Byte motor från Turbo till Vanlig F

VolvoWilliam
27 juni 2021 · 26 Inlägg

Hej, min 945a mä turbo motor i har i stortsätt gett upp, och har då en vanlig B230F ja kan stoppa i den. Men hur krångligt kommer allt bli, jag tänker mest på Bess om jag måste regga om den då. Har även hört att den måste reggas om, om man ska byta turbo motor oxå.
Men sen undrar jag hur krångligt de blir med databoxar å elektronik å sånt när man ska byta.

Tacksam för svar!

Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2021 · 26 143 Inlägg

Är det inte mycket enklare att finna en lämplig motor på exempelvis skroten för en liten peng att stoppa i? En likvärdig som den du redan har?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
VolvoWilliam
27 juni 2021 · 26 Inlägg

Jo de var de ja hade i åtanke men då jag inte lyckats hitta en ända turbo motor med en turbo (då min är sopslut) å jag vill lägga så lite som möjligt så undrade jg hur mycket problem det skulle vara

Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2021 · 26 143 Inlägg

VolvoWilliam skrev:
Jo de var de ja hade i åtanke men då jag inte lyckats hitta en ända turbo motor med en turbo (då min är sopslut) å jag vill lägga så lite som möjligt så undrade jg hur mycket problem det skulle vara

Är det en B230FK eller B230FT?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Utmarks-Loke
27 juni 2021 · 5 836 Inlägg

Kan du inte sätta i F-motorn och sedan plocka ur turbinen ur turbon så det blir raka rör igenom och sätta dit? Gör det snyggt så syns det inte att du bytt motor.

Lucif3r
28 juni 2021 · 2 214 Inlägg

Vad är det för årsmodell på bilen? Är den tagen i trafik 01/01/93 eller senare får du inte byta motor till någon annan.
Är den tagen i trafik innan dess så är det bara byta motor och regga om den.

... Eller så springer du till närmsta skrot och köper en komplett FK/FT motor för några få tusingar och hinkar ner och kör vidare i många år till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang