Varning låg oljenivå (Volvo s60, t5, 2005)

velvet
28 januari 2021 · 46 Inlägg

Hej

Köpte en "ny" oljenivågivare/vakt på bildelsbasen i oktober förra året på grund av att bilen varnade för låg oljenivå fast det var nästan ändå upp på oljestickan. Allt har varit frid o fröjd tills idag, då bilen började att varna för låg oljenivå igen. Kollade stickan o då hade bilen ca 0,5 liter mindre olja än max nivån. Jag fyllde på ca 0,5 liter olja och körde ca 1 kilometer, så började fanskapet varna  för låg oljenivå igen, suck.

Bilen är en volvo s60, t5, 2005. Nån annan med samma problem eller som vet vad felet kan vara? Kan det vara den "nya" oljenivågivaren som är kass? Kan tillägga att jag bytte olja och oljefilter i oktober förra året samtidigt som jag fick oljenivågivaren bytt.

Mvh/Rikard

Bassiehof
29 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Vilken färg på lampan?

velvet
29 januari 2021 · 46 Inlägg

Orange varningstriangel inte röd. När jag tog bilen imorse så lös den inte. Och har kört ett par mil idag utan att den har tänts.

velvet
14 maj 2021 · 46 Inlägg

köpte en begangnad oljenivågivare och nu har samma fel kommit tillbaks igen. Höll ett par månader. Kan oljesilen i tråget vara igensatt? Nån som vet eller har haft samma problem?

zzr94092
14 maj 2021 · 4 385 Inlägg

vad skulle silen ha med för låg nivå att göra? Vore silen igensatt så tappar du ju oljetrycket..
Din så kallade" nya" givare kan ju vara trasig..

Jdmboy96
14 maj 2021 · 241 Inlägg

Beställ en ny givare smile autodoc där finns det billigt å bra 😁😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
velvet
14 maj 2021 · 46 Inlägg

zzr94092 skrev:
vad skulle silen ha med för låg nivå att göra? Vore silen igensatt så tappar du ju oljetrycket..
Din så kallade" nya" givare kan ju vara trasig..

Ok ja jag vet inte. Jo förmodligen är den trasig.

velvet
14 maj 2021 · 46 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Beställ en ny givare smile autodoc där finns det billigt å bra 😁😁

ok ja ska kolla där.

micke-wes
14 maj 2021 · 60 Inlägg

jag fick varning på min v70 -01 om oljan och att jag skulle slå av motorn hände ett par gånger men det var nästan fullt med olja på stickan däremot var kylarvatten nivån långt under min fyllde upp och sen har det inte hänt igen det kan vara värt att kolla

velvet
15 maj 2021 · 46 Inlägg

micke-wes skrev:
jag fick varning på min v70 -01 om oljan och att jag skulle slå av motorn hände ett par gånger men det var nästan fullt med olja på stickan däremot var kylarvatten nivån långt under min fyllde upp och sen har det inte hänt igen det kan vara värt att kolla

ok nja kylarvatten har jag. Tack ändå

velvet
15 maj 2021 · 46 Inlägg

velvet skrev:

micke-wes skrev:
jag fick varning på min v70 -01 om oljan och att jag skulle slå av motorn hände ett par gånger men det var nästan fullt med olja på stickan däremot var kylarvatten nivån långt under min fyllde upp och sen har det inte hänt igen det kan vara värt att kolla

ok nja kylarvatten har jag. Tack ändå

Sen har jag för mig att oljenivågivare kom först på faceliften, alltså 2005-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang