9087
Sök

Problem med min mitsubishi colt cz3 07

8 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Hej !
Jag har en mitsubishi colt cz3  och jag har följande  problem  med den och det är att  den  tjuvstoppar och tjuvrycker  och följden av detta är att  motorlampan och  temp lampan  tänds för ett par sekunder och varvräknaren dippar och så stannar  den  samma  sak är det när man står vid ett trafik ljus så dör den på tomgången vi har bytt alla tänkbara givare och reläer och sensorer har även  bytt spjällhus och databox hade en kille  här som fick fram en felkod  (U1073) och han sa att den felkoden  hör till  canbuss  systemet  och han sa också att  det  kan vara ett kabelbrott  och sedan så hörde  han ett klickande ljud när bilen stannade  och han sa att det kommer  ifrån  imobilazern  nu undrar vi om det finns  någon  som  möjlgtvis  kan  hjälpa oss med att titta  på  bilen  ? Vi bor o skåne  och bilen  finns i skåne 
Detta är lite akut  då bilen  efter den 31/7 har  körförbud
Med Vänliga Hälsningar Peter

6 256 Inlägg
5 juli 2021
Googlar man på den felkoden verkar den ju kunna betyda allt möjligt konstigt. Enligt en sida skall det vara mätvärdet för kylvätsketemperatur som tappas. Det skulle kunna stämma eftersom det skulle kunna få motorn att tro att den är iskall, och så fetar den på blandningen så mycket den kan, "chokar", och då hostar motorn och dör eftersom den är varm.

Du skulle kunna koppla upp en OBD2-läsare som klarar live data och kolla på motortempen medan du kör, och vad som händer när felet uppkommer. Om temperaturen går från 95 grader till -40 så har man något att börja felsöka på.

Tyvärr bor jag långt från Skåne, annars hade jag gärna hjälpt till.

8 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Hej igen  Utmärks-Loke
Felkoden  U1073  är att den tappar  signalen mellan två canbuss  system någon  har också  skrivit  att det kan vara glapp I säkrings  boxen som har med Etacs styrenhet  att göra
Med Vänliga Hälsningar Peter

6 256 Inlägg
5 juli 2021
Enligt vissa hemsidor betyder den generiska koden U1073 att kommunikation försvunnit på CAN-bussen, men tex. här betyder det något annat:

https://www.engine-codes.com/u1073.html

8 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Hej igen  Utmärks-loke
Det var en annan  person som  skrev och  sa  att  det  även kunde vara glapp I säkrings boxen  som har med Etacs  styrenhet  att göra
Mvh Peter

Sök