6149
Sök

Elfel

1 Inlägg
3 juli 2021
Trådstartare
Tjena håller på att bli helt tokig på min Bil nu vilket är en Volvo 945 från 91 aja till problemet det började när ja klippte kablarna till stereon för ja skulle koppla nya men dum som man är så glömde ja att koppla ur batteriet och ja direkt efter så funkar inte bromsljus/ halvljus eller blinkers. Bromsljusen funkade när ja byte en säkring men lyssna noga nu för nu börjar det konstiga halvljusen lyser hela tiden enda sättet är att dra ut säkringarna när man ska stänga av dom men när dom är på så lyser dom på alla lägen dom lyser även om jag drar ut säkringen till aoutomat läget men vrider ja ditt lyser inte instrumenten sen andra felet är blinkersarna säkringar brinner så fort jag vrider på tändningen och när ja trycker in varningsblinkers så brinner en annan säkring håller på att bli tokig snart och känner verkligen inte för att koppla helt nytt fast på knapp.

298 Inlägg
7 juli 2021
Enda man kan göra är väl att leta upp elschema och börja reda ut. Vet inte hur det är på 940 men på exemeplvis v70 brukar stereon vara riktigt krångligt kopplat. Brukar vara allra minst huvudvärk att köpa adapterkablar så är det bara plug and play.

6 264 Inlägg
7 juli 2021
Plocka ut stereo och återställ kablarna som de var förut. Om allt fungerar då kan du göra en ny stereoinstallation, men leta upp ett elschema före så du vet vad det är för kablar du klippt. För om ljuset slutar fungera när du grejar med stereon har du uppenbarligen varit på fel ledningar.

2 368 Inlägg
7 juli 2021
Om jag nu minns rätt så är orange enligt ISO standard den kabel som bilen ska mata med ström till stereon när man vrider på ljuset. Denna signal använder stereon för att veta när den ska gå i nattläge (sänk ljusstyrkan på displayen). Jag skulle misstänka att denna kabel blivit matad bakvägen pga felaktig inkoppling/skarvning av kablar till stereon.

Sök