Köpråd BMW E91? Volvo V60/V70?

robinc97
30 maj 2021 · 173 Inlägg

Tjenare!
Ja, som rubriken lyder så undrar jag lite tips o råd för BMW E91! Specifikt modell 320D med automatlådan 2012 årsmodell.
Eller Volvo V60 med D3 motorn och automatlådan. Samma gäller V70, specifikt 2012 och 2013 i årsmodell.


Grejen är att jag idag har en BMW F11 520D med automatlåda från 2012 som går som en peng! Bra komfort, snygg och går att köra om med om man ska va sån, men under en längre period nu funderat på att byta till nått annat då bilen känns nått på tooook för stor! Snackar ju verkligen slagskepp här, samt att dieselförbrukningen är lite väl hög i mitt tycke. Men kanske är normalt?
Ligger i dag och kör mycket motorväg. Jobbar i Linköping men har flickvännen som bor i Norrköping, så blir mycket E4 åkande. I snitt 10 mil om dagen.
Och enligt datorn så har jag i snitt 0,71 liter per mil i förbrukning. Transportstyrelsen säger normalt blandad är 5,1 liter per mil Så säg 5,5 liter per mil för att vara sådan.
Även försäkringen är hiskelig egentligen. Visst finns värre, men 960kr i månaden på helförsäkring känns i plånboken (ja jag vet... bmw är dyrt)
Och förutom förbrukningen så är det ju storleken framförallt som är störande! Får inte plats på parkeringsplatser på varken ICA eller längs med en gata, aaaalltid på håret liksom. Så har funderat på att avyttra den och skaffa nått "mindre" men som fortfarande jag vet är "kvalitet" i.

Första planen var att bara sälja F11:an och köpa mig en V60 D3 från 2013 med automatlådan och då få lite pengar över efter köp, spara pengar på försäkring samt drivmedelskostnad då de verkar uppenbarligen dra mindre.
Men nu när jag kollade så verkar V60 bara vara 200 spänn billigare i månaden o försäkra, så vete sjuttsingen om det är värt det.

Men helt från ingenstans så började jag kika på E91! Fasen de där är ju en go bil tänker jag. Kostar inte as mycket o köpa, ser skit bra ut, verkar inte vara svinstora och vad jag förstått så drar dom rätt lite?

Så egentligen till min fråga i det stora hela. Vad skulle ni köpt/gjort?
Finns det några med E91 320D automatare från 2012 som kan berätta om hur mycket den drar i verkligheten, bekvämligheten, storleken och pålitligheten?
Ställer även frågan till Volvo V60/V70 D3 automat ägare! Kan ni berätta lite om samma?

Velar som en tok fram och tillbaka om vad sjuttsingen man ska göra roll

Och för er som undrar, ja F11:an kommer med 95% säkerhet säljas i förmån för mindre, undrar mest bara vad i helskotta man ska gå till istället då jag inte kan bestämma mig och vill veta vad folk har för synpunkter på de olika modellerna.
Så är det någon som är sugen på en vit 520D med automatlåda som fått sig nya bromsar runt om, 2 nya framdäck, ny vindruta, nya halvljuslampor samt nybesiktad så vet ni vart jag finns cool

Ha det gött alla!

Senast redigerat av robinc97 (30 maj 2021)

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 maj 2021 · 3 352 Inlägg

320d E91 är roligare att köra än Volvo V60/V70 enligt mig smile Men försäkringen är ju dyr på den med. Du får provköra och se vad du föredrar smile

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Om det nu hänger på storleken, en E91 är bara 38 cm kortare och en V60 är 28 cm kortare än en F11.

Det vore väl vettigare att kika på en 1-serie då tex? Då får du ju en bil som faktiskt är mindre och som då blir lättare att parkera tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jokabsson
31 maj 2021 · 1 172 Inlägg

I ditt läge hade jag övervägt en lite äldre bil som du har råd att halvförsäkra. En stor kostnad försvinner när du kan gå ner till halvförsäkring.

En 05-07 320D kanske? Lite högre skatt men du sparar som sagt mycket pengar om du halvförsäkrar en sådan.  Förbrukningen ska ligga på runt 0,6-0,7 blandad körning.

Ett smart köp vore annars Honda Civic 2.2 diesel. Mindre yttermått= lätt att parkera och manövrera. Samtidigt är den enorm inuti så den lastar mycket mer än exempelvis en V60.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
robinc97
31 maj 2021 · 173 Inlägg

Marcus_89 skrev:
320d E91 är roligare att köra än Volvo V60/V70 enligt mig smile Men försäkringen är ju dyr på den med. Du får provköra och se vad du föredrar smile

Dyr o dyr, är inte riktigt det som bekymrar mig egentligen. Sure BMW är dyrt överlag, men efter fler kollar nu så är Volvo cirka 200 spänn billigare i månaden i försäkring... Så vet inte varför jag ska gå till volvo egentligen ._.

robinc97
31 maj 2021 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:
Om det nu hänger på storleken, en E91 är bara 38 cm kortare och en V60 är 28 cm kortare än en F11.

Det vore väl vettigare att kika på en 1-serie då tex? Då får du ju en bil som faktiskt är mindre och som då blir lättare att parkera tex.

38 centimeter är fortfarande 38 centimeter enligt mig.  Aldrig fallit mig in i 1-serie, behöver ett form av bagageutrymme pga barn liksom.

robinc97
31 maj 2021 · 173 Inlägg

Jokabsson skrev:
I ditt läge hade jag övervägt en lite äldre bil som du har råd att halvförsäkra. En stor kostnad försvinner när du kan gå ner till halvförsäkring.

En 05-07 320D kanske? Lite högre skatt men du sparar som sagt mycket pengar om du halvförsäkrar en sådan.  Förbrukningen ska ligga på runt 0,6-0,7 blandad körning.

Ett smart köp vore annars Honda Civic 2.2 diesel. Mindre yttermått= lätt att parkera och manövrera. Samtidigt är den enorm inuti så den lastar mycket mer än exempelvis en V60.

Asså, försäkringen i sig är inget super mega problem... det får va "dyrt" för att ha en hel försäkring, kör mycket E4 och blir jag använder bilen i tjänst ibland.
Det jag egentligen inte vill. Sen gällande 320D innan 2011 hade de ju problem med kamkedjan väl? Känns verkligen riskabelt, sen svårt att hitta något i rimlig kostnad som inte gått 25 tusen varv runt jorden.

Vilken årsmodell snackar vi i Civic? Aldrig varit ett fan av honda direkt, sen är det ju budget relaterat med.

Brådhis * Voff voff *
31 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Du vill byta bil för att den du har är för stor och har dyr försäkring, men du vill bara ha en lite mindre bil och försäkringen spelar egentligen ingen roll...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
31 maj 2021 · 1 138 Inlägg

Jag hade kört på F31, F31 har både bättre kvalité, stabilitet och priset skiljer sig inte så. Tänk på att elen blev mycket bättre och motorn på FXX serien genemot EXX

Jokabsson
31 maj 2021 · 1 172 Inlägg

robinc97 skrev:

Jokabsson skrev:
I ditt läge hade jag övervägt en lite äldre bil som du har råd att halvförsäkra. En stor kostnad försvinner när du kan gå ner till halvförsäkring.

En 05-07 320D kanske? Lite högre skatt men du sparar som sagt mycket pengar om du halvförsäkrar en sådan.  Förbrukningen ska ligga på runt 0,6-0,7 blandad körning.

Ett smart köp vore annars Honda Civic 2.2 diesel. Mindre yttermått= lätt att parkera och manövrera. Samtidigt är den enorm inuti så den lastar mycket mer än exempelvis en V60.

Asså, försäkringen i sig är inget super mega problem... det får va "dyrt" för att ha en hel försäkring, kör mycket E4 och blir jag använder bilen i tjänst ibland.
Det jag egentligen inte vill. Sen gällande 320D innan 2011 hade de ju problem med kamkedjan väl? Känns verkligen riskabelt, sen svårt att hitta något i rimlig kostnad som inte gått 25 tusen varv runt jorden.

Vilken årsmodell snackar vi i Civic? Aldrig varit ett fan av honda direkt, sen är det ju budget relaterat med.

BMWs kamkedjeproblem började med N47-motorn som sattes i 3-serien från 2008 och framåt. 2011 skulle problemen vara borta men det finns de som haft problem med spännare och kedja i ännu senare modeller. Föregångaren till N47 är tåligare och drar inte mycket mer!

Civic 09-10 kanske? De bara går och går. Kan vara gott att ha något som du kan lita på när du nu behöver bilen i jobbet smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
31 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Jag tycker N47 är en alldeles utmärkt motor. Min bara går och går och har aldrig krånglat, och inte drar den mycket bränsle heller.

amazinjoey
31 maj 2021 · 1 138 Inlägg

Samma med min n47T på f30.”. Jävla skön motor smile 19000 mil p kedjan är knäpptyst , drar 0.58 blandad

robinc97
6 juni 2021 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:
Du vill byta bil för att den du har är för stor och har dyr försäkring, men du vill bara ha en lite mindre bil och försäkringen spelar egentligen ingen roll...? :D

Planen från början var "mindre bil och mindre försäkring". Vilket jag då hittade i form av t.ex Volvo V60 som var cirka 400 spänn billigare i månaden med helförsäkring på mig.
Vilket jag behöver då jag ibland använder bil i tjänst, samt pendlar E4 varje dag.
Men efter sökande på försäkringarna igen så är tydligen samma försäkring jag kollade på innan uppe i nästan 800 spänn och betalar idag 950 för min direktörsvagn. Så då känner jag inte värdet i att behöva gå ner i försäkringskostnad utan letar då efter en bil som är billigare att köpa in. E91 verkar ligga strax under 100k och verkar vara väldigt pålitliga sålänge man servar dem i intervallerna korrekt.

Så då kan jag lika gärna gå på storleken och pålitligheten. Har kört V60 och vet hur D3 motorn funkar, men det var dock en 2015 årsmodell som farsgubben hade.

robinc97
6 juni 2021 · 173 Inlägg

amazinjoey skrev:
Jag hade kört på F31, F31 har både bättre kvalité, stabilitet och priset skiljer sig inte så. Tänk på att elen blev mycket bättre och motorn på FXX serien genemot EXX

Problemet är att jag inte vill lägga mer pengar på bil än jag gjort idag. F31 är jävligt trevlig, men kostar mer än vad jag vill ge tyvärr

robinc97
6 juni 2021 · 173 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tycker N47 är en alldeles utmärkt motor. Min bara går och går och har aldrig krånglat, och inte drar den mycket bränsle heller.

Har hört mycket om dem! Verkar vara en riktigt skottsäker maskin som är pigg o alert! Sitter ju N47 i 520 F-serie och har inget o klaga på. Är väl mest vad folk tycker om maskin i E90 serien och E91 överlag kontra typ V60/V70.

Vad ligger på ungefär på per liter på motorväg? Vilken modell?

robinc97
6 juni 2021 · 173 Inlägg

Jokabsson skrev:

robinc97 skrev:

Jokabsson skrev:
I ditt läge hade jag övervägt en lite äldre bil som du har råd att halvförsäkra. En stor kostnad försvinner när du kan gå ner till halvförsäkring.

En 05-07 320D kanske? Lite högre skatt men du sparar som sagt mycket pengar om du halvförsäkrar en sådan.  Förbrukningen ska ligga på runt 0,6-0,7 blandad körning.

Ett smart köp vore annars Honda Civic 2.2 diesel. Mindre yttermått= lätt att parkera och manövrera. Samtidigt är den enorm inuti så den lastar mycket mer än exempelvis en V60.

Asså, försäkringen i sig är inget super mega problem... det får va "dyrt" för att ha en hel försäkring, kör mycket E4 och blir jag använder bilen i tjänst ibland.
Det jag egentligen inte vill. Sen gällande 320D innan 2011 hade de ju problem med kamkedjan väl? Känns verkligen riskabelt, sen svårt att hitta något i rimlig kostnad som inte gått 25 tusen varv runt jorden.

Vilken årsmodell snackar vi i Civic? Aldrig varit ett fan av honda direkt, sen är det ju budget relaterat med.

BMWs kamkedjeproblem började med N47-motorn som sattes i 3-serien från 2008 och framåt. 2011 skulle problemen vara borta men det finns de som haft problem med spännare och kedja i ännu senare modeller. Föregångaren till N47 är tåligare och drar inte mycket mer!

Civic 09-10 kanske? De bara går och går. Kan vara gott att ha något som du kan lita på när du nu behöver bilen i jobbet smile

Problemen då har väl visat sig folk som inte gjort service i korrekta intervaller osv? Iallafall vad jag lyckats att googla mig till ^^

Nja... det är veeerkligen inte en bil för mig om jag får säga det själv, vetefasen... kanske är för kräsen ^^

Jokabsson
6 juni 2021 · 1 172 Inlägg

robinc97 skrev:

Jokabsson skrev:

robinc97 skrev:

Asså, försäkringen i sig är inget super mega problem... det får va "dyrt" för att ha en hel försäkring, kör mycket E4 och blir jag använder bilen i tjänst ibland.
Det jag egentligen inte vill. Sen gällande 320D innan 2011 hade de ju problem med kamkedjan väl? Känns verkligen riskabelt, sen svårt att hitta något i rimlig kostnad som inte gått 25 tusen varv runt jorden.

Vilken årsmodell snackar vi i Civic? Aldrig varit ett fan av honda direkt, sen är det ju budget relaterat med.

BMWs kamkedjeproblem började med N47-motorn som sattes i 3-serien från 2008 och framåt. 2011 skulle problemen vara borta men det finns de som haft problem med spännare och kedja i ännu senare modeller. Föregångaren till N47 är tåligare och drar inte mycket mer!

Civic 09-10 kanske? De bara går och går. Kan vara gott att ha något som du kan lita på när du nu behöver bilen i jobbet smile

Problemen då har väl visat sig folk som inte gjort service i korrekta intervaller osv? Iallafall vad jag lyckats att googla mig till ^^

Nja... det är veeerkligen inte en bil för mig om jag får säga det själv, vetefasen... kanske är för kräsen ^^

Fast är mänsklig faktor den enda felande länken så borde ju även föregångaren ha samma problematik? N47 lär ha sämre kvalité på kedja/spännare/skenor eller vad det nu är som spökar. Men vissa exemplar rullar till 30 000 mil med originalkedja så det kan ju vara värt att chansa? Det är bara du som kan bestämma om det är värt risken.

Jag var medveten om riskerna när jag köpte min 320d ED -11 och tyckte om den skarpt under min tid som ägare.  Förbrukningen är från en annan planet (0,37l/milen Växjö-Linköping) och den var ändå kvickare än snittbilen. Detta med en årsskatt på 1100kr. De låg definitivt i framkant med sådana siffror redan 2011.

Med facit i hand är jag ändå glad att jag sålde den då jag inte vet om den var en tickande bomb eller om den hade funkat i 10 år till smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang