Audi 80 2.0E dricker glykol

Anna123
19 juni 2021 · 30 Inlägg

Hej, har en audi 80 årsmodell 92. Det är inkopplad Ac från en audi 100 men det kommer ingen kyla, men värmen fungerar som den ska, blir varmt fort. Tänkte lämna in bilen på Ac-service men eftersom den dricket glykol funderade jag på om värmepaket behövde bytas eller topplockpackningen, vilket är bökigt att byta så hoppas de inte är det felet. Eftersom värmen fungerar som den ska o inget annat krånglar så kanske de är något enkelt fel, men det är ohållbart att den dricker så kopiösa mängder glykol.  Nån som har erfarenhet av detta eller har nåt råd på vad man ska titta på?

Audi 80 2.3 Cab "Cab" (1993)
Audi 80 2.0E "Audi 80" (1992)
it_mutt Avstängd
20 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Anna123 skrev:
Hej, har en audi 80 årsmodell 92. Det är inkopplad Ac från en audi 100 men det kommer ingen kyla, men värmen fungerar som den ska, blir varmt fort. Tänkte lämna in bilen på Ac-service men eftersom den dricket glykol funderade jag på om värmepaket behövde bytas eller topplockpackningen, vilket är bökigt att byta så hoppas de inte är det felet. Eftersom värmen fungerar som den ska o inget annat krånglar så kanske de är något enkelt fel, men det är ohållbart att den dricker så kopiösa mängder glykol.  Nån som har erfarenhet av detta eller har nåt råd på vad man ska titta på?

Om du vill utesluta värmepaketet bör du rimligen kunna "brygga" det där.
Dvs; lossa in/ut-slangarna och sätt en rörbit där istället. Om den slutar klunka i sig glykol då, så ligger felet i värmepaketet.

Nu vet jag inte hur du definierar "kopiösa mängder" men, är det "mycket" (lika väldefinierat, I know) så borde det märkas genom att det blir en hinna på rutorna osv...kan man spontant tycka iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Utmarks-Loke
20 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Om det försvinner stora mängder kylarvatten borde det ju märkas någonstans. Hinna på rutan som sagt, men även vita avlagringar där det runnit ner. Topplockspackningen kan uteslutas med ett kompressionstest, Biltema säljer billig testutrustning. Kul att någon fortfarande åker Audi 80, de var riktigt bra bilar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juni 2021 · 14 039 Inlägg

Om det är "kopiösa" mängder så kan det vara värmepaketet och om det sitter inne i kupén så borde det vara plaskblött på golvet och en hinna på insidan av rutorna och det borde lukta glykol. Annars kan det vara något läckage någonstans i motorrummet och då borde det visa sig att det blir en glykolpöl under bilen när du stannar på nån parkering. Det kan vara en slang eller vattenpumpen eller något annat som läcker. Vet inte vad du menar med "kopiösa" mängder. Är det en halvliter om dagen eller någon halv deciliter i månaden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Anna123
20 juni 2021 · 30 Inlägg

Under 2 månaders tid har jag fått fylla på ca 2-3 liter glykol, det försvinner väldigt fort på någon dag, har inte märkt någon hinna på rutan eller vit rök i avgaserna. Kan det vara så att om Ac:n är slut att det drar mer glykol då och att det skulle lösa sig om jag fyllde på Ac:n? Det har varit vätska under bilen men det luktar inget så det är förmodligen bara kondensvatten

Audi 80 2.3 Cab "Cab" (1993)
Audi 80 2.0E "Audi 80" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juni 2021 · 14 039 Inlägg

Anna123 skrev:
Under 2 månaders tid har jag fått fylla på ca 2-3 liter glykol, det försvinner väldigt fort på någon dag, har inte märkt någon hinna på rutan eller vit rök i avgaserna. Kan det vara så att om Ac:n är slut att det drar mer glykol då och att det skulle lösa sig om jag fyllde på Ac:n? Det har varit vätska under bilen men det luktar inget så det är förmodligen bara kondensvatten

Förmodligen bara kondensvatten! Ta reda på vad det är! Du stoppar inte glykolläckaget genom att fylla AC-systemet, det är tvåolika system! Om inte AC:n fungerar så kan det inte bli kondensvatten!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 juni 2021)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
20 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Det kan även pysa ut som ånga genom kylsystemets övetrycksventil, som brukar sitta i locket där du tömmer på kylarvattnet. Men det borde vara vitt och grönt av torkad glykol runt där då.

Anna123
23 juni 2021 · 30 Inlägg

Har hittat läckan, det är kylmedelsflänsen så ska återgälda det o förhoppningsvis läcker det inte nån annanstans....angående Acn så är den fixad o ni kan kolla in mitt fotoalbum var det var som var fel....väldigt roligt fel men otroligt biligt att fixa ; )

Audi 80 2.3 Cab "Cab" (1993)
Audi 80 2.0E "Audi 80" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang