1 månad med elbil.

viccoA
8 juli 2021 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Enkelt svar. Det kommer man inte. Punkt.
Varför? Därför.
Kolväten (bensen och polycykliska aromatiska kolväten (PAH))  + Kväveoxider = marknära ozon / smog
Sot
Partiklar
Kolmonoxid
Tungmetaller

Utsläppsbilars skatt och drivmedelsskatter kommer fortsätta höjas för att bli av med allt gammalt fossilskrot.

De senaste officiella uppgifterna från Europeiska miljöbyrån (EEA) visar att de allra flesta européer utsätts för luftföroreningar, vilka leder till omkring 400 000 förtida dödsfall i Europa, per ÅR.

https://www.nyteknik.se/miljo/miljoner- … ar-6997386

Fossilbilarna är inte den enda boven i dramat men en av de stora, partiklarna från däck och vägbana blir vi inte av med men en massa annat kan vi slippa genom att köra elbilar.

Senast redigerat av viccoA (8 juli 2021)

torpis Forummoderator
8 juli 2021 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Blir det mycket dyrare att köra elbil än bensin eller diesel så skulle jag byta tillbaka också.

Men jag tror inte det blir så. Jag kan se en framtid där jag om några år byter till en elbil med större batteri än jag behöver och låter det laddas med egna solceller off grid mer eller mindre. Men det är ju bara jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Enkelt svar. Det kommer man inte. Punkt.
Varför? Därför.
Kolväten (bensen och polycykliska aromatiska kolväten (PAH))  + Kväveoxider = marknära ozon / smog
Sot
Partiklar
Kolmonoxid
Tungmetaller

Utsläppsbilars skatt och drivmedelsskatter kommer fortsätta höjas för att bli av med allt gammalt fossilskrot.

Så du säger alltså att gamla bilar som är skattebefriade nu ska åter börja betala skatt? vad ja vet så hittils får bara nya bilar straffas med högre skatt. tror fortfarande på att köra gammalt skrot är bättre än en elbil pga man behöver inte förstöra miljön med att tillverka elbilen. Det är konsumtion som förstör miljön nu och inte gamla bilar.

De senaste officiella uppgifterna från Europeiska miljöbyrån (EEA) visar att de allra flesta européer utsätts för luftföroreningar, vilka leder till omkring 400 000 förtida dödsfall i Europa, per ÅR.

https://www.nyteknik.se/miljo/miljoner- … ar-6997386

Fossilbilarna är inte den enda boven i dramat men en av de stora, partiklarna från däck och vägbana blir vi inte av med men en massa annat kan vi slippa genom att köra elbilar.

torpis skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Blir det mycket dyrare att köra elbil än bensin eller diesel så skulle jag byta tillbaka också.

Men jag tror inte det blir så. Jag kan se en framtid där jag om några år byter till en elbil med större batteri än jag behöver och låter det laddas med egna solceller off grid mer eller mindre. Men det är ju bara jag.

Det är en rolig tanke men regeringen kommer få dra in pengar från annanstans ifall ingen tankar bensin/diesel längre. Tro mig elbilar och dom som tankar el kommer att åka på en fet siffra när många fler använder el. Just nu försöker dom börja sakta och smidigt med att få in folk att köpa elbil, sen kommer det med ökad pris för tankning.

viccoA
8 juli 2021 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Enkelt svar. Det kommer man inte. Punkt.
Varför? Därför.
Kolväten (bensen och polycykliska aromatiska kolväten (PAH))  + Kväveoxider = marknära ozon / smog
Sot
Partiklar
Kolmonoxid
Tungmetaller

Utsläppsbilars skatt och drivmedelsskatter kommer fortsätta höjas för att bli av med allt gammalt fossilskrot.

Så du säger alltså att gamla bilar som är skattebefriade nu ska åter börja betala skatt? vad ja vet så hittils får bara nya bilar straffas med högre skatt. tror fortfarande på att köra gammalt skrot är bättre än en elbil pga man behöver inte förstöra miljön med att tillverka elbilen. Det är konsumtion som förstör miljön nu och inte gamla bilar.

De senaste officiella uppgifterna från Europeiska miljöbyrån (EEA) visar att de allra flesta européer utsätts för luftföroreningar, vilka leder till omkring 400 000 förtida dödsfall i Europa, per ÅR.

https://www.nyteknik.se/miljo/miljoner- … ar-6997386

Fossilbilarna är inte den enda boven i dramat men en av de stora, partiklarna från däck och vägbana blir vi inte av med men en massa annat kan vi slippa genom att köra elbilar.

torpis skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Blir det mycket dyrare att köra elbil än bensin eller diesel så skulle jag byta tillbaka också.

Men jag tror inte det blir så. Jag kan se en framtid där jag om några år byter till en elbil med större batteri än jag behöver och låter det laddas med egna solceller off grid mer eller mindre. Men det är ju bara jag.

Det är en rolig tanke men regeringen kommer få dra in pengar från annanstans ifall ingen tankar bensin/diesel längre. Tro mig elbilar och dom som tankar el kommer att åka på en fet siffra när många fler använder el. Just nu försöker dom börja sakta och smidigt med att få in folk att köpa elbil, sen kommer det med ökad pris för tankning.

Var ett väldigt tjat om att "dom" kommer höja priset för att tanka elbilar. Det har inte slagit dig att priserna kommer att höjas ännu mer för fossila alternativ?
Dessutom kommer påslaget mot faktiskt kilowattpris troligen inte öka med ökad beläggining. Ju mer du tankar, desto mer tjänar "macken", höjer man priset för mycket kommer folk tanka mer hemma och hos kompisar alt hos en annan leverantör med lägre priser.
Kilometerskatt kommer säkert men inte bara för elbilar utan samtliga bilar.

Senast redigerat av viccoA (8 juli 2021)

torpis Forummoderator
8 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Att det blir dyrare med el i framtiden gör ju bara argumentet att byta till elbil redan i dag starkare. Åka billigt medan det går. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
8 juli 2021 · 10 278 Inlägg

viccoA skrev:
Var ett väldigt tjat om att "dom" kommer höja priset för att tanka elbilar. Det har inte slagit dig att priserna kommer att höjas ännu mer för fossila alternativ?

Eftersom argumentet var just att pengarna ska in även när folk slutar tanka fossilt (vilket genererar en ansenlig mängd pengar varje år till staten) så är det nog rimligt att "tjata" om just det... För pengarna ska helt säkert in. Iaf någonstans ifrån...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Enkelt svar. Det kommer man inte. Punkt.
Varför? Därför.
Kolväten (bensen och polycykliska aromatiska kolväten (PAH))  + Kväveoxider = marknära ozon / smog
Sot
Partiklar
Kolmonoxid
Tungmetaller

Utsläppsbilars skatt och drivmedelsskatter kommer fortsätta höjas för att bli av med allt gammalt fossilskrot.

Så du säger alltså att gamla bilar som är skattebefriade nu ska åter börja betala skatt? vad ja vet så hittils får bara nya bilar straffas med högre skatt. tror fortfarande på att köra gammalt skrot är bättre än en elbil pga man behöver inte förstöra miljön med att tillverka elbilen. Det är konsumtion som förstör miljön nu och inte gamla bilar.

De senaste officiella uppgifterna från Europeiska miljöbyrån (EEA) visar att de allra flesta européer utsätts för luftföroreningar, vilka leder till omkring 400 000 förtida dödsfall i Europa, per ÅR.

https://www.nyteknik.se/miljo/miljoner- … ar-6997386

Fossilbilarna är inte den enda boven i dramat men en av de stora, partiklarna från däck och vägbana blir vi inte av med men en massa annat kan vi slippa genom att köra elbilar.

torpis skrev:

Blir det mycket dyrare att köra elbil än bensin eller diesel så skulle jag byta tillbaka också.

Men jag tror inte det blir så. Jag kan se en framtid där jag om några år byter till en elbil med större batteri än jag behöver och låter det laddas med egna solceller off grid mer eller mindre. Men det är ju bara jag.

Det är en rolig tanke men regeringen kommer få dra in pengar från annanstans ifall ingen tankar bensin/diesel längre. Tro mig elbilar och dom som tankar el kommer att åka på en fet siffra när många fler använder el. Just nu försöker dom börja sakta och smidigt med att få in folk att köpa elbil, sen kommer det med ökad pris för tankning.

Var ett väldigt tjat om att "dom" kommer höja priset för att tanka elbilar. Det har inte slagit dig att priserna kommer att höjas ännu mer för fossila alternativ?
Dessutom kommer påslaget mot faktiskt kilowattpris troligen inte öka med ökad beläggining. Ju mer du tankar, desto mer tjänar "macken", höjer man priset för mycket kommer folk tanka mer hemma och hos kompisar alt hos en annan leverantör med lägre priser.
Kilometerskatt kommer säkert men inte bara för elbilar utan samtliga bilar.

Yes lol, inte mitt fel att du inte förstår att priserna kommer att höjas förr eller senare. Tror du man kommer kunna fortsätta tanka el billigt i all evighet? Hur länge kommer din polare låta dig tanka el gratis? om inte alls. Alla leverantörer kommer att ha marknadsmässiga priser troligtvis och ingen kommer att erbjuda super priser kanske.

torpis skrev:
Att det blir dyrare med el i framtiden gör ju bara argumentet att byta till elbil redan i dag starkare. Åka billigt medan det går. smile

Ja tills ändringar sker, vi får se bara när. Så fort regeringen kommer med nått som inte gör det roligt och billigt att köra el längre kommer kanske folk få panik och försöka sälja sin elbil fort som fan kanske^

viccoA
8 juli 2021 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Enkelt svar. Det kommer man inte. Punkt.
Varför? Därför.
Kolväten (bensen och polycykliska aromatiska kolväten (PAH))  + Kväveoxider = marknära ozon / smog
Sot
Partiklar
Kolmonoxid
Tungmetaller

Utsläppsbilars skatt och drivmedelsskatter kommer fortsätta höjas för att bli av med allt gammalt fossilskrot.

Så du säger alltså att gamla bilar som är skattebefriade nu ska åter börja betala skatt? vad ja vet så hittils får bara nya bilar straffas med högre skatt. tror fortfarande på att köra gammalt skrot är bättre än en elbil pga man behöver inte förstöra miljön med att tillverka elbilen. Det är konsumtion som förstör miljön nu och inte gamla bilar.

De senaste officiella uppgifterna från Europeiska miljöbyrån (EEA) visar att de allra flesta européer utsätts för luftföroreningar, vilka leder till omkring 400 000 förtida dödsfall i Europa, per ÅR.

https://www.nyteknik.se/miljo/miljoner- … ar-6997386

Fossilbilarna är inte den enda boven i dramat men en av de stora, partiklarna från däck och vägbana blir vi inte av med men en massa annat kan vi slippa genom att köra elbilar.

Det är en rolig tanke men regeringen kommer få dra in pengar från annanstans ifall ingen tankar bensin/diesel längre. Tro mig elbilar och dom som tankar el kommer att åka på en fet siffra när många fler använder el. Just nu försöker dom börja sakta och smidigt med att få in folk att köpa elbil, sen kommer det med ökad pris för tankning.

Var ett väldigt tjat om att "dom" kommer höja priset för att tanka elbilar. Det har inte slagit dig att priserna kommer att höjas ännu mer för fossila alternativ?
Dessutom kommer påslaget mot faktiskt kilowattpris troligen inte öka med ökad beläggining. Ju mer du tankar, desto mer tjänar "macken", höjer man priset för mycket kommer folk tanka mer hemma och hos kompisar alt hos en annan leverantör med lägre priser.
Kilometerskatt kommer säkert men inte bara för elbilar utan samtliga bilar.

Yes lol, inte mitt fel att du inte förstår att priserna kommer att höjas förr eller senare. Tror du man kommer kunna fortsätta tanka el billigt i all evighet? Hur länge kommer din polare låta dig tanka el gratis? om inte alls. Alla leverantörer kommer att ha marknadsmässiga priser troligtvis och ingen kommer att erbjuda super priser kanske.

torpis skrev:
Att det blir dyrare med el i framtiden gör ju bara argumentet att byta till elbil redan i dag starkare. Åka billigt medan det går. smile

Ja tills ändringar sker, vi får se bara när. Så fort regeringen kommer med nått som inte gör det roligt och billigt att köra el längre kommer kanske folk få panik och försöka sälja sin elbil fort som fan kanske^

Saken är den att du kan tanka din elbil med dina egna solpaneler, med via elnätet timdebiterad elmätare etc. Det finns massor med alternativ. Visst, elskatten är 44öre per kwh idag och 10-dubblar man den till 4,4kr kommer inte folk att köpa bergvärmepannor utan elda mer med ved tex. Samt att du kommer spara in en solpanelsinstallation på kanske 2 år. Dvs du kommer kanske koppla bort ditt hus från nätet vid så höga skatter. Det går att smita "undan" höga elpriser.

Kilometerskatt blir det säkert, men det kommer som sagt drabba alla bilar om det kommer.

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2021 · 10 278 Inlägg

viccoA skrev:
Saken är den att du kan tanka din elbil med dina egna solpaneler, med via elnätet timdebiterad elmätare etc. Det finns massor med alternativ. Visst, elskatten är 44öre per kwh idag och 10-dubblar man den till 4,4kr kommer inte folk att köpa bergvärmepannor utan elda mer med ved tex. Samt att du kommer spara in en solpanelsinstallation på kanske 2 år. Dvs du kommer kanske koppla bort ditt hus från nätet vid så höga skatter. Det går att smita "undan" höga elpriser.

Kilometerskatt blir det säkert, men det kommer som sagt drabba alla bilar om det kommer.

Eller kommer staten se till att få sina kronor ändå...? Jag är rätt övertygad om det. Grön skatteväxling i all ära, men i slutänden handlar det om en budget som ska gå ihop sig...

Det här är verklighet, en början på en framtida verklighet. Dagens "välgörenhet" till elbilsägare är ett luftslott.

https://www.nyteknik.se/energi/kritiser … rs-6589159

Senast redigerat av Brådhis (8 juli 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
8 juli 2021 · 3 309 Inlägg

KM-SKATT kommer garanterat, handlar bara om när. Att det kommer gälla alla, nja.. Kanske på alla ny producerade. Maybe.. Om det är nästan gratis att köra sin bil så kommer det automatiskt bli att folk brukar sina bilar mer än nödvändigt=dåligt för miljön och Ökat slitage på våra vägar.

Ni som har problem med äckliga mackar så kanske man ska byta mack.😂 Undra hur hygieniska Ladd-stolpar kommer vara om typ 10 år, när folk sitter och äter i sina bilar, och petar sig på alla möjliga ställen under tiden man väntar för sedan ta tag i handtaget🤪

Och nej, är absolut inte anti mot elbilar, bara vissa som kör dem😅

viccoA
9 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Low skrev:
KM-SKATT kommer garanterat, handlar bara om när. Att det kommer gälla alla, nja.. Kanske på alla ny producerade. Maybe.. Om det är nästan gratis att köra sin bil så kommer det automatiskt bli att folk brukar sina bilar mer än nödvändigt=dåligt för miljön och Ökat slitage på våra vägar.

Ni som har problem med äckliga mackar så kanske man ska byta mack.😂 Undra hur hygieniska Ladd-stolpar kommer vara om typ 10 år, när folk sitter och äter i sina bilar, och petar sig på alla möjliga ställen under tiden man väntar för sedan ta tag i handtaget🤪

Och nej, är absolut inte anti mot elbilar, bara vissa som kör dem😅

I de utredningar som har gjorts är det vikt och km baserad skatt, som i sådan kommer gälla alla. Dvs högre km skatt för tungafordon och lägre för personbilar.  Fanns ingen diversering på utsläpp eller drivmedel (fordonsskatten tar hänsyn till drivmedel och utsläpp).

Senast redigerat av viccoA (9 juli 2021)

Low
9 juli 2021 · 3 309 Inlägg

viccoA skrev:

Low skrev:
KM-SKATT kommer garanterat, handlar bara om när. Att det kommer gälla alla, nja.. Kanske på alla ny producerade. Maybe.. Om det är nästan gratis att köra sin bil så kommer det automatiskt bli att folk brukar sina bilar mer än nödvändigt=dåligt för miljön och Ökat slitage på våra vägar.

Ni som har problem med äckliga mackar så kanske man ska byta mack.😂 Undra hur hygieniska Ladd-stolpar kommer vara om typ 10 år, när folk sitter och äter i sina bilar, och petar sig på alla möjliga ställen under tiden man väntar för sedan ta tag i handtaget🤪

Och nej, är absolut inte anti mot elbilar, bara vissa som kör dem😅

I de utredningar som har gjorts är det vikt och km baserad skatt, som i sådan kommer gälla alla. Dvs högre km skatt för tungafordon och lägre för personbilar.  Fanns ingen diversering på utsläpp eller drivmedel (fordonsskatten tar hänsyn till drivmedel och utsläpp).

Vi får följa hur det blir😇

twin_cam Smålänning
10 juli 2021 · 7 877 Inlägg

Kommer också byte till fossilbil igen om det skulle bli billigare än el i framtiden. Kan vi lämna det nu?
Politiker är påhittiga och pengarna kommer nog komma in hur eller hur.
Är redan vansinnigt dyrt att "tanka" på snabbladdare om man ser till energikostnaden. Ett vanligt pris är 4:50/kWh vilket om diesel kostade lika mycket skulle innebära ett literpris på:
1 liter diesel = 9,9633kWh ~ 10kWh
4,50 X 10 = 45kr/liter.

Mest rättvisa beskattningmodellen vore att beskatta energin i kWh istället och samtldigt ha en modell baserad på vikt och co2.
Grundavgift 360 kr för alla fordon.
Viktbaserad vägslitageskatt 1kr/kg totalvikt (elbilar är generellt tyngre / sliter mer på vägarna)
co2 beskattning 10kr/gram från 0 gram.
energiskatt alt. 1: 1kr/kWh som räknas på mängden drivmedel som ryms i tanken/batteriet
energiskatt alt. 2: 10kr/kWh fordonet förbrukar.

För min elcorsa hade fordonsskatten då blivit:
360
totaltvikt 1920kg X 1 kr/kg = 1920 kr
co2: 0kr
Energiskatt 1: 50 kr X 1kr/kWh (batteri 50kWh), Energiskatt 2 10kr/kWh förbrukning: 17,4 kWh/100km X 10 = 174 kr.
Totalt 1: 2330 kr. , Totalt 2: 2454 kr.

Enklaste utförandet av fossilvariant (75hk bensin) hade fått följande:
360
Totalvikt 1550kg X 1 kr/kg = 1550 kr
co2: 119gram X 10kr/gram = 1190  kr
Energiskatt 1: 44 liters tank * 9 kWh/liter bensin = 396 kr, energiskatt 2: 5,3l/100km = 5,3 X 9 = 47,7 kWh/100km X 10 = 477 kr
Totalt 1: 3496 kr. ,  Totalt 2: 3577 kr.

På så vis hade elbilarna betalat för sitt extra vägslitage och fossilbilarna för sin påverkan på miljön och klimatet.
Sedan kommer ju bränslekostnaden uppepå men där kanske man inte ska skatta efter kWh, hade blivit väldigt orättvist för de som inte kan finansiera en elbil att betala 25-30 kr/liter...

Kan vi lämna den diskussionen om barnarbetare m.m nu? Känns som dne hör hemma i en egen tråd smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang