Köpa 'ny' beggad bil, Opel Insignia 4x4, A4 quattro eller Passat 4-motion

panda666
19 juli 2021 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:
Den tidigare versionen av GM M32 har lager gjorda av potatismos

Ska tydligen ha modifierats vid 2012, kanske även sitter en F40 låda istället som har bättre rykte

Edit: Mest troligt en F40 eftersom det är en 2.0

verkar som att f40 har lite problem med att få in växlar när dom är kalla men annars bättre än tidigare lådor som du skriver. Får vänta och se

c20let2k
21 juli 2021 · 52 Inlägg

Ser flera som verkar vära negativ emot insignia här, har ni personliga erfarenheter eller är de bara saker ni har hörd av grannen's x fru?

M32 låda som satt i dom första insignia, inte bara insignia utan zafira, astra osv, hade problem.
Problemet var att dom var för tight ihop dragen eftersom halva lådan blev byggad på en fabrik, halva på en annen och satt ihop på en tredje.
Från 2010.5 hade insignia F40 låda, som de har varit lite problem med.

Det är helt klart att insignia kan ha sina fel som alla bilar, men som tur inte som tex VAG med den EGR kylaren som sitter under turbo, en hel dags jobb byta den, kamremmar som går av i förtid osv, sällan de är så dyra fel på insignia som tex vw, audi, skoda med motorer som tar flertalls liter olja på 1000km, och saker som jag skrev tidigare.
Min är en sen 2012 mod, fullservad servicebok och körd som tjänstebil.

Den har all utrustning som gick få på den tiden, förutom panoramatak (vilket jag inte vill ha), skulle jag köpt en A6, Passat, BMW 5 serie, Merc E-klass med lika mycket utrustning, jadu da hade jag fått betala bra mycket mer.
Körd strax 800mil sen 14 maj, och resan igenom Sverige så kan jag bara säga att dessa AGR full-elektriska säten är helt fantastiska, kan förstå varför dom säten fick pris som bästa säten av AGR i Tyskland.

En till fördel är att jag har permanent 4x4 och med flexride chassit är de möjlig bestämma vilken grundfördelning man vill ha i 4x4'n, detta har inte VW, Merc, BMW..

Senast redigerat av c20let2k (21 juli 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2021 · 17 470 Inlägg

Äh!
En kompis är väl inne på sin tredje Insignia nu (Hans fru kör en Insignia) och byter ibland då han kör väldigt mycket. Inga problem. Han gillar dessa bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
22 juli 2021 · 3 324 Inlägg

Kan inflika jag med då, för ev någon annan som letar efter info;

Jag köpte en 2013 Insignia på 12 000 mil i slutet på januari/början på februari. Idag 2021-07-22 står den på exakt 15100 mil.

Det som gjorts;
Servad bakaxel
Bytt 2 fjädrar bak
Och en sönder torkat slang.

I övrigt så bytte jag olja och tog en semestertrip på 310 mil enkelresa som jag fortfarande är på och en så länge så klagar den inte! Inte en droppe olja har förbrukats trots körning på autobahn och 37 graders värme.

Jag har ägt många bilar och jag har kört många olika märken i samma klass på denna typ av resa men jag har alltid varit svintrött och kroppen varit mörbultad pga säten men just Insignia var helt underbar, varken fått ont i rygg eller varit trött på att köra bil mer än att sömnen ville ha sitt också.

Jag kör med 19" 235/35 Kinas billigaste däck och i ärlighetens namn så låter dom lite mycket, hade nog velat ha något bättre och tystare.. i regn var dom värdelösa.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
c20let2k
4 oktober 2023 · 52 Inlägg

Kan uppdatera denna tråd med att jag fortfarande har samma Insignia, inte ett enda fel, bara servad enligt boken och servad 4x4'n, underbar bra bil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang