Köpråd - Tips på perfekta allround pendlar bilen för bruk i Sverige alla årstider.

Xzaint
11 juni 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Söker råd inför bilköp. Om detta forum är fel, vänligen hänvisa mig till var jag kan fråga om råd. Tack!

Är i behov av en begagnad bil som kommer åka långa sträckor (35-40 mil) cirka 1-2 gånger i månaden och mestadels kommer stå parkerad utomhus i flera dagar/veckor utan användning både sommar som vinter. Det blir alltså mycket motorväg och landsväg året runt i varmt och kallt. Har ej tillgång till egen laddning så undviker därför elbil. Det finns så mycket att välja på när man söker på blocket så önskar därför få hjälp här om möjligt så att jag vet exakt vad jag bör kika på. Tänker att bilen ska vara relativt bekväm, praktisk, lätt att sköta/städa/tvätta, billig i drift och ha låg årskostnad. Undrar därför följande saker:

Är fyrhjulsdrift att föredra? Är diesel billigast i drift eller är det andra faktorer som har större betydelse när man åker långt? Behöver inget high-tech Bluetooth eller annat smart. Nöjer mig med aux-ingång och möjlighet att ladda telefonen. Givetvis desto lägre skatteavgift och lägre total årskostnad desto bättre eftersom den kommer stå oanvänd ganska mycket. Tänker att den ska kunna hålla 5-10 år från köpet med så lite krångel o reparationer som möjligt. Kommer köra kanske 1000 mil per år. Vilken årsmodell och vilket miltal bör man kolla på för att få ett bra pris och rimligt lite slitage? Från början tänkte jag lägga cirka 50.000.- men om det lönar sig i längden kan jag tänka mig gå upp till 100.000.-

Läste att VW Tiguan är väldigt bra för långa personer 190cm+ men funkar den även för mig som är 173cm? Läste att gamla jaguarer, Mercedes-Benz s-klass och Saab 9-3 / 9000 aero är väldigt bekväma men vet ej om de klarar svenska vinterförhållanden så bra? Jag har kört Nissan Note som går på diesel en hel del och gillar känslan, men den känns mer som en mindre stadsbil, behöver något för längre sträckor liksom. Har testat volvo c30 vilket jag av någon anledning ogillade väldigt mycket att köra.

Tacksam för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang