2720
Sök

Batteri laddas ej under körning

11 Inlägg
11 augusti 2021
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag har en Volvo 740, batterilampan lyser bilen ej är igång men stängs av direkt när den startas, precis som det ska vara? Men trots det så fick jag idag batteritorsk utan att någon lampa varnade, vad beror det på?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
11 augusti 2021
#2
rasmusgronberg skrev:
Tjenare! Jag har en Volvo 740, batterilampan lyser bilen ej är igång men stängs av direkt när den startas, precis som det ska vara? Men trots det så fick jag idag batteritorsk utan att någon lampa varnade, vad beror det på?

Generatorn kanske funkar men batteriet är sopslut. Det kan även vara dåliga jordpunkter på flera olika ställen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 220 Inlägg
11 augusti 2021
#3
Ja, låter mest som ett riktigt dåligt batteri. Biltema har en batteritestare man kan kolla med, men den är dyr. Men man kan ju börja med att kolla vatten/syranivån på batteriet och sedan kolla laddningsspänningen med en multimeter.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
11 augusti 2021
#4
Plocka av ena polen från batteriet. Ladda batteriet fullt och låt det stå ett dygn. Du bör ha från 12,5 volt till 12,7 volt. Det har jag på de flesta batterierna och generatorn bör ladda uppemot 14 volt när bilen står på tomgång. Mät med multimeter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 947 Inlägg
12 augusti 2021
#5
Vettemannen skrev:
Plocka av ena polen från batteriet. Ladda batteriet fullt och låt det stå ett dygn. Du bör ha från 12,5 volt till 12,7 volt. Det har jag på de flesta batterierna och generatorn bör ladda uppemot 14 volt när bilen står på tomgång. Mät med multimeter.

/Benny

Det går att ladda ett batteri så det visar 12,9 volt, men det kan ändå inte ens tända en glödlampa utan att spänningen faller som en gråsten. Volt säger tyvärr långt ifrån allt om batteriets skick. Bäst är att testa batteriet med en riktig batteritestare.

Sedan är det som nämnts inte helt ovanligt med dålig jordfläta på en 740. Prova genom att sätta en startkabel mellan batteri och chassi. Funkar allt då som det ska så är det jordflätan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 656 Inlägg
12 augusti 2021
#6
Ett prov/test på batteriet du kan göra:
Ladda batteriet fullt = 12,6 volt ungefär.
Tänd lyset och kolla att det lyser normalt.
Med lyset på gör du ett starförsök.
Klickar det då bara i startmotorn och lyset "går ner" - inte slocknar helt.
Tänd lyset igen.
Lyser det då fullt normalt?
Om så är fallet är en eller flera celler i batteriet dåliga = batteriet är kasst.

Forummoderator
18 279 Inlägg
12 augusti 2021
#7
torsen skrev:
Ett prov/test på batteriet du kan göra:
Ladda batteriet fullt = 12,6 volt ungefär.
Tänd lyset och kolla att det lyser normalt.
Med lyset på gör du ett starförsök.
Klickar det då bara i startmotorn och lyset "går ner" - inte slocknar helt.
Tänd lyset igen.
Lyser det då fullt normalt?
Om så är fallet är en eller flera celler i batteriet dåliga = batteriet är kasst.

Ljuset slocknar nog helt under start. Fullt normalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 626 Inlägg
12 augusti 2021
#8
Visst kan det vara batteriet.

Men det är långt ifrån alltid som varningslampan för generatorn tänds när det slutar ladda. Ganska ovanligt faktiskt.

Bästa sättet att kolla är att mäta batterispänning före motorstart och efter motorstart. Efter motorstart ska det ligga på ca 14v med lite gas.

4 546 Inlägg
12 augusti 2021
#9
Håll in ljustutan och försök att starta, dalar ljuset då,smattrar i starten? Eller rent av den startar!?


Sök