Grövre ljud på bilen

donpz
8 juni 2021 · 26 Inlägg

Tjena!

Har nyligen köpt mig en BMW 118D M sport från 2008.
Jag vill att bilen ska låta lite, "poppa" när man drar iväg eller låta lite mer som en fet sportbil.
Har sökt runt lite och letat efter ett nytt sportavgassystem men finner inget alls till just denna BMW modell.
Hela avgassystemet är ihop svetsad så därför tänkte jag att det kanske är simplare att byta hela skiten istället för att kapa och svetsa eller sätta ihop med hjälp av avgaspasta. Eller?
Vad rekommenderar ni att jag gör/köper? Är inte så jävla duktig på detta så vet inte exakt vad jag ska söka efter och hur jag gör allt för att få bilen att låta, så jag tar gärna alla tips ni har.

simlar
8 juni 2021 · 5 524 Inlägg

Det är en 4cyl diesel med katalysator och förmodligen även partikelfilter, kommer tyvärr aldrig att låta som en sportbil hur du än gör.

Vill du ha lite grövre ljud så kapar du efter partikelfiltret och ersätter med 2,5" rör hela vägen bak.

Katalysator och partikelfilter tar bort väldigt mycket ljud så det är att ersätta det med ett rör samt lämna bort för optimering av motorstyrdonets mjukvara om du vill att den ska låta betydligt mer än original men inte ens då kommer den låta mycket pga liten turbodiesel ger inte så mycket avgasljud.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
donpz
8 juni 2021 · 26 Inlägg

Jag förstår.
Jag tänker mest då om jag kapar röret, hur fan gör jag vid besiktning?
Om jag skulle plocka bort den bakre ljuddämparen hur skulle det låta då?
Funderar på en optimering av bilen. Något ställe du rekommenderar?

simlar
9 juni 2021 · 5 524 Inlägg

Besiktning kan bli grinig på helbilsgodkänd bil.
Men tvivlar på att någon skulle bry sig om avgaserna mynnare ut vid stötfångaren bak och bilen inte låter för mycket.

Som jag redan påpekat så gör det knappt någon skillnad på ljudvolymen på en turbodiesel så länge katalysator och eventuellt partikelfilter sitter kvar.
Så ta bort en ljuddämpare gör så gott som inget, ta bort alla ljuddämpare gör en marginell skillnad.

Kan ge ett bra exempel:
För några år sedan hade jag en 2004 Mercedes E220CDI, avgassystemet lossnade längst fram just efter katalysatorn och det märktes ingenting på ljudet, enda anledningen att jag märkte att avgassystemet hade lossnat var för att jag såg avgaser ryka ut vid höger framhjul big_smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
donpz
9 juni 2021 · 26 Inlägg

Aha då förstår jag. Men om jag plockar bort katten och partikelfilter och eventuellt byter ut ljuddämparna mot sportljuddämpare så kanske man får lite ljud. Då är det väl bara sen att sätta tillbaka allt när besiktningen kommer.
Men om jag tar bort katten och partikelfilter kommer det skada bilen något?

xXSammy
9 juni 2021 · 6 569 Inlägg

En dieselmotor utan avgassystem låter som en tändkulebåt

Haft en kundbil (V70 D5) med raka rör efter partikelfiltret, lät någon decibel högre men annars som vanligt

Utan programmeringar och annat kommer den tända motorlampan och gå i felsäkert läge

De/Dem
donpz
9 juni 2021 · 26 Inlägg

xXSammy skrev:
En dieselmotor utan avgassystem låter som en tändkulebåt

Haft en kundbil (V70 D5) med raka rör efter partikelfiltret, lät någon decibel högre men annars som vanligt

Utan programmeringar och annat kommer den tända motorlampan och gå i felsäkert läge

Är det värt att lägga ner pengarna på att bygga ett nytt avgassystem? Känns ej som att det kommer att bli någon större skillnad...

xXSammy
9 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Nog mer värt att spara pengarna för att sedan köpa något vassare senare, även om du får, på något sätt, ett bra ljud ur en 118 diesel så är effekten begränsad

M135a härnäst kanske? ; )

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang