Handbroms problem

Adriann
19 juni 2021 · 11 Inlägg

Tjena tjena. Sitter i skrivande stund och skruvar på min Volvo 940. Den fick nedslag på handbromsen på bessen. Dvs den tog inte alls på vänster sida. Bytte idag backarna och fjädrarna. Nu tar den skitbra. Men bara bakåt. Den tar alltså så  dåligt framåt att det går med styrka att röra på hjulet. Vad kan felet vara?

Jesper328
19 juni 2021 · 2 333 Inlägg

Satt ihop allting rätt?
Justerat korrekt ute vid hjulen?

Up the RA
Adriann
19 juni 2021 · 11 Inlägg

Följde guide helt. Så ”borde” inte vara fel monterat. Men det här med att justera. Har för mig att någon sån inte fanns på 940? Om de finns vart är den och hur gör man?

Adriann
19 juni 2021 · 11 Inlägg

Uppdatering: nu går det efter lite snurrande hjulet att dra åt båda hållen igen. Blir förbannad nu. Tack för tips och svar!

Steff240
20 juni 2021 · 1 005 Inlägg

Var har du köpt grejerna? Vissa billigare versioner av handbromsbackar tar dåligt oavsett hur man justerar och spänner enligt min erfarenhet...

eastereverybodybay
20 juni 2021 · 360 Inlägg

Hävarmen som bromsbackarna ligger emot är inte fastrostad?

Adriann
20 juni 2021 · 11 Inlägg

Grejerna är köpt på skruvat. Så i billigare laget. Men hävarmen rör på sig som han ska. Dock är den lilla ”H stången” som sitter vid lilla fjädern smått böjd vid ena ”gaffeln”. Men det kan väl inte ha så stor inverkan? Den fjädrar ju ut. Men inte bara uppåt. Utan också uppåt men även lite utåt. Ska den göra så eller är det bara uppåt. Har inte tagit isär andra sidan och jämfört.

Steff240
20 juni 2021 · 1 005 Inlägg

Den där h-stången ska vara rak som jag minns det, vet inte hur mycket det påverkar i praktiken dock...

Skruvats grejer är väl lite sådär, ibland funkar det och ibland inte...

Utmarks-Loke
20 juni 2021 · 5 809 Inlägg

Kolla rundningen på bromsbackarna jämfört med trumman. Det skall vara exakt samma så den ligger emot hela vägen. Billiga bromsbackar har en tendens att vara för små och då blir det bara en liten del av ytan som bromsar och då blir det inte bra.

Adriann
20 juni 2021 · 11 Inlägg

Tack för svar! Tänkte likadant att h stången inte borde kunna göra en så stor skillnad då en avvikelse på ~15 grader inte borde sabba allt. Men man vet aldrig. Får ta isär skiten och återkomma. Blir väl till å muta bessgubben annars 😆

Adriann
22 juni 2021 · 11 Inlägg

Japp då satt man här igen då. Nyligen bytt fästet som sitter på bakaxeln, kollat så att inte bromsskölden trycker på något sätt då den minst sagt är slut. De verkar ändå inte vilja samarbeta. Hävarmen går dessutom att röra på, den verkar inte ha kärvat ihop. Känner mig rätt färdig med den här skiten

zzr94092
22 juni 2021 · 4 378 Inlägg

Byt ut "H" järnet som du kallar det,mot ett justerbart så kommer nog bromsen funka..

Adriann
28 juni 2021 · 11 Inlägg

Japp här kommer en uppdatering. I torsdags var jag ut till en polare och hans farsa som är mekaniker på Volvo. Efter mycket slit och tänkande så vände vi på hävarmen. Den fjädrade då backarna utåt istället för halvt inåt och kasst. Efter denna operation gick det inte längre att röra på hjulet med enbart styrka. Åkte då in på bess idag och fick nedslag igen. 0,4 på vänster och 0,8 på höger. Vad har man kvar att göra? Är det bara att låta verkstad titta på de? Å vad skulle de kunna kosta?

zzr94092
28 juni 2021 · 4 378 Inlägg

Har du bytt ut "H- järnet" som du kallar det,mot ett justerbart? Om inte ,varför? Vill du ha handbroms så är det som gäller!

Adriann
28 juni 2021 · 11 Inlägg

Oj måste missat din förra kommentar. Ja man får väl försöka med det. Att de ska krångla hela tiden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang