Köpråd till ”snål” motornovice

Timmar
14 juni 2021 · 13 Inlägg

Hej alla motorkloka människor.

Jag är en 24 år ung familjefar i norra Sverige som söker en bil att pendla med.. eller rättare sagt vill jag byta ut min Audi A4 96’ (125hk, 5vxl bensin) mot något modernare som jag hoppas är inte är lika törstigt och passar mina behov mer.

Jag har 12 mil tur och retur till jobbet och om man jobbar 5 dagar i veckan blir det ca 4110kr. Då räknar jag att Audin drar ca 1.05l/mil vilket är det jag räknat fram från (vilket är rätt mycket mer än de 0.78l/mil som den ska dra landsväg enligt diverse källor på nätet)

Hur som helst är inte 4k i månaden så kul att lägga på en så gammal bil. Hade det varit värt det att ta ett bil lån och skulle jag ändå gå plus?   Ponnera att jag hittar en diselbil som drar ca 0.45l/mil så skulle skillnaden mellan det och mina nuvarande 1.05l/mil vara lika med 0.6l/mil vilket motsvarar ca 2300kr I månaden som jag sparar in i driftkostnader.

Om jag tänker att den bilen kostar 150k och jag tar ett billån så skulle jag få lov att betala 1600kr i månaden på lånet vilket gör att vinsten blir 700kr per månad. Kostar bilen istället runt 70k så skulle ett lån bli ca 800kr i månaden och vinsten blir 1500kr.  Oavsett så är vinsten på en ny bil hur som jag räknat ca 7k-15k. Vinsten blir ju naturligtvis större ju mindre bilen kostar. Om någon rekommenderar en bil för 20k som drar tillräckligt lite så duger det också för min del.

Min önskan är endast att bilen drar mindre, är relativt driftsäker och att jag även ska kunna utföra lite reparationer och service själv och att jag ska kunna lära mig med bilen hur obändig jag än må vara. Om bilen har mycket körglädje eller är stor så är det endast ett plus i kanten. Jag har personligen kollat mest på olika Volvo modeller.

Jokabsson
14 juni 2021 · 1 175 Inlägg

Kanske inte behövs två trådar om ämnet? smile https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337529

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang