Nissan Sunny-88 1,6 bluddrar och går dåligt på tomgång

tosses USK:A
25 maj 2021 · 55 Inlägg

Hej!

Jag har köpt mig en Nissan Sunny års 88 med drygt 11000mil på mätaren. En äldre farbror som kört väldigt sparsamt med den. Bilen gick som en klocka dom första månaderna men plötsligt en dag så började den rycka något fruktansvärt och tomgången blev väldigt dålig och bluddrig. Bilen går bra över 1500rpm.
Jag har bytt kamrem, fördelarlock, tändkablar, tändstift, vacumslangar utan resultat. Vad kan det vara som spökar? Det känns som att den går väldigt fett på tomgång,

Mack Forum- och sitemoderator
25 maj 2021 · 26 136 Inlägg

Hur gammalt är bränslet i tanken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
tosses USK:A
25 maj 2021 · 55 Inlägg

Mack skrev:
Hur gammalt är bränslet i tanken?

Bilen är tankad flera gånger efter att jag köpt den så bensinen borde inte vara gammal

Mack Forum- och sitemoderator
25 maj 2021 · 26 136 Inlägg

tosses skrev:

Mack skrev:
Hur gammalt är bränslet i tanken?

Bilen är tankad flera gånger efter att jag köpt den så bensinen borde inte vara gammal

Okej, då lär det inte vara det.
Ville bara kolla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 maj 2021 · 14 039 Inlägg

Nån temp-givare eller Lambda om det finns såna på en -88?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Richard-R
25 maj 2021 · 340 Inlägg

tosses skrev:
Hej!

Jag har köpt mig en Nissan Sunny års 88 med drygt 11000mil på mätaren. En äldre farbror som kört väldigt sparsamt med den. Bilen gick som en klocka dom första månaderna men plötsligt en dag så började den rycka något fruktansvärt och tomgången blev väldigt dålig och bluddrig. Bilen går bra över 1500rpm.
Jag har bytt kamrem, fördelarlock, tändkablar, tändstift, vacumslangar utan resultat. Vad kan det vara som spökar? Det känns som att den går väldigt fett på tomgång,

kolla tändmodulen med, sitter under fördelarlocket

PaulNilsson0921
25 maj 2021 · 9 Inlägg

När jag var lite för ca +25 år sedan så hade/har min Mormor å Morfar en gammal sunny från 85 tror jag det var å den började gorma minst sagt det kommer jag ihåg , efter skruvande av en kunnig Morbror å Morfar så kom de fram till att he kan vara katalysatorn som är Knäpp ? hur man nu testar en sådan ja de vette fasen men Katten kan det vara har liknande gorm på min renault megane 99a hel skevt du körde in i skogen å small i någe på undersidan ? mvh Paul Roger Nilsson

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2021 · 14 039 Inlägg

En 85:a har väl ingen katalysator om det inte är en importbil från USA.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tosses USK:A
26 maj 2021 · 55 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nån temp-givare eller Lambda om det finns såna på en -88?

/Benny

Lambda tror jag inte finns, jag har hittat en tempgivare i luftburken. Får kanske prova byta den.

tosses USK:A
26 maj 2021 · 55 Inlägg

Richard-R skrev:

tosses skrev:
Hej!

Jag har köpt mig en Nissan Sunny års 88 med drygt 11000mil på mätaren. En äldre farbror som kört väldigt sparsamt med den. Bilen gick som en klocka dom första månaderna men plötsligt en dag så började den rycka något fruktansvärt och tomgången blev väldigt dålig och bluddrig. Bilen går bra över 1500rpm.
Jag har bytt kamrem, fördelarlock, tändkablar, tändstift, vacumslangar utan resultat. Vad kan det vara som spökar? Det känns som att den går väldigt fett på tomgång,

kolla tändmodulen med, sitter under fördelarlocket

Jag bytte fördelararmen, är det samma sak? Inte så jättekunnig om jag säger så 😂

Richard-R
26 maj 2021 · 340 Inlägg

tosses skrev:

Richard-R skrev:

tosses skrev:
Hej!

Jag har köpt mig en Nissan Sunny års 88 med drygt 11000mil på mätaren. En äldre farbror som kört väldigt sparsamt med den. Bilen gick som en klocka dom första månaderna men plötsligt en dag så började den rycka något fruktansvärt och tomgången blev väldigt dålig och bluddrig. Bilen går bra över 1500rpm.
Jag har bytt kamrem, fördelarlock, tändkablar, tändstift, vacumslangar utan resultat. Vad kan det vara som spökar? Det känns som att den går väldigt fett på tomgång,

kolla tändmodulen med, sitter under fördelarlocket

Jag bytte fördelararmen, är det samma sak? Inte så jättekunnig om jag säger så 😂

nä den sitter den också, hade en mazda -89 med liknande problem då var det modulen.
för jag antar att du har brytarlöst, är en liten svart dosa smile

husseman
26 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, en 88,a kan ha L-sond o Kat. Kika på grenröret, så kan det sitta en liten jävel där.
mvh/husse

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2021 · 14 039 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en 88,a kan ha L-sond o Kat. Kika på grenröret, så kan det sitta en liten jävel där.
mvh/husse

Jag har för mig att det satt Lambda och kat på min -88 Nissan Bluebird som jag köpte nästan ny -89.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang