torpis
Forummoderator
23 juli 2021
· 10 571 Inlägg
Stortag skrev:
Jag kom även över ett till alternativ som skulle hålla budgeten. Det finns en snubbe här i närheten som specialiserar sig på leaf och erbjuder batteriuppgraderingar, eller kunnskpapen och hårdvaran man behöver för att göra det själv. Han har en first gen leaf med 40 kWh batteri som ger cirka 260km under sommaren.
Så då vore ju även ett alternativ att köpa billigaste leaf som finns i norge för småpengar där batteriet är slut. Köra hem den (troligtvis på släp) och installera ett 40kWh batteri. Han säljer då färdiga canbus-bryggor och adapterkablar så allt är i princip plug and play. Bryggan sköter om att bilen förstår att batteriet är större så all ny energi kan lagras och användas, samt att färddatorn tar den utökade energin i beaktande.
Det gamla batteriet kan då även säljas som "second life" till andra projekt, exempelvis solpaneler.
På så vis borde man väl få längsta körsträckan för lägsta summan
Absolut! Tänk dock på att 40kWh batteriet inte är speciellt bra. En 30kWh bil går snabbare A till B oavsett mål vill jag mena. Men tanken är god, absolut.
Ang Leaf så har jag haft 2st en 24:a 2014-2016 och en 30:a 2016-2018. Nu köpte en polare en 24:a 2014 fast en Tekna, dvs den fullutrustade med läderklädsel. SÅ MYCKET BÄTTRE det är att åka i den. Så köper du en gen 1 Leaf, köp en Tekna.