E10 blir nya standardbränslet

Turb1
16 juli 2021 · 15 Inlägg

Tja! Läste någonstans att diesel och 95an ska få ett nytt recept för att reducera utsläpp. Nuvarande variant heter E5 och den nya blir E10, och stiger i kraft 1 augusti i år.
På mestmotor läste jag också att priset på diesel skulle stiga ca 7kr litern, är det skitsnack eller var det en dum idé att precis köpa dieselbil? sad

Eleeb90
16 juli 2021 · 345 Inlägg

Diesel kommer kanske stiga ca 7 kr på ca 9 år tills 2030 då målet är att  fordonen på vägarna ska vara helt fossilfria.
Här har du enl-ni du kan läsa mer om detta. : https://www.mestmotor.se/automotorsport … ir-dyrare/
Mvh.
Jag själv fundera på att köpa en dieselbil för jag bor långt från stan samt kommer nog dra en del husvagn och släp. Då är det lönsamt att köra på diesel trots skatten.
Jag har räknat ut att kör man över 1500 mil per år kanske 2000 mil per år då tjänar man på att köra med dieselbil. Detta är rent generellt alltså.
Jag räknade på att det skulle vara plus minus noll för mig om jag körde 100 mil i månaden diesel mot bensin bil då.
Även om jag bara kör 100 mil då. Då kommer jag nog vara glad den dagen man ska ut med husvagn.  Nuvarande bil vill nog ha ca 1.5 liter per mil. En diesel bil typ en passat kan man nog dra en husvagn på under litern per mil...

Senast redigerat av Eleeb90 (16 juli 2021)

granadadr
16 juli 2021 · 7 268 Inlägg

mm drar själv mkt husvagn å TUNG biltrailer mkt,, och jag har 200hk starka dieslar på mina dragbilar smile  men hemskt att dem kommer göra allt för att göra livet surt för oss vanliga svennar sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
zleepy Trucker
16 juli 2021 · 1 391 Inlägg

Står redan E10 på pumphandtagen när man tankar 95... medans 98 står det E5..

priset går upp, bilen förbrukar mer pga mer etanol i såsen, vi måste tanka mer, staten får in ännu mer till stadskassan i moms, så kanske deras budget går ihop när plastpåseskatten failade så stenhårt och saknade många siffror enligt deras uträknade summa....

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang