöst ut. Följer ditt arbete😀

Tackar 😊
Ja verkligen, man får intala sig några gånger att det är görbart och köra på 😅

Kul att höra 😊

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
Snurriis
12 maj · 735 Inlägg

Följer naturligt vis detta härliga projekt!
Saknar min t16 riktigt ordentligt ☹️

emiluhde
12 maj · 156 Inlägg

Snurriis skrev:
Följer naturligt vis detta härliga projekt!
Saknar min t16 riktigt ordentligt ☹️

Kul att höra 😊

Ja det är roliga bilar 🤘

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
emiluhde
17 maj · 156 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-60d3125c07f58125589bc048f549e61c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-1495c55383eadafb910661facef64a97.jpg

Tjena!

Lite nytt igen. Axeln lämnades på blästring med diverse kringutrustning. Lite grundfärg lades på en del av grejerna idag. Fick hem alla bussningar idag från speedparts, renoveringskit till oken samt nya skivor. Detta kommer bli finaste delen på bilen😂 ska jobba vidare med rostlagningen någon timme i veckan är tanken. Ha de gott så länge.

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
JohnWayne
19 maj · 5 052 Inlägg

Du har något att bita i yikes
Rosten verkar älska dessa gamla saabar lika mycket som dess ägare tongue

emiluhde
25 maj · 156 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-494b21848f90ccba8b774d4114ca043e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-779e3477110ae4b4979ba883bd8f8ff7.jpg
Dag för några "små" uppdateringar. Axeln är hyffsat klar. Nya bussningar monterade. Hjullager fick det också bli då dem inte såg så roliga ut när men väl kika närmre. För tillfället det finaste på hela bilen 😅 men men många bäckar små. Axel fick också monteras på bilen innan rostlagningen är klar pga bilen måste ut ifrån verkstaden då det snart är dags för storstädning innan sommarlovet.

Huvudcylindern till kopplingen renoverades också då pedalen en dag fastnade i botten när vi skulle flytta bilen. Sen skulle eleverna få demontera slavcylindern också för renovering. Men när vi då börja på jobbet så såg jag att den har fastnat i expanderat läge (som att kopplingspedalen är nere) någon som råkat ut för detta? Försökte lite försiktigt att trycka ihopa den med ett spett men den har satt sig ordentligt 🤔 (OBS jag som knyckla till höljet på urtrampningslagret vid försök att få ihop cylindern)
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-f889aab44496b18ffd5dd7f2dd323cc0.jpg

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
Mew
26 maj · 1 699 Inlägg

Ser ju mumma ut med bakaxeln! big_smile

Himla skumt med slavcylindern. Vet att en kompis hade strul med sitt urtrampningslager på en gammal Saab 90, men det var länge sedan.. minns inte vad problemet var. Minns iallafall att det krävdes ett specialverktyg för att få loss grejerna. Inte så att något sådant hade underlättat?

emiluhde
26 maj · 156 Inlägg

Mew skrev:
Ser ju mumma ut med bakaxeln! big_smile

Himla skumt med slavcylindern. Vet att en kompis hade strul med sitt urtrampningslager på en gammal Saab 90, men det var länge sedan.. minns inte vad problemet var. Minns iallafall att det krävdes ett specialverktyg för att få loss grejerna. Inte så att något sådant hade underlättat?

Vet att det finns ett verktyg som man trycker in tryckplattan med för att frilägga slavcylindern om den har rasat. Men något annat vet jag inte. Får se om mer våld hjälper 😅

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
Mrsaab99turbo
26 maj · 85 Inlägg

Det finns ett verktyg som man lägger mellan fjädrarna och kopplingskåpan, det förutsätter dock att kopplingen fungerar.
När kopplingen inte fungerar så har jag använt en lagom tjock stålwire 5-6 mm som man löpande trycker i samtidigt som man sakta snurrar motor/kopplingen runt. Inte helt enkelt men det fungerar för att komprimera för att få ut kopplingen. Försök att lossa slavcylinder så att det går att få ut hela paketet.
Sedan när du ska trycksätta hydrauloljan får man ibland trycka i från luftninganippeln upp mot huvudcylindern dvs baklänges. Lycka till👍

Mrsaab99turbo
26 maj · 85 Inlägg

Såg nu att den hade fastnat i expanderat läge.
Prova att skriva loss både koppling och slavcyndern. Du måste dock ta bort kylaren, locket till primärväxeln sedan ”propellern” på axeln som går in i svänghjulet. Skruva dit en M8 skruv med en bit kedja för att dra i och dra ut axeln.
Vill minnas att axelmakter fixerad med en spännring så det är lite motstånd innan det släpper.
Förmodligen avlagringar/grader mellan packningar och kolv/cylinder i slavcylindern.
Många år sedan jag gjorde detta senast så kan ha fel i något moment. Har du typ Haynesbok med bilder så är det säkert tydligare än min beskrivning😀

emiluhde
26 maj · 156 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Såg nu att den hade fastnat i expanderat läge.
Prova att skriva loss både koppling och slavcyndern. Du måste dock ta bort kylaren, locket till primärväxeln sedan ”propellern” på axeln som går in i svänghjulet. Skruva dit en M8 skruv med en bit kedja för att dra i och dra ut axeln.
Vill minnas att axelmakter fixerad med en spännring så det är lite motstånd innan det släpper.
Förmodligen avlagringar/grader mellan packningar och kolv/cylinder i slavcylindern.
Många år sedan jag gjorde detta senast så kan ha fel i något moment. Har du typ Haynesbok med bilder så är det säkert tydligare än min beskrivning😀

Ska fortsätta på fredag med eleverna. Axeln är släppt. Dock har jag ej plockat kylaren. Ska väll gå precis att få ut kopplingen utan att plocka kylaren. Men vi får se hur det går. Kommer ny uppdatering då 😅 tackar för hjälpen

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
Trekmeister
26 maj · 267 Inlägg

Skulle nästan gissa att dina elever gjort samma fel som jag gjorde en gång...

Med fjädern redan intryckt så trampar man en gång eller två för mycket på kopplingspedalen. Det som händer då är att kolven i slavcylindern går för långt ut och omedelbart sätter sig på sniskan och effektivt låser fast sig.

Jag löste det med bågfil och mycket svordomar. Givetvis var det en sprillans ny slavcylinder som fick bli söndersågad. Hände självklart när allt var klart och jag bara skulle plocka ur mellanlägget i fjädern.

Senast redigerat av Trekmeister (26 maj )

emiluhde
26 maj · 156 Inlägg

Trekmeister skrev:
Skulle nästan gissa att dina elever gjort samma fel som jag gjorde en gång...

Med fjädern redan intryckt så trampar man en gång eller två för mycket på kopplingspedalen. Det som händer då är att kolven i slavcylindern går för långt ut och omedelbart sätter sig på sniskan och effektivt låser fast sig.

Jag löste det med bågfil och mycket svordomar. Givetvis var det en sprillans ny slavcylinder som fick bli söndersågad. Hände självklart när allt var klart och jag bara skulle plocka ur mellanlägget i fjädern.

Det lät ju mindre roligt. Vi får se på fredag vad utgången blir 🙄

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
emiluhde
28 maj · 156 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-aaca9b77a4a48f8452d60b1f54131ce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-8e5a74800b0b9aa00e78e9537f0fedd4.jpg

Sådär. Slavcylindern ute och renoverad. Lite våld med spett och smörja så gick den tillslut ihop så den gick att få ut. Var inte så trevlig inne i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174114/174114-751b8ec0c078839bb9e06ca4d331bd39.jpg

En bild på inredning som ska monteras i bilen. Ska nog passa bra. Fått tag på svarta/gråa dörrsidor också så det passar lite bättre än dem röda. Men är en stund kvar med svetsen innan stolarna kan monteras 😅

Saab 900s "Saab og900s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang