Varningslampa

hawar
17 juli 2021 · 2 Inlägg

Hej. jag har en peugeot 3008/ 12. när en lampa eller säkring runt om lägger av, så mycket jag vet, det måste tändas en  varningslampa i displayen. är det något fel i sig också eller har inte alla bilar denna system.?  jag måste reda på lampfel av ren tillfällighet. TACK för ett svar.

Senast redigerat av hawar (17 juli 2021)

uhlin
17 juli 2021 · 2 834 Inlägg

Om en lampa går sönder brukar det på en del bilar tändas en lampa/meddelande i text och är inget fel. Går en lampa sönder ska ju varningslampan tändas.

Alla bilar har inte det systemet, utan då får man gå runt bilen och kolla så alla lampor lyser.

På dagens bilar är det väl mer regel än undantag att bilen talar om vad den vill ska göras, fylla på spolarvätska, byta lampor, osv. Bilar med några år på nacken är inte alls säkert det finns.

Mangisen
17 juli 2021 · 1 034 Inlägg

Vad lärde man sig på körskolan? Daglig tillsyn? Man går runt bilen och tittar, inget som öndrat sig smile

torsen
17 juli 2021 · 7 233 Inlägg

Mangisen skrev:
Vad lärde man sig på körskolan? Daglig tillsyn? Man går runt bilen och tittar, inget som öndrat sig smile

Det var väl i lumpen man gjorde det?

hawar
20 juli 2021 · 2 Inlägg

Tack för tidigare svar.
Jag ett annat problem med samma bil nämligen Peugeot 3008 Hybrid4(12)  När jag kör i låg hastighet och försöker stiga och bromsa, jag känner av en liten glapp i ratten vilket kommer från framvagnen, jag känner av glappen när jag kör igång och kör rak, svänger höger eller till vänster i samband stigning.   Jag tror samma fel orsakar när jag kör i hastighet över 110 KMh, så att framvagnen skakar viket jag känner av starkt i ratten. spindelled, styrled, krängningshämmare, bromsbelägg, skivor och även alla sommar hjul är nya , jämna och balanserade. jag lyfter framhjulen och testar om glapp, det finns inte något och de snurrar fint. Jag vet inte om fjäderbenslager, inner styrled eller någon bussning kan orsaka detta?  TACK, Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang