Seat Leon, fyrhjulsdrift funkar ej. VCDS i Umeå-trakten?

Stefan_B
13 juni 2021 · 1 Inlägg

Fyrhjulsdriven Seat Leon -16 som har gått 10000 mil, Haldex generation 5. När jag köpte den vid knappt 5000 mil bytes Haldexpumpen pga utebliven fyrhjulsdrift och vid 10000 mil var det dags igen. Dock kan det ha varit en begagnad pump som sattes in vid 5000 mil, du nybilsgarantin hade gått ut och bilfirman fick bekosta bytet.
Hur som helst, den här gången bytte jag pump själv (ny pump) och fyllde upp ny haldex-olja (Borg Warners olja). Fyrhjulsdriften funkar ända inte, trots att jag fått felkoden raderad på märkesverkstan. Vad jag har förstått när jag gogglat är att systemet kan gå in i något skyddsläge och att det ska kunna lösas med VCDS, det ska gå att köra en "pump-learning"-sekvens, en funktion som heter MAS02928 i VCDS. Är det någon som känner till någonting om detta? Finns det nån aktör i Umeåtrakten som har VCDS och kan göra det? Det finns nog flera versioner av VCDS vad jag förstår och den här funktionen finns kanske inte på alla. Men däremot tror jag att tror att trasiga haldexpumpar på generation 5 är relativt vanligt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang