Dragkroken har låst sig

Matte9547
27 maj 2021 · 4 Inlägg

Hej!

Har en passat alltrack b8 ( 2018 ) med elektrisk dragkrok.
Har aldrig haft något fel på bilen förens nu.

Dragkroken är i utfällt läge, och vill inte släppa på låsningen, så jag får inte in dragkroken.
Elbakluckans-knapp lyser, och pipljudet som " varnar " att den är på väg ner utgör signal. Och man hör att motorn går, men ingenting händer när jag trycker på knappen. 

På panelen i bilen står det att " dragkroks-låsningen " fortsatt är aktiv medans man trycker på knappen för att fälla in den.

Jag läste någonstans att " om det har ärjat i uttaget " så kan bilen tro att det fortsatt sitter ett släp på, därav att det inte går. Men jag har provat att spruta in elektronik rengöring utan resultat, det ser även väldigt fint ut i uttaget.

Jag har även provat slå lite försiktigt med en gummiklubba på kroken, fick tips av en mekaniker, men även där utan resultat.


Har googlat lite själv och sett att nån har haft problem med " styrdonet ", men vid de aktuella fallen har inte motorn gått, så det kanske inte är de problemet här eftersom min motor går?

Så nu är frågan, Då man hör att motorn går när man trycker på knappen, och att panelen säger att låsningen är " aktiverad ".
Är det någon kunnig här som kan hjälpa mig?
Vad kan felet vara ?

Jätte tacksam för svar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2021 · 14 007 Inlägg

Har elbakluckan och eldragkroken samma knapp och samma signal??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matte9547
27 maj 2021 · 4 Inlägg

Hej. Nej det är två helt olika knappar. Elbakluckan fungerar för övrigt väldigt bra. Bara dragkroken som jävlas

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2021 · 14 007 Inlägg

Matte9547 skrev:
Hej. Nej det är två helt olika knappar. Elbakluckan fungerar för övrigt väldigt bra. Bara dragkroken som jävlas

När du skrev så här blev jag förvirrad: Dragkroken är i utfällt läge, och vill inte släppa på låsningen, så jag får inte in dragkroken.
Elbakluckans-knapp lyser, och pipljudet som " varnar " att den är på väg ner utgör signal. Och man hör att motorn går, men ingenting händer när jag trycker på knappen.


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Matte9547
27 maj 2021 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

Matte9547 skrev:
Hej. Nej det är två helt olika knappar. Elbakluckan fungerar för övrigt väldigt bra. Bara dragkroken som jävlas

När du skrev så här blev jag förvirrad: Dragkroken är i utfällt läge, och vill inte släppa på låsningen, så jag får inte in dragkroken.
Elbakluckans-knapp lyser, och pipljudet som " varnar " att den är på väg ner utgör signal. Och man hör att motorn går, men ingenting händer när jag trycker på knappen.


/Benny

Tjena.

Ja det blev lite förvirrande ser jag. Dragkroken är som sagt utfälld men vill inte gå ner, låsningen vill inte släppa. Det man hör är att motorn går, pipljudet utgör signal men någe mer händer liksom inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2021 · 13 674 Inlägg

borde finnas en nöd öppning och stängning på draget...

men elinfällt drag måste ju vara världen bästa lösning för tillverkarna..   menar först är det infälltbart=problem sen elektriskt=problem.  det betyder per automatik att man är 200% fucked som ägare till en sån bil.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
28 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Har ett minne av att det fanns tidigare inlägg i forumet angående en Passat som elmanövrerade inte fungerade på, kan även finnas en återkoppling med vad som var fel

De/Dem
torsen
28 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Kanske lite o t, men har hört och läst att BMW X3 och X5 kan ha samma problem som ts.
I BMW-fallet var det ett litet plastkugghjul som blev "tandlöst" på en liten del.
Minns jag rätt så kostade åtgärden någonstans mellan 20.000:- och 30.000:-.
Det lilla plastdrevet finns inte som reservdel.
Är det samma tillverkare till VAG som till BMW så borde kostnadsbilden vara densamma.

Matte9547
28 maj 2021 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Kanske lite o t, men har hört och läst att BMW X3 och X5 kan ha samma problem som ts.
I BMW-fallet var det ett litet plastkugghjul som blev "tandlöst" på en liten del.
Minns jag rätt så kostade åtgärden någonstans mellan 20.000:- och 30.000:-.
Det lilla plastdrevet finns inte som reservdel.
Är det samma tillverkare till VAG som till BMW så borde kostnadsbilden vara densamma.

Sjuka priser. Skulle Fan inte förvåna mig om det vorre nå sådant dyrt elände.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang