Allanladd. Vad hände med den?

Eberlund VW Ägare
25 januari 2010 · 1 011 Inlägg

Min svärfar snacka något om att förr kom en billaddare som hette Allanladd som skulle vara jävligt bra mot gamla och slitna batterier.

Han kommer bara ihåg att dom försvann väldigt plötsligt igen men inte vad som hände med dom.

Någon här som kommer ihåg dom och vet något om dom samt vad som hände med dom?

Henrik Eberlund
Caffe
25 januari 2010 · 1 436 Inlägg

Google säger att det står om den i allt om elektronik nummer 9›11 -93. Finns troligen på ett bibliotek nära dig.

I övrigt verkar det mest vara folk som ställer samma fråga som dig "Vad hände?"...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Eberlund VW Ägare
26 januari 2010 · 1 011 Inlägg

Jo jag hitta också mest om frågor om vad som hände men ingen verkar veta något.

Henrik Eberlund
stefankocken
26 januari 2010 · 55 Inlägg

Min kompis har ctek laddare av någon sort som är grymt bra för att fräsha upp gamla batterier. Den funkar inte som en vanlig laddare utan ger lite ström under lång tid och "bygger upp" batteriet igen. dvs man får i stort sett samma amperetal som om batteriet vore nytt och det håller grymt länge. Innan han köpte den så fick han ladda batteriet 1 gång i veckan för att det skulle orka dra igång hans audi-diesel. nu har han inte behövt ladda på ett par månader. och det med ett batteri som ansågs vara slut

Eberlund VW Ägare
26 januari 2010 · 1 011 Inlägg

stefankocken skrev:
Min kompis har ctek laddare av någon sort som är grymt bra för att fräsha upp gamla batterier. Den funkar inte som en vanlig laddare utan ger lite ström under lång tid och "bygger upp" batteriet igen. dvs man får i stort sett samma amperetal som om batteriet vore nytt och det håller grymt länge. Innan han köpte den så fick han ladda batteriet 1 gång i veckan för att det skulle orka dra igång hans audi-diesel. nu har han inte behövt ladda på ett par månader. och det med ett batteri som ansågs vara slut

Jo jag vet hur en Ctekladdare fungerar. Har själv en Ctek XS25000.

Dock är det inte det jag frågar om utan vad som hände med den gamla laddaren Allanladd som verkar försvunnit spårlöst.

Henrik Eberlund
kolvas
26 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Eberlund skrev:

stefankocken skrev:
Min kompis har ctek laddare av någon sort som är grymt bra för att fräsha upp gamla batterier. Den funkar inte som en vanlig laddare utan ger lite ström under lång tid och "bygger upp" batteriet igen. dvs man får i stort sett samma amperetal som om batteriet vore nytt och det håller grymt länge. Innan han köpte den så fick han ladda batteriet 1 gång i veckan för att det skulle orka dra igång hans audi-diesel. nu har han inte behövt ladda på ett par månader. och det med ett batteri som ansågs vara slut

Jo jag vet hur en Ctekladdare fungerar. Har själv en Ctek XS25000.

Dock är det inte det jag frågar om utan vad som hände med den gamla laddaren Allanladd som verkar försvunnit spårlöst.

jag kan ha fel men funkar inte Ctek precis på samma vis som Allanladd, alltså att dom kan ladda med pulserande likström?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FreddeK
26 januari 2010 ·

Men han frågar om allanladd och inte ctek, tröga eller?

kolvas
26 januari 2010 · 4 001 Inlägg

FreddeK skrev:
Men han frågar om allanladd och inte ctek, tröga eller?

ja, alternativet är att du är trög och att Ctek konkurrerade ut Allanladd big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Eberlund VW Ägare
26 januari 2010 · 1 011 Inlägg

kolvas skrev:

FreddeK skrev:
Men han frågar om allanladd och inte ctek, tröga eller?

ja, alternativet är att du är trög och att Ctek konkurrerade ut Allanladd big_smile

Jag har hört det också nåonstans att Ctek och Allanladd ska funka likadant. Frågan är väl om Ctek konkurrerat ut allanladd eller om de kanske har köpt patentet och vidareutvecklat det.

Det är sån fakta jag är intresserad av.

Henrik Eberlund
Dimlite
23 juni 2021 · 1 Inlägg

Har också undrat vad som hände. Hittade följande patentansökan (Sätt och kombination för laddning av sulfaterade blyackumulatorer), som stämmer tidsmässigt.

SE 9301756-4

https://tc.prv.se/spd/pdf/Ql-KZdEPeMTWS … 437.C2.pdf

Här finns även lite namn på personer som vore intressanta att kontakta.

Sökande:    

    Bengt Arrestad Fastighets AB, Älvgatan 11, 652 25 Karlstad, Sverige, SE
    Alvar Larsson, Stampgatan 8, 462 73 Vänersborg, Sverige, SE *
    Bernt E L Wihk, Gamla gatan 5, 216 12 Malmö, Sverige, SE *
    * historisk sökande

Uppfinnare:    

    Bernt E L Wihk, Malmö, Sverige, SE

   
Ombud:    

    Hynell Intellectual Property AB, Box 138, 683 23 HAGFORS, Sverige, SE

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang