8058
Sök

Bromsproblem Xsara Picasso-05

4 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Nu kommer jag inte längre.
Bromspedalen går i botten och jag får inget tryck i bromsen. Jag pumpar och pumpar men ingen skillnad.
H. bakok är bytt (pga att handbromsarmen tappat funktion)
Huvudcylinder är bytt (om den orsakade problemet)
Jag slarvade med röret och vätska rann ut under natten innan jag satte dit det nya oket, mao luft i systemet.
Jag har luftat utan tändning på
Jag har luftat med tändning på
Jag har inte haft motorn igång vid luftningen.
ABS ger inga felmeddelande.

Frågan då, kan det finnas luft kvar i systemet?
Och, jag finns i Uppsala, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en lexia?
Det känns som att det är mitt alternativ nu, om inte nu nån kan ge tips om vad jag kan göra mer.

Har ni kloka råd här på forumet?

//Jörgen

Forummoderator
18 356 Inlägg
4 juli 2021
Har du en 1.8 manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Nej, det är en  2.0 16V, automat.

3 863 Inlägg
4 juli 2021
Kan vara $%^#& att lufta efter att det varit tomt.

Trycksatt kärl, massor av vätska och tålamod är det som fungerar bäst.
Men ibland måste man lufta ABS hydrualiken på speciellt vis vilket omfattar att köra ABS pumpen.

4 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
Hur luftar jag ABS-hydrauliken utan ett hjälpmedel som Lexia?

Mossan1 skrev:
Kan vara $%^#& att lufta efter att det varit tomt.

Trycksatt kärl, massor av vätska och tålamod är det som fungerar bäst.
Men ibland måste man lufta ABS hydrualiken på speciellt vis vilket omfattar att köra ABS pumpen.

3 863 Inlägg
4 juli 2021
Om frågan är riktad till mig, så har jag ingen aning.

4 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
Jag började om med luftning på huvudcylindern, släppte på rören som ansluter och visst pyste det!!
Tändningen var på och grabben satt bakom ratten och jobbade.
Nu har jag tryck i pedalen, bromsen tar och nu ska oken luftas  igen :-)

1 780 Inlägg
6 juli 2021
Hmm, har du inget instrument att tvångsköra pumpen med..så åk ut o bromsa på grus..- du känner direkt att pumpen bygger upp tryck. Lufta igen o det borde bli bra. Ds. Detta kan du få göra några ggr.- då Franska bilar är precis så kassa som de kostar..

mvh/husse
Senast redigerat av husseman (6 juli 2021)

Forummoderator
18 356 Inlägg
6 juli 2021
husseman skrev:
Hmm, har du inget instrument att tvångsköra pumpen med..så åk ut o bromsa på grus..- du känner direkt att pumpen bygger upp tryck. Lufta igen o det borde bli bra. Ds. Detta kan du få göra några ggr.- då Franska bilar är precis så kassa som de kostar..

mvh/husse

Äsch.
Xsara Picasso är rätt pålitliga bilar. I synnerhet 2.0:an med automat. Hade själv en som pendlarbil förr. Gick fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök