Kört med lite olja ett tag, bör jag vara orolig?

Hamster
15 juni 2021 · 46 Inlägg

Igår köpte jag en liter olja och stoppade i bilen men det syntes inte på stickan 😬 idag köpte jag en liter till och jag tycker att det verkar som om det började synas direkt när jag stoppade från nya flaskan lite intaget då. 

Min bil tar ca 3 liter olja om jag fattat det rätt vilket betyder att jag kört på en eller kanske lite mindre än 1 liter. Jag har haft ett tickande Metalliskt ljud på senaste som försvann i princip helt nu med ordentligt med olja i.

Min fråga är kan jag ha förstört något med att ha kört med för lite olja? Eller är det ändå på gränsen till ok att ha kört med så lite som jag hade innan.

Bilen rullar fint och låter mjuk nu det är en fiat punto 1.2 fire 2003

Cuefa Ain't no place like home...
15 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Har det skett något i motorn så är det i vilket fall som helst för sent nu.
Om den går som den ska och inte låter illa skulle jag inte oroa mig.
Tror det är rätt tåliga motorer de där snurrorna, hade den varit skadad hade du redan märkt det smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hamster
15 juni 2021 · 46 Inlägg

Får hoppas det 🙏
Bra tålmodig första bil hur som helst 😅 lär mig mycket

Den lät lite som en diesel innan jag fyllde på med oljan. Tickade liksom vid gas pådrag men det försvann efter den fått olja så jag hoppas den är ok.

Cuefa Ain't no place like home...
15 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Jag hade en gammal (alltså VÄLDIGT gammal) Subaru en gång i tiden, som var ungefär lika tät i motorn som ett såll.
Den körde jag säkert 15-20 gånger tills jag kände att bilen började gå trögt. Sen fyllde jag på runt 3 liter olja och så gick den som vanligt igen.
Helt jäkla otroligt att inte den motorn nöp, men vissa maskiner verkar vara väldigt tåliga helt enkelt!

Det här ger Dig ju i alla fall en anledning till att kolla oljan då och då wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hamster
15 juni 2021 · 46 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag hade en gammal (alltså VÄLDIGT gammal) Subaru en gång i tiden, som var ungefär lika tät i motorn som ett såll.
Den körde jag säkert 15-20 gånger tills jag kände att bilen började gå trögt. Sen fyllde jag på runt 3 liter olja och så gick den som vanligt igen.
Helt jäkla otroligt att inte den motorn nöp, men vissa maskiner verkar vara väldigt tåliga helt enkelt!

Det här ger Dig ju i alla fall en anledning till att kolla oljan då och då wink

Haha jösses!
Ja verkligen 😅 får ha koll från och med igår helt enkelt.

Utmarks-Loke
15 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Det är säkert hydrauliska ventillyftare på en sån motor, och om man har för dåligt oljetryck börjar de ticka. Men det brukar inte bli några direkta skador, fyller man på olja så funkar allt som vanligt igen. En modern bilmotor skall ju kunna gå enormt långt under optimala förhållanden, flera 100.000 mil. En motor som gått med lågt oljetryck ett tag slits invändigt, den kanske bara klarar 50.000 mil nu. Vilket den förmodligen ändå aldrig kommer göra, eftersom andra fel kommer döda bilen långt innan dess.

Hamster
15 juni 2021 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är säkert hydrauliska ventillyftare på en sån motor, och om man har för dåligt oljetryck börjar de ticka. Men det brukar inte bli några direkta skador, fyller man på olja så funkar allt som vanligt igen. En modern bilmotor skall ju kunna gå enormt långt under optimala förhållanden, flera 100.000 mil. En motor som gått med lågt oljetryck ett tag slits invändigt, den kanske bara klarar 50.000 mil nu. Vilket den förmodligen ändå aldrig kommer göra, eftersom andra fel kommer döda bilen långt innan dess.

Får hoppas 🙏 min högsta önskan är att den överlever till nästa besiktning i juni nästa år 😅

Den har gått 9600 mil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang