Köpråd: BMW F11

TS1997
9 augusti 2021 · 81 Inlägg

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min BMW E39a till en BMW F11 då jag behöver en bil som kan dra 2000kg men min E39a får bara dra 1800kg.

Är det några här som har erfarenhet av dem? Jag lutar åt att skaffa en diesel, 530d eller större då jag kommer dra en del med den men är öppen för förslag.

Är det en bra bil för priset? Min budget ligger på ca 200k och funderar nu på om en mer välspecad 530d eller en mindre specad M550d är att föredra?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter!

panda666
9 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

Hej!

Jag skulle definitivt säga en diesel 6a n57d30 alltså, glöm helt och hållet 4orna. Ska inte vara några problem med kedja osv på tidiga 525d-530d-535d. 550d är bara rent overkill, dyrt och för många turbo som kan rasa;) 25-30-35 är typ samma motor med 6a och turbo. 35d är 6a me dubbelturbo.
Förrutom egr och dpf så tror ja inte på att det finns några större bekymmer. Kör du långa sträckor så behöver du inte oroa dig över dpf om du inte delete den alltså. Vissa kan ha problem med turbo men det har visat sig mest på 2.0 skitmotorn men lyssna efter turbovin iaf när du provkör eller nått vin alls från motorn. 525d kan man iaf chippa från 204hk original till 300. 35d är ett monster original och kan bli ännu mer skrämmande efter chip den me. Jag hade otur med min manuella låda på min 2.0d men hoppas att du inte har samma otur som mig. tror att 35d kommer endast med automat och tänker du köra automat se till att den är servad iaf. Med det sagt skulle ja kolla efter en 6a diesel bimmer av dom motorerna ja nämnde;)

Kan också rekommendera kanske en e klass ifall det är nått av din smak och en 6a där också typ e300-350cdi, vissa exemplar har ju haft spridarproblem, kedjor och växellådor så kolla upp gärna och googla lite vilken som är bäst för dig. Nån mer merca kunnig får svara härwink

Hoppas detta hjälpte dig nått^^

amazinjoey
9 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Har en 320Dx 2013 och kan rekommendera BMW starkt!   4 cyl funkar bra också, mycket mindre problem än tidigare. Vid 2011 fick den en uppgraderad kedjan som fallerar mkt mindre!

panda666
9 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har en 320Dx 2013 och kan rekommendera BMW starkt!   4 cyl funkar bra också, mycket mindre problem än tidigare. Vid 2011 fick den en uppgraderad kedjan som fallerar mkt mindre!

Tror faktiskt inte att bmw har gjort nått speciellt med kedjan fram till motorn b47 kom, alltså senaste 2.0dieseln. Motorerna innan är n47 som till stor del drabbas av kedjeproblem. Om man är nojig och inte vill tänka på kedjan så skulle jag iaf köpa en dieselsexa antingen 25d-30d-35d av modellerna med 6an för att slippa tänka på skiten;)

amazinjoey
9 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:
Har en 320Dx 2013 och kan rekommendera BMW starkt!   4 cyl funkar bra också, mycket mindre problem än tidigare. Vid 2011 fick den en uppgraderad kedjan som fallerar mkt mindre!

Tror faktiskt inte att bmw har gjort nått speciellt med kedjan fram till motorn b47 kom, alltså senaste 2.0dieseln. Motorerna innan är n47 som till stor del drabbas av kedjeproblem. Om man är nojig och inte vill tänka på kedjan så skulle jag iaf köpa en dieselsexa antingen 25d-30d-35d av modellerna med 6an för att slippa tänka på skiten;)

Samma kedja på N47T och B47, samma artikelnr å allt.

panda666
9 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:
Har en 320Dx 2013 och kan rekommendera BMW starkt!   4 cyl funkar bra också, mycket mindre problem än tidigare. Vid 2011 fick den en uppgraderad kedjan som fallerar mkt mindre!

Tror faktiskt inte att bmw har gjort nått speciellt med kedjan fram till motorn b47 kom, alltså senaste 2.0dieseln. Motorerna innan är n47 som till stor del drabbas av kedjeproblem. Om man är nojig och inte vill tänka på kedjan så skulle jag iaf köpa en dieselsexa antingen 25d-30d-35d av modellerna med 6an för att slippa tänka på skiten;)

Samma kedja på N47T och B47, samma artikelnr å allt.

En kollegas fullservad f30 320d pajade kedjan vid typ 20xxxmil. En 2013 var det. Har även hört några 2014 också. Bättre me sexorna tycker ja eftersom man minimerar risken. Sen ska ts ha det som dragbil också och ja vet inte hur mycket en 320d kan dra men tror inte så mycket.

amazinjoey
10 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

Tror faktiskt inte att bmw har gjort nått speciellt med kedjan fram till motorn b47 kom, alltså senaste 2.0dieseln. Motorerna innan är n47 som till stor del drabbas av kedjeproblem. Om man är nojig och inte vill tänka på kedjan så skulle jag iaf köpa en dieselsexa antingen 25d-30d-35d av modellerna med 6an för att slippa tänka på skiten;)

Samma kedja på N47T och B47, samma artikelnr å allt.

En kollegas fullservad f30 320d pajade kedjan vid typ 20xxxmil. En 2013 var det. Har även hört några 2014 också. Bättre me sexorna tycker ja eftersom man minimerar risken. Sen ska ts ha det som dragbil också och ja vet inte hur mycket en 320d kan dra men tror inte så mycket.

Min 2013 Har åkt 20xxx mil  och kedjan låter inget smile  Går riktigt fint, håller dock med dig att man ska satsa på 6 cyl för att de går bättre och är roligare smile


Rekommenderar att man pratar med sin lokala bmw service, den infon jag fick var att den uppdaterade kedjan fallerar inte mer än någon annan bil och är lika hållbar på  6orna som på 4orna.  Sen kan kedjor fallera i förtid  oberorende vilket märke....

Utmarks-Loke
10 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

amazinjoey skrev:
Min 2013 Har åkt 20xxx mil  och kedjan låter inget smile  Går riktigt fint, håller dock med dig att man ska satsa på 6 cyl för att de går bättre och är roligare smile

Min har gått över 30.000 mil och kedjan rullar fortfarande lika fint. Men man måste ju byta olja med korta intervaller, ingen long-life service, och så skall man inte hålla på och köra en massa korta turer där bilen aldrig får bli ordentligt varm. Men det skall man ju inte med diesel ändå, även om bilen kommer bli varm mycket snabbare med två ton på dragkroken.

Mitt tips är samma som alltid när man skall köpa BMW. Undvik onödig teknik/mekanik som kan gå sönder. Ingen fyrhjulsdrift, ingen luftfjädring, ingen automatlåda och så vidare. Ju enklare desto bättre.

panda666
10 augusti 2021 · 4 250 Inlägg

Sen hjälper inte det heller med start/stop systemet som stänger av motorn när man stannar bilen och sen startar den igen så fort man har ner koppling eller släpper bromspedal på automater. Sliter på kedjan som fan. Men håller med, service service service som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang